Vilken försäkring ska jag välja?

H

Hot Shot

Har nu Agria men då de har höjt premien något försäkräckligt så funderar jag nu på att byta, skrev en tråd om det för inte så länge sedan.

Frågan är nu vilket bolag jag ska välja...:smirk:

Har nu hästen färäkrad i Agria bas och användbarhet 45 000kr och veterinärvård 120 000kr. Premien ligger på 9 359kr/år.

Har ringt till Folksam och Sveland och frågat vad motsvarande försäkring skulle kosta hos dom. Dom har ingen försäkring som är precis likadan. Självrisken är ungefär samma på alla tre.

Folksam har en liknande försäkring men deras veterinärvårdstak är bara upp till ca 60 000kr om jag har fattat det hela rätt. Den premien ligger på 8 600kr/år. Utan ambulans kostar det 6 500kr (tror jag)

I Svelands försäkring ingår inte avlivning, veterinärresor och receptlagd medecin. Den kostar 6 490kr/år.

Svelands försäkring är ju klart billigast men där ingår ju som sagt var inte allt. Agria har ju de bästa villkoren men är ju också dyrast.

Någon som är duktig på det här med försäkringar? Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig....:bow:
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Kolla med If oxå. Jag har If till alla mina djur och är riktigt nöjd med dem.
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Jag har hört från flera olika håll att just Agria gjort chockhöjningar på sina föräkringspremier. Jag gjorde, för skojs skull, en koll på deras hemsida för att se vad jag ska betala för min häst: det blir en höjning med hela 30 kronor/år.:confused: :D

Immer
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Agria har inte de bästa villkoren.

Den mest omfattande försäkringen som finns är ifs veterinärextra.

Då ingår tom rehabilitering (massör, ET, laser mm)
den har jag valt!:bump:

/F
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Ok, tack alla! Ska ringa If imorrn.

Immer: Jösses vilken chockhöjning....:eek: ;)
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Ja, visst är det. Dessutom är det den första höjningen på 5 år, premien har varit densamma hela tiden. :D

Immer
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Har folksam med utökad vet vård(inget tak) 30000 A1+20000 A2. Betalar 533 kr månaden. BETYDLIgT billigare än Agria som jag hade förut, där betalade jag nästan samma belopp för 30000 A1, ej utökad vet vård...
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Mitt råd är att inte byta försäkringsbolag, då har du brutit försäkringen och skulle hästen få problem med någon skada som så att säga legat latent täcker inte försäkringen det!! Då fanns skadan innan du tecknade den nya försäkringen.
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Jag häpnar över summorna ni nämner.
Tur man har kallblodshästar! Mitt kallblodstravarsto är livförsäkrad i 25000 och har utökad veterinärvård. Premien har hittills varit 2280 kronor/år.

Immer
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

maria85 skrev:
If är snuskigt dyra :cool: , även om dom kanske har bra villkor...
:confused: Tycker jag inte. Mina varmblodstravare som iofs inte är livförsäkrade så himla högt men som har deras fulla veterinärvårds försäkring som dessutom ersätter Et, rehab osv kostar mig ungefär 200 kr i månaden. Vilket jag inte tycker är dyrt.
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Hi hi, har två arabiska fullblod A1-försäkrade i If, för 15000 resp 20000 kr, utökad vet.vård på båda. Betalar 1275 resp. 1231 kr om året för deras försäkringar :banana:

Jag har bytt från Agria till If, för att det blev bästa pris och för att de har bra villkor. Ger ersättning för rehabilitering som sagt också. Man kan välja mellan högre självrisk också och därmed få lägre årspremie om man föredrar det.


Krypto: Om man byter bolag men inte har uppehåll i försäkringen så har du ingen karens! Alltså om det nya bolaget ordnar med bytet, och du inte har några reservationer i din gamla försäkring. Enda gången man inte ska byta bolag är om du säljer häst, då gäller inte dolda fel-försäkring om man byter bolag inom två år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Tänk dig noga för innan du byter bolag. Allt som dom kan härleda till nåt som hänt innan bytet kommer dom inte att vilja betala.
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

hmmm... jag fick en chock nu när jag försäkrade min nya 2½ åring hos Sveland (som jag iövrigt alltid varit nöjd med)
jag har fått en reservation på min unghäst i 3 månader pga att han är kastrerad (hans kastration var gjord ca 3 veckor innan jag köpte honom, har inte varit några kompl. överhuvudtaget)
och så står det så här i mina försäkringspapper

Res: för eventuella förljder av kastration.

reservationen kan ev. omprövas genom förnyad vetrinärbesiktning som tidigast kan ske efter 3 månader.

Det är så löjligt tycker jag och det står ju redan i deras stagdar att "försäkringen gäller inte vid kastration" men 3 månader....
Vad tycker ni?

Det är ju de första veckorna innan det är läkt som är riskfyllda kanske??!!

Ja säg över reagerar jag mot min Reservation? Hade jag byt till IF så hade det inte stått med som reservation sa dom där...Dom har oxå kollat på hans besiktningsintyg...

/lotta
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Jag pratade med en bekant som sa att hennes försäkringsbolag funkade som följande.. hon betalade bara en fast premie om året typ 4000 om året och när hästen skadar sig är de ENDAST självrisken hon betalar som jag tror var på 3000kronor.
Låter ju helt underbartt om hästen behöver operation och grejjer.
Men kom inte ihåg.. tror de va folksam...
 
Sv: Vilken försäkring ska jag välja?

Det kan också vara Agria. ;) Jag har min häst där och betalar 2280 kr i årspremie (kallblodstravare). Självrisken är 2000 kronor, ingen % på resten, mediciner ersätts. Taket är 100 000.

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad...
2
Svar
26
· Visningar
4 340
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har mina i Folksam nu men funderar på att flytta dem. Får ju tyvärr ingen rabatt fast jag har 2 hästar, 1 hund och personförsäkring...
Svar
18
· Visningar
2 708
Senast: Vinja
·
H
Hästmänniskan Fick hem ett försäkringsbrev från Agria nu i veckan och det var ingen liten höjning på försäkringspremien från och med nästa år....:eek...
2
Svar
35
· Visningar
3 289
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp