Vilken foderanalys ska jag välja?

cactuspower

Trådstartare
I höst när min häst kommer tillbaka från betet (står på bete samt att dom stödfodras med hö just nu) och blir installad igen får hon fortsätta gå i stora hagen med fri tillgång på grovfoder för jag tycker det har funkat bra. Inne kommer hon sedan stå i en halmad box men troligen kommer jag göra så att hon får typ 1 eller 2 kg hö när hon kommer in på eftermiddagen alt. fri tillgång redan då, hon kommer åtminstone stå så hon får fri tillgång på hö under natten.
Det kommer att vara ett analyserat hö (torrt) som jag ska köpa på ett annat ställe. Men då hösilaget inte är analyserat så vill jag analysera även detta för att ha bättre koll vad hon får i sig. Jag kommer även analysera mot botulism när hon kommer tillbaka från betet. Men hur som helst...

Undrar lite vilken analys jag ska satsa på? En ridsportbutik i närheten har nämligen två olika alternativ och det kostar olika mycket.


ANALYSER
Paket A (normal) analystid c:a 3 dagar
Torrsubstans, protein, smältbart protein, energi
300:-

Paket B (utökad) analystid c:a 5 dagar
Torrsubstans, protein, smältbart protein, energi, kalcium, fosfor, magnesium
550:-


Men eftersom jag inte riktigt vet vad hon får i sig på en dag så undrar jag vilken jag ska välja? Är det någon större idé att lägga ut 250 spänn extra på alternatvi B? Dessutom är den analysen på hö en sk. utökad analys som även innehåller siffrorna på kalcium, fosfor och magnesium. Eftersom jag själv dessutom får stå för kostnaderna känns det ju inte allt för lockande att punga ut 550 spänn.. men vad gör man inte för sin häst. :D
 
Sv: Vilken foderanalys ska jag välja?

Jag skulle definitivt ha valt B. När man andå analyserar så är det lika bra att ta hela kittet:) . Det är ju inte bra att peta i hästarna massa mineraler som kanske inte behövs plus att kvoten ca/p kan bli heltokig. Jag har endast behövt ge min selen de senaste 2 åren eftersom hon gott och väl fått i sig resterande mineraler med rätt kvoter genom fodret.

Det är ju svårt att veta hur mkt dom äter exakt på fri tillgång, men man får ju försöka räkna på ett ungefär, du vet ju hur mkt din häst äter under natten och hur många timmar hon står inne. Står hon inne tex 12 timmar och äter 8 kg kan du ju räkna på ca 16 kg.;)
 
Sv: Vilken foderanalys ska jag välja?

Det har du i oförsig rätt i, nåväl jag får skrapa ihop lite pengar tills dess att det blir dags för analysen. Det är ju ett tag kvar ännu och så tar jag hela kittet då. :) Tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp