Vilken halmsort att strö med?

N

nrussn

Min halm har tagit slut och jag måste köpa ny och grannen hade råg-vetehalm att sälja. Jag ska ju bara ha halmen att strö med, men bägge hästarna äter ganska mycket halm under natten.
Jag har hört att vetehalm lätt kan ge kolik. Hur är det då med råg-vetehalm?
 
Havre halm är väl bäst. Det är väl långa "spröt" på råg halm och det kan väl skada ögonen.

Havre halm är ju bra om dom äter. Jag har det och inga kolikfall hos mig i alla fall. :)
 
Jag har hört att vete halm är bra ur dietisk synpunkt. Men havre halm suger upp bäst helt klart.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 973
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
540
Senast: Sesca
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 964
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp