Vilken häst är bäst för mig?

S

shazny

hejsan! nu är det så att vi går i planer på att skaffa oss en egen häst (2). vilken tror du hade passa mig bäst?
jag kan rida, men man hör så mycket om alla raser, att den ska du inte skaffa och den ska du ha bla bla. allt beror ju på vilken ras dom själv har. :)
har ni några förslag?

du får berätta mer om dig själv, vad du har för mål med ridningen, längd, vikt spelar också in mm mm

väger ca 55-60 kg, 168 cm. vi ska bara ha den/dom som sällskaps häst, rida ca 5 gånger veckan. så det ska inte bli någon polle som ska tränas för tävling eller så.

Det beror ju på hur du har tänkt använda hästen.
Läromästare, hoppning, dressyr, skogsluffning, western, o.s.v.

Pengarna spelar ju också in. :smirk:

Vbl-travare är billiga och oftast väldigt trevliga hästar.
Utbildningsgrad och pris varierar ganska mycket.

vi ska bara ut och rida i skogen. kanske hoppa lite om man känner för de. men ska ej tävla inom något alls. utan bara ha som ren sällskap här ute i skogen med oss.
funderat på Vbl, kan det vara en häst för mig tro?
Tänkte vi skulle köpa ett föl på nått år och själv rida in den. har vänner runt omkring som ska hjälpa till. :)

Som första häst rekommenderar jag inte föl eller unghäst. En läromästare skulle nog passa bättre tror jag.

:bow: Jag tror också att en läromästare skulle vara bäst. Att rida in en häst är oftast in så lätt som man kan tro...

Mitt råd är att satsa på en häst runt 10-12 år som förstahäst. Och skulle jag vara du skulle jag undvika en fjording... ;)
Personligen tycker jag att nån form av kallblod är bäst för skogsturer. Själv har jag en kallblodstravare som är helt underbar. Man får det bästa av två världar: en pigg kompis som har ett stabilt temperament. Vbl är också fina men nackdelen med dem är att många av dem, enligt min erfarenhet, har hög skadefrekvens, isht om de redan gått på travet. Svårt att ta travet ur hästen så att säga. Men mitt viktigaste råd är att helt enkelt känna efter själv. Ras betyder inte så mkt om man känner personkemi mellan sig själv och hästen. Båda de hästar jag själv haft har varit kärlekar vid första ögonkastet, och jag ångrar inte en dag att jag fann dem.

Varför skulle inte en lite äldre,trygg och stabil fjording passa? Tycker jag skulle vara utmärkt!
Själv köpte jag, som jag nämnt tidigare, min första fjording utan att ha någon hästerfarenhet alls (dock en kunnig mamma) och det har gått jättebra! Är man bara lite bestämd och kan visa vem som bestämmer, är en fjording en underbar kompis! :love:

Varför råda om en speciell ras? Alla har ju sin favvo ras o givetvis så rekommenderar dom ju den, det skulle bli en himla massa hästar. Varför inte rikta in sig på en riktig läromästare oavsett ras?

tack för alla svar. vi får väl se vilken det blir. jag gillar fjordingar, dom har jag ridit på förr. men man ska ju hitta den rätta :)
nja, vi får se....
:):)

Läromästare

Om jag vore du skulle jag satsa på en utbildad lite äldre häst, 10-15 år.
Rasen i sig spelar inte så stor roll. Det viktiga är att ni passar ihop.

Varför skulle inte en lite äldre,trygg och stabil fjording passa? Tycker jag skulle vara utmärkt!
Själv köpte jag, som jag nämnt tidigare, min första fjording utan att ha någon hästerfarenhet alls (dock en kunnig mamma) och det har gått jättebra! Är man bara lite bestämd och kan visa vem som bestämmer, är en fjording en underbar kompis!

Min förstahäst var också en fjording, det är därför jag skriver som jag gör. Jag älskade den hästen och ångrar egentligen inte att jag tog mig an honom, men han var min förstahäst och det var ingen bra match. Hade honom i 7 mån och udner den tiden drog jag på mig skador som än idag (närmare tre år efteråt) besvärar mig. Och jag var, precis som du, mkt bestämd och visade var skåpet skulle stå, men det spelade ingen roll. Den hästen hade fjordingarnas totala envishet kombinerat med nästan ingen uppfostran alls...

Hej!
Svårt detta med raser egentligen. Ingen häst som är ouppfostrad är trevlig. Själv har jag haft Vbl, arab och nu fjording. Jag föredrar helt klart fjordingen som jag har nu. Han blir så småningom en riktig allroundhäst som tål både fart och fläkt på tävling och trevliga skogsturer. En annan sak som är bra med fjordingar är att de är billiga i drift, då de är så lättfödda och ofta håller sig friska. Men som sagt, står valet mellan en ouppfostrad häst och ingen häst alls väljer jag ingen häst alls.

stirra dig inte blind på rasen. Kolla på individen istället. Läs annoser som passar era krav på utbildning, prislappen och annat som stämmer in på det ni vill ha så ska ni nog hitta något oavsett ras. Ibland är korsningar av olika slag bland de finaste hästarna.

Att just din häst var sådan, betyder inte att alla fjordingar är så. Visst är fjordingar envisa.. men dem är samtidigt väldigt lugna och stabila. Men det varierar från individ till individ. En fjording är ju en mysig häst som tycker om att traska runt i skogen.

Lyd rådet:Köp en läromästare

Att du just nu inte är ett dugg intresserad av hopp eller dressyr behöver inte betyda att du inte blir det i framtiden.
Jag talar av egen erfarenhet. Fick en häst som tonåring som jag älskade över allt annat. Då var hästens ev kunskaper helt oviktiga, men efter något år ville jag betydligt mer än vad hon kunde erbjuda. Visst lärde vi oss en del tillsammans, men dels var hon alldeles för het & avkydde hoppning och dels dras jag fortfarande med ovanor jag skaffade mig då.
Hade jag haft en välriden/utbildad häst hade jag kommit betydligt längre. Och framför allt - jag hade sluppit ta valet att antingen sälja min älskling (svårsåld pga sitt heta temperament och annat) eller finna mig i att inte komma så mycket längre.

Så lägg hellre på lite pengar och köp en som kan en del. Ras är väl mer oväsenligt, bara era personlighter passar ihop.
Ska du bara lulla i skogen - tror du - så gå på en äldre häst. Det finns många bra hästar i 17-18 årsåldern som håller länge än, och de är inte så dyra.Då får du mycket utbildning för mindre pengar.

Re: Lyd rådet:Köp en läromästare

det har du helt rätt i. man vet ju inte i framtiden. vet ni någon som har här nere i skåne till salu så maila gärna mig. nått som skulle kunna passa mig, min sambo vill ju också rida lite sen en dag. så det kan ju inte vara en häst som inte tåler tyngre vikter, han väger nu ca 80-85 kg.

Jag håller med om fjordingarna. Om man skriver att man inte rekommenderar en fjording så får man ju skriva VARFÖR också!

Jag började rida ett russ när jag var liten och hon var inte så gammal. Kunde nog klassas som unghäst t o m och visst var hon inte utbildad (inte jag heller) och visst var hon envis (som ett russ), men det gick jättebra att rida henne och vi red ju bara uteritter och hoppade något enstaka hinder (ägaren red lektion).

En förstahäst måste inte vara helt perfekt. Det kan t o m vara bättre att lära sig på en häst som är lite mer utmaning så får man väldigt bra erfarenhet. Man får se till individen.. ibland. ;)

jag måste fråga att varför ska man alltid ha renrasiga hästar? :confused: Jag har både haft kosningar o renrasiga, o korsningar är det inget fel på... Om det är förstahäst så tycker jag att varmblod är väldigt bra för de är så mkt hanterade. Men de kan dock vara väldigt pigga :cool:
Men vad du än gör- leta länge. det finns ingen anledning att ta första bästa häst.... Lycka till! :rofl:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka