Vilken häst är bäst för mig?

Jag håller med om fjordingarna. Om man skriver att man inte rekommenderar en fjording så får man ju skriva VARFÖR också!

Jag tror att jag faktiskt skrev varför jag inte skulle välja en fjording. Det innebär inte att jag ogillar dem. Jag tycker mkt om dem. Jag säger inte att det är fel på fjordingar, det finns många fina sådana och visst är de underbara skogshästar med fin kapacitet på ridbanan också. Jag skrev bara att om jag var hon (e.g om jag var i samma sits som hon och skulle skaffa min första häst skulle jag inte välja en fjording). Been there, done that och det var en erfarenhet som skulle varit bättre om jag haft en annan häst innan. Men mitt huvudråd hade i vilket fall som helst inget med ngn specifik ras att göra, jag föreslog faktiskt att hon skulle känna efter och välja en häst som hon kände att hon hade kemi med. Vad det är för ras spelar ingen roll så länge hon trivs och kommer överens med hästen. Det är min erfarenhet. Snälla läs igenom tråden innan du börjar hugga huvudet av mig...!

Varfor inte en "pensionerad" ridskolehast? Manga saljs vid 12-14 ars alder, och da kan du fa en valutbildad, snall, lugn (tank inte slo - manga "vaknar till" nar de lammnar ridskolan!) och saker hast till ett bra pris.

Säker? Har mött så många "hemska" (läs SURA) ridskolehästar efter att ha skaffat mig en del ridskoleerfarenhet från olika ridskolor i göteborg att jag skulle vara extra försiktig och iaf kolla upp hur hästen är att hantera, sadla, gå in till i boxen etc NOGA innan jag bestämde mig för en sådan. Jag har sett skräckexempel inte bara en gång utan för många gånger med ridskolehästar som sparkar ut personer ur boxen... Men det finns SÄKERT bra också, fast kanske färre i göteborg.

Varför inte?! Jag köpte en 6 månader gammal NF unghäst som första häst. Det beror helt på erfarenheter, ekonomi, kunskaper och vad man har för möjligheter och mål.

Tyvärr blev jag tvungen att sälja honom vid 3 års ålder, pga att jag blev allergisk, men jag skötte all träning själv, med hjälp av kunnigare personer ifall problem uppstod. Då ska ja även tillägga att jag köpte honom när jag var 17 år, å hade hållit på med hästar i 10 år, å köpte ponnyn direkt från ett stuteri. Och samtidigt som jag hade ponnyn gick jag min hästskötarutbildning.

vilken hästras om helst skulle väl passa, kankse en stor ponny också. det beror ju på vad du tycker om personligen och vad hästen verkar tycka är roligt. provrid olika hästraser så märker du säkert snart vad du letar efter!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka