Vilken hästtrailer till STOR häst??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Österlenryttare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 9 600
Ö

Österlenryttare

Hoppas kunna få bra tips, min häst är över 170 cm och tycker inte längre om att gå in i och åka med den VV (tvåaxlad) som vi har...:(
Vilket släp (helst till "bra" pris) är både högt, brett och långt nog? Dessutom bra om det funkar med B-körkort! Jätteglad om det finns förslag!!:)
Träningssugen utan ridhus på Österlen

Sv: Vilken hästtrailer till STOR häst??

Hoppas kunna få bra tips, min häst är över 170 cm och tycker inte längre om att gå in i och åka med den VV (tvåaxlad) som vi har...:(
Vilket släp (helst till "bra" pris) är både högt, brett och långt nog? Dessutom bra om det funkar med B-körkort! Jätteglad om det finns förslag!!:)

Jag förstår din häst, VV är ju väldigt skramliga och ostabila. Hade samma problem med min fd häst, han vägrade åka VV.
Här är några förslag på riktigt stabila släp: Sluis Olymp (extra brett, extra högt och väldigt ljust & luftigt, hästen älskade det :)), Ifor Williams HB510, Thule Premium.
Med en så stor häst, så är det nog på håret att du måste ha BE-kort om du ska ha ett stadigare släp än VV.

Förstår att han inte vill åka det,skulle inte jag heller vilja:crazy:

Om du inte kan lägga så mycket pengar på ett släp skulle jag satsa på att hitta ett bättre begagnat UME eller Boj släp. Boj har ju kommit med extra långa och extra höga släp, men som nya är de ju ganska dyra. UME släpen tror jag också finns någon modell som är extra högt eller långt,eller vad det nu var..men upplever dem som rymliga.

Vet inte hur Star Trailer är, men de finns ju även som extra breda och höga och går säkert att hitta för en vettig peng.

När jag red ponny lånade vi ett Brenderup som var rymligt innuti, dock väääldigt tungt!

Mitt 1,84 djur, mitt 1,69 djur och mitt 1,53 djur fick alla åka enkelaxlat Trane, vilket gick utan problem. De två förstnämnda utan mellanvägg.

Köpte sedan ett dubbelaxlat Brenderup som är gjort för stora hästar, det är högt och bommarna sitter högt (går inte att justera i höjdled). Många andra nackdelar fanns med detta släpet men det var bra till stora djur.

Idag har vi Boj Classic, utan extrahöjden och det fungerar mycket bra på högställda 173 cm fullblodet.

Min häst är en bit över 170 o han åker i ett UME B60. Han har gott om utrymme överallt o den går hur stadigt som helst på vägen.

Det kostar en del, enligt mig helt klart värt det. Men med lite tålamod o tur kan man göra riktiga kap på begagnatmarknaden.

En viktig fråga är ju hur mycket hästen väger och vad bilen får dra, ofta är det där kruxet ligger...

Mitt ena halvblod är 175 cm och mkt högrest och han åker utan problem i mitt kylinge apollo - 04. Har tidigare haft ett ume A45 och det funkade också bra.

Jag har ett Ume B60 till min dam på 176 och hon har bra med utrymme!

Jag har ett fullblod på 172cm och har en star trailer och det åker han bra i.

Tack för förslagen!
Beg. vore en fördel, helst max 50´. Åker oftast kortare sträckor. Ska försöka sälja min VV också...

Jag kan rekommendera Ifor-Williams modell 510R som är både bredare(+ca 20 cm), längre(+ca 50cm) och högre(+40 cm) än det mesta annat, till ett bra pris.

Vi köpte vår 2003 och den har varit guldvärd med fronturlastning, delade bakdörrar och möjlighet att plocka ur all inredning, lätt. super när man skall hämta pallar med foder eller strö, ut med inredningen, öppna dörrarna i stället för att fälla ner baklämmen och sedan kan leverantören köra in med lastare eller truck.

Dessutom gott om plats fram för att tränsa etc

Vi hade VV tidigare som hyrsläp, bra på vägen men hästovänlig. Vår nuvarande är både bra på vägen och hästvänlig.

Jag har en Christ Comet som jag tycker är väldigt rymligt med sin innerhöjd på 2.67m. Red en häst ett tag som var 1.80m och han hade ganska gott om plats därinne. I ägarns egna Ifor Williams (orginalhöjd) stod han med vikta öron.

Min egen häst i släpet, hon är ca 161 cm.
25571902.jpg

Tror nog att det ska stå 227cm i höjd på Christen!;)
Men håller med om att det funkar bra att köra en stor pålle i dem då min unghäst på 175+ åker bra i vår Christ!

Jag har en Kylinge Apollo, har fått in alla mina hästar där. Tyvärr görs inte den modellen längre men Thule transporter är en jag skulle ha lagt ett öga på iaf:)

Senast ändrad:

Ingen som har en Ifor Williams 1,5 el 2 hästars till sin STORA häst? Funderar på en sådan beg till 175+ polle men är ändå fundersam om de där 226cm i takhöjd räcker :confused:

Nu är min häst visserligen bara 1,69 men han åker super bra i ett thule diamant.

Star trailer Diamant är extra brett. Vi kör ett Safir, och våra är från d-ponny- 180 i mkh. De har gott om plats.

Iom att du ville ha ett billigare släp, dessa finns ju begagnade. annars heter de numera Thule safir, diamant eller exelent

Jag skulle också rekomendera UME-släpen. Jag köpte en -96'a, boogie utan frontulastning för 25.000:- förra sommaren. Pedantskött! Det är verkligen super och min stora, låååånga unghäst på 175cm har gott om plats i det.

Bojsläpen är stora och bra, men tänk på att när du har dörrar bak istället för bommar så får hästen ca 1 dm mindre plats på längden då dörrarna går en bit in för att bakluckan ska kunna stängas. Min fick inte plats i ett boogie-boj jag lånade av en kompis.

Fast av alla de märken jag sett har faktistk bommen också suttit en bit innanför lämmen, den tar ju lika mycket plats som dörren.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 000
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka