Vilken försäkring?

astronaut

Trådstartare
Ska teckna försäkring för mammas o min katt nu. Kanske lite sent ute menmen..

Iaf, vilket försäkringsbolag är bra, men samtidigt skapligt billiga? För min del har jag råd, men fram till feb måste jag betala för båda då mamma inte får betala någon räkning alls fram tills dess..

Sv: Vilken försäkring?

Alla står ju sitt bolag närmast. Det bästa är att besöka varje bolags hemsida och där ta reda på vad det kostar just hos dom. Kolla även deras sjävrisker. If t.ex har en helt fast självrisk på 2500:-, man betalar alltså inget mer än det. Dock har dom ett lägre ersättningstak än t.ex Agria.

Kostnader kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då jag har raskatter med livförsäkring vilket ger en högre premie. Jag har dock Agria med 60.000:- i tak och 1100 + 10% i självrisk. Tror det är bland det bästa man kan få. Det kostar mig drygt 150 kr per månad, men då ingår också en livförsäkring på runt 5000:- eftersom dom är renrasiga. Tror huskatter kostar runt 50-100 kr/mån

Bolag som finns är Agria, If, Sveland och Folksam. Finns fler?

Min huskatt är försäkrad i Agria sen tre år tillbaka, ca 850kr/år kostar det. Minns just nu inte varför jag valde Agria :D

Min huskatt kostar 62 kr i månaden i försäkring (Agria plus vet.vård 60 000 kr, grundsjälvrisk 2100 kr samt 10% rörlig självrisk, ID-rabatt avdragen).

Men det skiljer ju som sagt en del från bolag till bolag och från katt till katt (ras) och om katten är ID-märkt, vad man väljer för grundsjälvrisk och hur hög rörlig självrisk, om man vill ha katten livförsäkrad o.s.v.

(Nu har jag skrivit utifrån hur det ser ut hos Agria. Jag vet inte vad som gäller med självrisker och annat hos andra f-bolag.)

Senast ändrad:

Det bästa är att surfa runt på försäkringsbolagens hemsidor. De flesta har någon internettjänst där man kan få veta ungefär hur mycket man får betala för respektive försäkring.

Är man bara ute efter en vettig veterinärvårdsförsäkring brukar de flesta försäkringsbolagen erbjuda bra sådana. Vill man ha mer skräddarsytt till tex. utställnings- och/eller avelskatter kan man få leta lite längre innan man hittar rätt.

Jag har Agria (passar mig som uppfödare bäst), men de är dyra så det går säkert att hitta lika bra veterinärvårdsförsäkringar hos andra bolag. Läs villkoren, kolla pris och fundera på vad ni behöver.

Jag har precis bytt upp mig till Agria plus vet.vård 60 000 kr med självrisk 1100 kr + 15% (minsta möjliga) på min ena katt. Hade bas innan med det lägre maxbeloppet. Eftersom katten är 12 år så hade maximalt ersättningsbelopp sjunkit till 10 000 kr upptäckte jag... Därför bytte jag. Eftersom taket nu är 60 000 kr så blir maximalt ersättningsbelopp iallafall 25 000 kr istället. Det är en huskatt och premien blev 1084 kr/år

Bra att tänka på om man har en gammal katt. Tror de börjar sänka från 7 års ålder.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 356
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 758
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar