Vilken gångart sliter mest?

sweet_knorven

Trådstartare
Jag kom att tänka på att jag när jag var mindre fick höra att trav är den gångart som sliter mest på hästen. Är det verkligen så? Vad är dina erfarenheter, finns det undersökningar som kan styrka eller dementera detta?

Eller är det kanske så att det beror på vilken gångart som är hästens bästa?

Sv: Vilken gångart sliter mest?

jag har oxå för mej att jag hört att trav sliter mest på hästen, varför kommer jag inte ihåg.. :crazy:

jag har ocksa hort att det ar traven. laste nagon artikel om det for flera ar sen och det hade tydligen bevisats att det var traven som slet mest.

Kanske för att trav är en relativt stötig gångart , hästen kanske måste vila mer på steget och blir då mer belastad (om den går i obalans) ?

Vore ju kul om nån visste varför det är så och hur man kommit fram till det :)

jag har inte exakta förklaringen i huvudet just nu,
men traven.. kan återkomma med anledning sen, vad Jag fått höra iaf...

Är inte trav egentligen en relativt "onaturlig" gångart? I det vilda är det väl galopp eller skritt som gäller, oftast? Det har jag hört, huruvida det stämmer eller ej kan jag inte svara på.

vad jag har hört om vilda hästar så förflyttar de sig längre stäckor med trav och att galoppen/sken använder de när de flyr...

JAG tror att det inte alls behöver vara ngn särskild gångart. Är hästen i balans och har ett bra tempo så behöver inte traven slita mer på hästen än tex galoppen. Jag tror man kan slita ut hästen på vilket sätt som helst om man inte har hästen i balans/ett bra tempo.
Hästar kan ju iaf trava så det kan ju inte vara lltför onaturligt. Mina hästar travar dagligen i hagen.:)

Mvh Michaela

enligt min vet. så är de traven som sliter mest pga att den är den stötigaste gångarten för leder/senor osv.

JAG tror att det inte alls behöver vara ngn särskild gångart. Är hästen i balans och har ett bra tempo så behöver inte traven slita mer på hästen än tex galoppen. Jag tror man kan slita ut hästen på vilket sätt som helst om man inte har hästen i balans/ett bra tempo.
Hästar kan ju iaf trava så det kan ju inte vara lltför onaturligt. Mina hästar travar dagligen i hagen.:)

Mvh Michaela

Så tänker jag oxå :bow:

jag har hört att traven sliter mest för att det inte är en naturlig gångart. men jag vet inte om jag tror på det.

Alla säger traven, men varför?
Dra liknelsen till vargar, deras mest använda gångart är traven eftersom det är den mest energisparande gångarten. Galopp används endast när de ska springa extra fort av någon anledning.
Något liknande är väl med hästar även om skritten används mycket mer där.

Varför skulle traven slita mest? Är vargar och hästar byggda så olika?
Jag tror inte det är gångarten som avgör utan på hur den framförs. Att slängtrava fram i all evighet på dåligt underlag är knappast bra, men är det pga gångarten?

Senast ändrad:

Alla säger traven, men varför?
Dra liknelsen till vargar, deras mest använda gångart är traven eftersom det är den mest energisparande gångarten. Galopp används endast när de ska springa extra fort av någon anledning.
Något liknande är väl med hästar även om skritten används mycket mer där.

Varför skulle traven slita mest? Är vargar och hästar byggda så olika?

Nu vet jag inget om den mest slitsamma gångarten (även om jag med har hört att det är trav pga hästar sällan använder det i vilt tillstånd)

Därimot måste jag bara påpeka att vargar har rätt olika anatomi och att deras rörelsemönster ser väldigt olika ut.

Nu vet jag inget om den mest slitsamma gångarten (även om jag med har hört att det är trav pga hästar sällan använder det i vilt tillstånd)

Därimot måste jag bara påpeka att vargar har rätt olika anatomi och att deras rörelsemönster ser väldigt olika ut.

Jo, nog är de väldigt olika men det är ju ändå samma gångarter och liknande sätt de används på så jag förstår inte vari den stora skillnaden skulle ligga när det gäller just påverkan från gångarten.
Men som sagt, jag vet inte, kan någon erbjuda någon artikel eller liknande som sprider ljus över det hela så vill jag gärna läsa den! :laugh:

Jag har med hört att det är traven, men kommer inte ihåg varför den var det..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar