Vilken gångart samlar man först?

axel

Trådstartare
När ni tänker börja samling, vilken är den gångart som ni börjar med?

Eller ändrar man på alla 3, samtidigt?
Hur ofta tränar ni detta i början?

När börjar ni med galoppombyten i språnget?
Vid en viss ålder eller utbildningsståndpunkt?

Vill ha en seriös diskussion om 20 olika åsikter om detta:cool:

Sv: Vilken gångart samlar man först?

Om jag utgår från min unghäst, hur jag antagligen kommer göra med henne... Jag kommer börja med skritten, sedan traven och sedan galoppen. Detta för att hon har minst balans (och styrka) i galoppen och mest i skritt. Kommer nog att träna lite varje gång. Tänka lite utdragen halvhalt då och då och sedan rida vidare.

När hästen är redo. Tittar inte på ålder utan utbildningsfas och hur balanserad hästen är.

Jag börjar med den gångarten hästen har lättast för, i mitt fall galoppen. Man behöver ju inte göra det onödigt svårt för hästen.

se ovan. Jag tenderar till att samla skritten sist då jag anser att det är svårast att få en äkta och bra framåtbjudning i skritt och utan framåtbjudning ingen samling

Lite nästan varje dag. Försöker lägga in en kort stund i passet varje dag och helst på samma punkt i ridhuset så att hästen får en igenkänningskänsla.

När hästen är balanserad i båda galopperna. Den behöver absolut inte vara färdig med den samlad galoppen men den måste ha en god arbetsgalopp och mycket framåtbjudning och framför allt måste den vara rakriktad

Det där är ju olika från häst till häst. Jag anser dock att man ska vänta med bytena och samlade gångarterna tills man har mycket god kontroll på arbetsgångarterna.

Många börjar ju byta tidigt på sina unghästar och det funkar ju ganska bra men jag upplever de som gör detta kan få problem med rena och bäriga byten senare då hästen ha lärt sig det mer som en lek. Börjar man lite senare när hästen har styrka och balans så får man oftast inga problem med att de inte skulle byta rent.

När det gäller samling börjar jag i galopp.

Byten i språnget börjar jag med då galoppen är i balans, den förvända känns bra (hänger i hop med balansen), hästen gör enkla byten med få skrittsteg i mellan och är så liksidig som möjligt så att det finns en förutsättning för att bytena ska kunna bli raka och därmed förhoppningsvis rena!

När ni tänker börja samla, vilken är den gångart som ni börjar med?
- Jag börjar med traven, eftersom min häst har lättast i den gångarten. Jag brukar trava på en volt, samla några steg och gå fram igen. Sen upprepar jag detta x antal ggr i båda varven. Men rörelser är juh också samlande, som tex. skolorna. Då blir hästen stark.

- Så ofta jag kan, i olika etapper.

- När hästen är redo och stark nog. I min hästs fall blev det när enkla bytena och förvända satt klockrent.

- Jag håller mer på utbildningspunkten där. En häst kan vara felriden tills den blir 10 år och sen börjar man rida den rätt, då måste man juh göra om allt och då går man enligt utbildningsskalan. Så det är fel, enligt mig, att säga att en häst ska kunna galoppombyten vid en viss ålder.

Jag börjar oxå med galoppen.
Börjar ganska tidigt att göra tempoväxlingar för att den då blir stark.

I traven använder jag nog i 1:a hand halvhalter till att samla den

Skritten! Ja den är jag rädd om:love:

Är uppväxt med att inte skritta så mkt på tygeln.
Fast man måste ju även träna den. gör det helst ute i skogen.
Den är iallafall mest delikat

Tro det eller ej men det är olika från dag till dag på ponnyn men hästen är det galoppen för jag sitter som bäst då. Samling arbetar jag ofta inte med långa stunder eftersom det tar sin tid att bygga upp för att orka. Efterhand orkar hästen mer och då tränas det lite mer men jag gör det korta stunder med lägre/stretch form mellan

Ridningen går ut på att hästen ska bära ryttaren på skonsammast sätt, på bakdelen. Hästen måste bära med muskler och inte skelett, så jag börjar med låg form för att sedan efterhand rida låångsamt med långa steg i öppna och sluta

När hästen klarar av öppna, sluta och förvänd galopp

nu vet jag inte omm jag tolkat frågorna korrekt men jag hoppas ni fattar :D

axel skrev:
Börjar ganska tidigt att göra tempoväxlingar för att den då blir stark.
Tempoväxlingar funkar alltid och stärker gångarterna :D :bow:

axel skrev:
Är uppväxt med att inte skritta så mkt på tygeln.
Fast man måste ju även träna den. gör det helst ute i skogen.
Den är iallafall mest delikat

:bow: :bow: håller helt med

Jag gör precis som dig! Förutom att min häst har lättast för att samla traven, så jag börjar med den. Men det är antigen trav eller galopp, börjar aldrig med skritten. Skrittar på tygel/samlat gör jag bara några meter ibland, och då bara när hästen är ordentligt lösgjord och uppvärmd. 95% av allt skritt arbete jag gör sker på lång eller halvlång tygel. Han har en jättebra skritt och jag vill inte förstöra den med att nöta.

samlingen anser jag kommer gradvis efterhand ju starkare hästen blir,så det är inget jag tränat på på specifikt,

Byten börjar jag med när hästen är balanserad och bär sig ordenligt i galoppen - det har inget med ålder att göra för min del..en del hästar mognare fortare än andra

axel skrev:

Vill ha en seriös diskussion om 20 olika åsikter om detta:cool:

Trav oftast trots att mina alltid haft lättast för galopp. MEn just därför har traven varit lättare att påverka.

När även galoppen fungerar stabilt kommer samlingen sakta alltmer och då brukar det gå lättare än i traven, när man väl är där.

Skritten sist.

Byten när galoppen känns färdig för det, oavsett ålder.

Lär ni in förvänd först eller samtidigt med bytena?

Jag lär in förvänd först och sedan byter jag från förvänd, har funkat jätte bra så för min electra som nu gör väldigt fina byten

Om man vet hur man byter, så byt.
Förvänd galopp kan alla hästar ändå, om de är lydiga o ganska välbalanserade.

Det kan bli ett litet:devil: att lära en äldre häst byten, som är tvärsäker i den förvända o kanske oxå blivit rättad om den har bytt.

axel skrev:
Det kan bli ett litet:devil: att lära en äldre häst byten, som är tvärsäker i den förvända o kanske oxå blivit rättad om den har bytt.

Det har du så rätt i. Dock var ej min tvärsäker i den förvända, det gick knappt när jag fick henne.

Har läst kyras bok och varit på clinic för henne och hon säger att man inte alls skall vara rädd för att arbeta med skritten om man vet hur man gör så blir den inte alls förstörd

Det är vi gamla som fått lära oss det.
Vet inte om det beror på att man förr hade hästar med STOR skritt o om man då är lite okänslig, lättare kan få den att bli passartad

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023