Vilken halm?

I

Idasagare

Vilken halm föredrar du?
Hackad, halvhackad eller lång?
Vete, råg eller korn?

Varför vill du ha just den halmen du använder?
Varför vill du inte ha en viss halm?

Sv: Vilken halm?

Jag föredrar att använda hackad halm för att det är ganska drygt att strö med! Hästen drar heller inte runt det på samma sätt som vanlig halm.

Havrehalmen är lite mjukare än kornhalmen men jag tycker inte att det spelar någon roll. Vad jag hört talas om är att man ska vara uppmärksam på är att kornen kan fastna i urinröret hos en hingst eller vallack. Mina hästar har aldrig drabbats av det, bara en hästkompis nämde det.

Jag använder havre halm, hackad tror jag.:) Den är bra faktiskt har inte haft något problem med det fast abropå det Nibla sa om att valackar och hingastar kan få det i urinröret har inte hänt mig. Bara att pållen har haft ett står eller två i vad ska man säga?, allt skinn som han drar in snoppen i. (Det ser ut som ett dragspel) Där har jag hittat halm som suttit fast som man har sett när man borstat, fast dessa har aldrig irriterat. :cool:

Jag tycker vetehalm är bäst för havrehalmen är alltför smaklig så då glufsar hästarna i sig hela bädden. Korn och råg har jag också hört att man inte ska använda pga de vassa spröten.

Havrehalm kan innehålla korn som gör en del hästar överpigga. Och kornhalm ska man undvika för de där spröten som sitter på axet är sylvassa med hullingar och kan krypa in i skapet, aj aj. Om ni har möjlighet så plocka några ax innan tröskningen! Det är väldigt vasst.
Vetehalm är väl kanske det bästa men svårt att få tag i på mina trakter. Så det blir oftast havrehalm av den långa sorten.

Gillar bäst lång havrehalm, eller vete. De är mjuka och sticks inte
Våra äter inte av halmen så det är ingen fara heller.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka