Vilken gångart sliter mest?

Sv: Vilken gångart sliter mest?

Oseriöst: MIN häst är i alla fall mest sliten efter timmes galopp än en timmes trav eller skritt... ;)

Halvseriöst: Vilka "slits ut" fortast: Galopphästar eller travhästar? :confused:

Seriöst: Jag tror också att det är traven.

jag har hört att traven sliter mest för att det inte är en naturlig gångart. men jag vet inte om jag tror på det.

Min häst travar i hagen, har nog aldrig sett en enda häst som inte travat så att påstå något så dumt att trav inte är en naturlig gångart för en häst är ju löjligt! :rofl:

kanske menar mer att trav inte är en gångart dom brukar förflytta sej längre sträckor i, att de är mer en mellangångart.
ja har med hört att trav inte är en gångart dom brukar använda..men de betyder ju inte att den är onaturlig.

kl

är de inte under ridningen som man säger att traven sliter mest? de går ju inte riktigt att jämföra tycker jag med när dom travar fritt utan en ryttare eller nåt annat som påverkar balans o sånt.

har en vän som jobbat i många olika länder med hästar och många säger tydligen att svenskarna travar sönder sina hästar, och att dom rider mycket mer i galopp och skritt än trav och att de förebygger mycket förslitningar och skador.

trav är ju en stötigare gångart som sliter mer och min vet. säger också att de är bättre att under igångsättningen galoppera igång hästen än att trava igång den.

galopp och skritt är inte lika stötiga gångarter som traven är.

Senast ändrad av en moderator:

Isf är det inte gångarten i sig utan ridningen som gör den slitsam och det känns mer logiskt i så fall :)

Nja, sliter= träningen överstiger det hästen är fysiskt kapabel till i sitt skelett, muskler och senor. Är hästen obalanserad ger det mer slitage än om hästen är balanserad. Man kan ändå säga att farten dödar dvs tryckkraften är större i galopp än trav, genomtramp i kotor är större i galopp än trav.

Det är traven, speciellt "travartrav" hoppas ni förstår, men det gör ni säkert. Det sliter på benen, och jag pratade med en kompis och hon sa att om man "måste" så ska man trava fort en gång i veckan, inte mer. Det sliter så jäklans mycket på benen, det är klart om man har ett bra underlag och hästen i rätt balans så går det säkert bra men.. spara hästens ben (:

Dra liknelsen till vargar, deras mest använda gångart är traven eftersom det är den mest energisparande gångarten.

Passen är den gångart som är mest energisparande, och också den gångart vargar använder sig av vid förflyttning långa sträckor.

jag har hört att traven sliter mest för att det inte är en naturlig gångart. men jag vet inte om jag tror på det.

Det är bara för snabb trav- travartrav som inte är naturligt.
vill hästen springa fort är det galopp som gäller.

Det är mest farten som dödar.
Om den rids i obalans i galoppen eller dito i trav.

Efter vissa typer av skador rekommenderas galopp efter skrittkonval.

Passen är den gångart som är mest energisparande, och också den gångart vargar använder sig av vid förflyttning långa sträckor.

Passgång fungerar väl så länge terrängen är jämn, men vid tex svårare terräng och djup snö är traven effektivare eftersom det är högre benlyft.

En dålig ryttare sliter på hästen i alla gångarter..

Sen spelar underlaget in, samt om utrustningen är tillpassad osv. En sadel som ligger helknasigt på bogbladen kan få vilken häst som helst att gå sönder

Nirak

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar