Vilken gren

K

Koffe

Hej. Jag undrar i vilken gren man kan tävla i western med ett varmblod. Har länge funderat på att börja rida men jag vill veta lite mer först om det överhuvudtaget är möjligt att tävla inom western på ett varmblod. M.v.h Koffe

Sv: Vilken gren

Du kan välja vilken gren du vill, lämpligast är ju att välja en du och din häst tycker verkar rolig och passande för humör, tålamod och hjärta.

Du kan utan diskussion eller tvivel använda ditt varmblod till western.
Lycka Till.

Ps. ta gärna kontakt med närmaste westernklubb för att studera klasser och ridsätt närmare. Och du måste ju inte välja gren med det samma eller kanske någonsin.

Monke

Hej
bara att prova på allt o se hur du o hästen trivs med grenen.
Jag har tävlat i Pleasure, Western Ridning o Western Horsemanship.
WH var svårast för min häst då det var så lite marginaler o hon är så stor. Men med mer träning ska det gå oxå.
Lycka till!

Min förra häst, varmblods valack, startade jag i Western Riding, Trail, Pleasure och min dotter red Western Horsemanship och Barrel Race. Vi har placerat oss i samtliga grenar och slagit QH, araber m.fl. Tyvärr fick den gamle problem med pålagringar efter en vila och jag fick ta bort honom för 1 år sedan. Fruktansvärt smärtsamt. Den hästen kunde precis allt. Folk som såg honom trodde inte att han var en f.d. travare och när det stod klart för dom ansåg dom att han inte kunde ha varit aktiv som sådan. Men(!), han hade sprungit in 255.000 vid 4 års ålder och hade tider som håller än idag (1.14 medel). Med rätt träning och tid och framförallt ska hästen vara anatomiskt bra i grunden kan dom bli exellenta hästar i alla grenar. :cool:

så sant! så sant!

Flera har frågat mig vad jag har för häst. När jag svarar varmblod brukar de tappa hakan.

Ingen tycker att han ser ut som en travare. Han är ganska liten och kompakt och även om han kan dra iväg i travar travet så kan han också trampa under sig och bära upp sig hur fint som helst. :love:

till trådskaparen: Det viktigaste i början är inte att välja gren utan att lära sig vad westernridning går ut på. Jag började med att rida för instruktör på redan färdigutbildade hästar. sen tog jag med mig mina kunskaper hem och tränade på min egen.

Finns det någonstans man kan lära sig att rida western på lånad häst? Jag har ju inte köpt någon än men vill gärna börja rida.

Vi får ju inte tipsa om länkar här men det finns dels Jultorp och dels Okna i Nyköping. Kolla bland länksidorna så hittar du dem.

Ta kontakt med din närmaste westernklubb och hör med dem också. Det kan finnas tränare som kör lite privatlektioner på egna hästar också.

Jultorp Ranch ligger ju inte så långt ifrån dig och där kan du lära dig grunderna i westernridning på lugna och trevliga hästar.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Roxy
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Sryoqwe
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka