Vilken hingst?? *HJÄLP*

ishmanda

Trådstartare
Sitter i betäckar tankar.......
Kommer nog inte bli till våren, då jag först vill se hur hon fungerar på tävlingsbanorna. Men fundera kan man och jag behöver hjälp i mitt funderande.

Mitt sto är ett fullblodssto e. Le mans xx.
Har tänkte mig en paint eller QH hingst.
Han ska ha ett bra huvud och bra ben. Då min donna har en väldigt stark personlighet och är något paralellförskjuten. Har hört mig för och fått rådet att jag kan använda henne till avel men jag måste vara noga med att hingsten har korekta ben.

Vilken hingst skulle ni rekomendera och varför? Vill ha en blivande tävlingshäst inom WP, WH, Trail och kanske reining.

hpim1204.jpg

hittade ingen bättre bild.

Sv: Vilken hingst?? *HJÄLP*

Rent extriört är inte min starka sida, lämnar det till dom duktiga!
men det är ju viktigt att tänka på vad du vill ha hästen till, du nämner bla. WP och reining vilket ofta skiljer sig mycket åt typmässigt. uppfattar det som att du vill ha en allround häst, då skulle jag leta efter en allround hingst.
Har din häst bra gångarter kanske det vore passande med en trevlig pleasure eller hunter hingst?
Sen är det ju storlek på hästen, vill du ha en större eller mindre än stoet?

Finns massor att fundera över, bara att kolla runt och jämföra!

Rörigt:D

Ja, jag vill nog ha en allround häst.
Storleksmässigt mindre än stoet, hon är 163cm i dag men växer nog lite till.

Har försökt kolla runt, men oftast hittar jag ingen bra info om hästarna. Har kollat lite på Svehast och avelsvärderingarna. Där står ju lite om temperament och extriört. Men annars tycker jag det är svårt att hitta bra info om hingstarna.

Har suttet och kollat runt lite på bilder på western hästar.
Tycker reining hästarna har bra typ kanske pleasur, men dom e lite lätta för henne anser jag, vill ha lite massa.

Kan någon komma med förslag på bra reining hingstar....

Jag betäckte ett sto som påminner mycket om ditt, visserligen var hon ren quarter så hon var lite kraftigare, men samma storlek, temprament verkar liknande. Jag ville ha en mindre allroundhäst, så jag betäckte med Poco Nifty Man, och fick ett jättetrevligt palominosto. Hon är visserligen bara 1,5 år men jag tror att hon blir mellan 1.50 och 1.55. Poco är en väldigt trevlig och lugn hingst med fina gångarter, vet inte exteriört hur han ser ut i benen, men fölet blev nästintill spikrakt.

Har du några bilder och info om honom. Hittade inget när jag googlade.

Jag har tittat lite på Dun It With Charm. Någon som har erfarenhet av honom och hans avkommor?

Dun it With Charm är superfin och ger mkt bra avkommor, men han är stor!

Jag hade lagt en hingst med mycket Wiescampblod på din, men det blir ofta stort också...

Det viktigaste är ju inte storleken.
Vad menar du med stort?
Lagom storlek för mig är 150-160cm och det e ju rätt stort. Har haft korsning på 165 som vägde 700kg och han skulle han bivit 155-160, så jag är van vid större hästar.

Viktigaste för mig är en trevlig och lättarbetad häst :rofl:

Ja, det du beskriver är för mig en hingst med mkt Wiescamp blod... dom är ofta allround, med stor ridbarhet.

Ja, det du beskriver är för mig en hingst med mkt Wiescamp blod... dom är ofta allround, med stor ridbarhet.

Vilka hingstar har det??? Är inte så insatt i quarteravel.

Någon som ahr erfarenhet av Little Jacki Favor? Hur är hans avkommor?

Jag är kanske lite "elak", men har du gjort dig funderinger om varför du vill ha ett föl på dit sto. Har dit sto har noget hon kan ge vidra till et afkom som du vill använda till western tävling i fremtiden. Det är jo inte bara hingsten som ger det till fölet.

Tänk også på priset på att avla ett afkom själva.
Om du vill tävla, kan man ofta få mycke for den samme pris som et hemmeavlat föl, var hälften av genpuljen är fuldblod, vilket ingen garenti är för western talang.

Hoppas du förstå vad jag mener :D:D svensk är svårt när man är dansk:D

Vi har räknat på priset och hade vi gjort det före hade vi aldrig avlat själva :angel:

När Mighty blir 4 år och för alvar kan använas har han i uppstallning, foder, vac, hovslager o försäkring kostat så 125.000 kr kr. i den pris är inte betäckning samt ekstra foder til stoet medräknat.
Vi har ifs honom uppstallet vilket öker på priset, men ändå är det inte billigt.
Jag älsker Mighty och för mig är han den bästa hästen, men jeg hade fået mer för de samme pengar vid at köpa en annan häst.

Mighty är 1/4 fuldblod, så det är inte för att jag är snob ;)

Jag är kanske lite "elak", men har du gjort dig funderinger om varför du vill ha ett föl på dit sto. Har dit sto har noget hon kan ge vidra till et afkom som du vill använda till western tävling i fremtiden. Det är jo inte bara hingsten som ger det till fölet.

Tänk også på priset på att avla ett afkom själva.
Om du vill tävla, kan man ofta få mycke for den samme pris som et hemmeavlat föl, var hälften av genpuljen är fuldblod, vilket ingen garenti är för western talang.

Hoppas du förstå vad jag mener :D:D svensk är svårt när man är dansk:D

Vi har räknat på priset och hade vi gjort det före hade vi aldrig avlat själva :angel:

När Mighty blir 4 år och för alvar kan använas har han i uppstallning, foder, vac, hovslager o försäkring kostat så 125.000 kr kr. i den pris är inte betäckning samt ekstra foder til stoet medräknat.
Vi har ifs honom uppstallet vilket öker på priset, men ändå är det inte billigt.
Jag älsker Mighty och för mig är han den bästa hästen, men jeg hade fået mer för de samme pengar vid at köpa en annan häst.

Mighty är 1/4 fuldblod, så det är inte för att jag är snob ;)

Du har rätt i allt du säger. Jag vet om kasotnaderna då jag står hos en som föder upp halvblod i liten skara.
Jag har blivit rekomenderad att använda henne i halvblodsavlen. Av mer än en person. Detta pga av hennes personlighet, visst hon är divig, men ändå en av de mest kärleksfulla hästarna jag någonsin träffat och dels pga av att hon har ett väldigt bra steg och bra hoppteknik för att vara fullblod.

Men du har kanske rätt i ditt resonemang :bow: Ska kanske avla för halvblodsaveln och köpa mig en renrasig quarter i stället.
Vi får se som sagt är det inte aktuellt förrens tidigast 2009 då jag vill se vad hon har att ge på tävlingsbanan först. :banana:

Sitter i betäckar tankar.......
Kommer nog inte bli till våren, då jag först vill se hur hon fungerar på tävlingsbanorna. Men fundera kan man och jag behöver hjälp i mitt funderande.

Mitt sto är ett fullblodssto e. Le mans xx.
Har tänkte mig en paint eller QH hingst.
Han ska ha ett bra huvud och bra ben. Då min donna har en väldigt stark personlighet och är något paralellförskjuten. Har hört mig för och fått rådet att jag kan använda henne till avel men jag måste vara noga med att hingsten har korekta ben.

Vilken hingst skulle ni rekomendera och varför? Vill ha en blivande tävlingshäst inom WP, WH, Trail och kanske reining.

hpim1204.jpg

hittade ingen bättre bild.
Jag tycker ju mkt om painthingsten David Frost.
Kan du inte ringa till de olika hingsthållare och fråga om dom kan skicka hem info på hingsten.
Saknar en Hingst katalog på alla western hingstar som är Godkända.

För övrigt så kommer jag ihåg Le Mans när han sprang. Han var en stor tuff kille som syntes i mängden. Han var snygg! Tycker nog din tjej är lite lik pappa iallafall.
Hon ser ju inte ut att vara nån tunnare typ av fullblod.ser trevlig ut.

Godkända?? Hurdå menar du?

Jo jag vet att dom inte behöver vara godkända och visas men de är alltid roligare att få reda på vad en hingst har fått för bedömning tycker jag. Men de ska ju givetvis dömmas för den rasen och inte som hbl. Om ni förstår vad jag menar.

Nej... det finns flera hingstar som man skulle vilja anmärka på i denna tråd, för tex kass benställning osv, men det törs man ju inte göra för då blir man lynchad! :devil:

Bäst man håller truten :angel:

Ja, det är nog riksk för lynchning här ibland:devil:
Men vi lever i ett fritt land.

Jag vill gärna höra dina åsikter ;)

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka