Vilken hingst (hopp) rekommenderas?

Ramona

Trådstartare
Jag har ett 4-arigt sto e- Into the West, som ar e- Ramiro Z. Mamman ar e- Triggerero (fullblod).

Min 4-aring reds in under sommaren och tavlar just nu 90 cm, 1 meter och clear round tavlingar. Hon visar stor kapacitet, har super gangarter och har ett underbart psyke. Vi har loshoppat henne over 1.60m. Nu hade jag tankt att betacka henne, sa att vi kan forsoka fa henne godkand i "Premier Mare Scheme", vilket gor att jag kommer att fa 635 euro nar hon blir godkand (peppar, peppar), samt pengar for varje fol hon far av The Irish Horse Board. Det hojer dessutom vardet pa mitt sto och hennes avkommor. Det ar ju som att ha en godkand hingst!!

Hur som helst, sa letar jag just nu med ljus och lykta efter en BRA hingst i alla former. Den ska ha ett bra temperament i stallet, bra kropp garna latt i typen, den ska vara mycket framat, nastan het, da min lilla tjej ar biten av latmasken och helst inte arbetar sa hart. :)
Hingsten ska inte vara overstor, da stoet ar 168 cm, och jag inte vill ha en jatte. Folet ska vaxa upp till ca 165-170cm.
Jag har tittat runt i Europa efter en fin hingst, men det ar sa svart nar man inte vet vad de gjort sjalva.
Nu fragar ni sakert varfor jag inte valjer en irlandsk hingst. :confused: Jag har inte riktigt hittat nagonting som jag verkligen gillar. De ar antingen for sma eller presterar inte tillrackligt mycket.
Jag behover hjalp i mitt val av hingst helt enkelt.
Den maste ha preseterat hoppning pa internationell niva!!

Jag gillar Randi, som ags utav John & Clare Whitacker, rids numera av sonen Robert. En mycket fin hingst som hoppar bra. Tyvarr har jag ingen statistik pa vad han har for avkommor och vad de gjort. Allting ar sa svart...det ar nastan lattare att hitta en gubbe till sej sjalv!! :D

Vad rekommenderar ni som avlar hopphastar??

När du pratar om Withaker, gillar du inte Händel?
Han är väl godkänd i AES?
Han är inte så stor, lätt i typen och definitivt framåt.

Jag kan inte säga något om ben eller dyligt, då jag inte har sett honom tillräckligt nära.
Hoppar i en lite trist form, kanske. Jag föredrar en lägre form... Men det kommer säkert inte ifrån generna i alla fall.

Hans far, morfar och mormorsfar är ju keur hingstar.
Alla har lämnat en drös hingstar, som i sin tur har producerat såväl hopp som dressyravkommor. Och i vissa fall alla tre discipliner...

Sen är ju frågan vad det får kosta!

Det finns ju en hel hög man kunde "gotta sig med"!

Randi känner jag inte till, vad är det för stam på honom?

Själv kunde jag ha tänkt mig att bli spermaimportör på Ludo W! ;)
Elmshorn - Renville - Nimmerdor - Heidelberg.
Linjeavlad på Ladykiller och Farn...
Ludo själv, far och mor har gått internationell Grand Prix.
Stofamiljen har fullkomligt spottat ur sig sporthästar och avelshingstar...
Det verkar ha fungerat bra med Ramiroblod med...

Men som sagt, det är nog lättare att hitta gubbe än hingst, men å sndra sidan, är hongstarna lättare att byt, när det inte passar! ;)

Men visst är det svårt! Men kul! ;)

mvh

Oj, vad mycket du vet!! Vad bra!! :)

Sjalv ar jag lite nyborjade inom hopp-aveln. Jag har en Connemara-folmaskin, samt ett halvblods sto som det avlas pa. Ingen utav dem ar inridna och ater gras hela aret runt, samt ar mammor forstas. Jag ar van vid den aveln, men nu nar det galler lite mer "viktiga" hingstar sa tycker jag att det ar valdigt svart. Jag kanner till alla irlandska hingstar, men inte de pa kontinenten.
Jo, man kanner ju till de man ser pa stortavlingar som Dublin och Belfast, samt Olympia nu under jul i London. Och de man ser pa TV.

Jag behover en website dar ALLA hingstar finns, info om dem, samt vad deras avkommor gjort. Finns det en sadan??

Randi känner jag inte till, vad är det för stam på honom?

Han ar ca 168cm kritvit hingst. Mycket lacker!! Hoppar som en Gud. De brukar ha honom i diverse speed-klasser och andra "roliga" klasser.
Han stam ar:
.............................Ramzez Junior
................Ramzez III
.............................Szeplac

RANDI, gra, 168cm, f-1984, (HANN)

.............................Stanley
..................Mandy
.............................Artane

Jag vet ingenting om hans stam, men jag gillar honom.

Vad roligt, jag har en valack efter Damiro (som är efter Ramiro z. Morfadern är Uppercut xx om du vet vem det är?)! Hur är ditt sto i temperament, ridmässigt m,m? Min har också väldigt bra gångarter (tävlar MSV dressyr med han) och ett underbart psyke. Jag hoppar honom dock inte, men han var hopphäst i Holland innan, det är vad jag vet.En skada i benet (tror jag det var),satte stop för det.

Jaja men det var roligt att möta på någon som har en häst som är släkt med min, har inte gjort det innan :)

Det finns massor med hastar pa Irland efter Ramiro Z, eller nagon utav hans avkommor. De efter mitt stos hingst, Into the West, ar mycket populara som utstallningshastar. Utstallning ar MYCKET stort har och det ar mycket status i att vinna. Det ar dessutom mycket pengar i utstallning, bade prispengar, samt priser for en hast som ser bra ut. Vi har flera STORA utstallningar, tex Dublin, och manga utlandska kopare ar dar for att kopa hast, inte bara hopphastar, utan utstallningshastar. Skulle tanka mej att 95% av de utstallningshastar som saljs i Dublin exporteras till USA.

Mitt sto ar mycket lugn och sansad. Ingenting ar uppseendevackande eller laskigt. Tittar aldrig pa nagonting. Hon var den lattaste hasten jag nagon gang ridit in!! Hojde inte ens pa ryggen forsta gangen hon fick en ryttare pa ryggen. Det var som om hon blivit riden i flera hundra ar!! Och jag ar helt saker pa att hon inte var inriden innan hon kom till oss!
Hon hoppar jattefint, stort hopp. Tyvarr ar hon inte sa forsiktig som jag hade onskat i en hopphast, och darfor bryr vi oss inte om att tavla henne vidare, utan hon far bli mamma istallet. Forhoppnignsvis kvalar vi till Dublin i "Gravid sto" utstallningsklassen, och hon saljs vidare dar. Om inte annat kommer vi sakert att fa ett fint fol nasta var.
Hon ar mycket smart, men valdigt envis. Jag fick uppfostra henne med spoet. Hon hade ingen respekt for nagonting nar hon kom hit, kunde ga rakt over dej utan att ens blinka. Hon flyttade sej ogarna i stallet osv, men det har vi fixat numera. :devil:
Hon ar super att klippa och sko, lasta, i trafiken och allt det dar. Ingenting ar farligt eller vart att bli hetsad over. En mycket lugn och sansad dam ar det vi har. Tyvarr lite for lugn, da hon ibland inte riktigt bryr sej. Jag trodde att det var nagonting fel pa henne, efter att vi ridit in henne. Vi kollade allting, blodprover hit och dit, men ingenting. Hon ar fullt frisk. Dessutom ater hon inte sa bra, kan vara ganska kinkig, och det tog ett bra tag innan jag hittade ratt. Nu far hon extra vitaminer och mineraler, samt en ""booster"-spruta, vilket hon ska ha 3 ganger om aret. Hon har precis fatt en och ar i mycket battre form. Men fortfarande valdigt lat.
Hon gar alltid i form, fran forsta dagen, sjalvmant. Hon ar mycket arlig pa hinder och har aldrig stannat eller gatt pa sidan. Aven nar hon hoppades for forsta gangen. Gar alltid pa. Hon har ett bra hopp, men tyvarr ar hon for lat for att tavla pa hog niva. Jag forsokte ge henne mer havre, men ack nej, de petade hon ut ur krubban!! Vi tavlar henne fortfarande i 90cm och 1 meter, forhoppningsvis far hon ett par poang nasta ar, som 5-aring, och sedan ska hon fa bli mamma. Och forhoppningsvis saljas vidare till nagon som vill avla vidare pa henne. Eller rida henne, det spelar ingen roll for mej!

Hon ar en rolig tjej med hjartat pa ratta stallet, tyvarr ar det for lite "buzz" i henne. :D

Sv: Vilken hingst (hopp) rekommenderas?

Av en slump hittade jag den här gamla tråden...
Är nyfiken, hur går det med hingstfunderingarna? :)

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 051
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 012
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka