Vilken fisk ska jag servera?

Hur länge steker du spetskålen och vilken temperatur? Torskrygg hade jag absolut satt en ugnstermometer i och kört till 55 grader. Knaperstekt bacon låter som det skulle kunna passa med kålen.

När jag testade det för ett tag sen hade jag 225 grader men då fick den färg väldigt snabbt så jag fick lägga över folie, sen körde jag 45 minuter i ugnen. Dock tänkte jag sänka temperaturen lite den här gången eftersom den nästan blev mörk efter en kvart så det beror nog lite på ugn. Tänker nog 175 grader den här gången och ca 45 minuter. Startade en tråd på bukefalos för tips om spetskål då jag inte hade gjort det förut men ätit på restaurang och det var vansinnigt gott. Då var rekommendationen minst 45 minuter för att få fram den nötiga smaken. Bacon går bort denna gången då vi har en i sällskapet som inte äter kött och vi bara blir tre personer eftersom en blivit sjuk så orkar jag inte hålla på att greja separat för mig och en till. Ska strö lite pinjenötter över kålen för att få fram lite knaprig konsistens.
 
När jag testade det för ett tag sen hade jag 225 grader men då fick den färg väldigt snabbt så jag fick lägga över folie, sen körde jag 45 minuter i ugnen. Dock tänkte jag sänka temperaturen lite den här gången eftersom den nästan blev mörk efter en kvart så det beror nog lite på ugn. Tänker nog 175 grader den här gången och ca 45 minuter. Startade en tråd på bukefalos för tips om spetskål då jag inte hade gjort det förut men ätit på restaurang och det var vansinnigt gott. Då var rekommendationen minst 45 minuter för att få fram den nötiga smaken. Bacon går bort denna gången då vi har en i sällskapet som inte äter kött och vi bara blir tre personer eftersom en blivit sjuk så orkar jag inte hålla på att greja separat för mig och en till. Ska strö lite pinjenötter över kålen för att få fram lite knaprig konsistens.

Låter gott. Bakar du den i halvor då? Jag brukar klyfta vitkål ihop med andra rotsaker i ugnen men det där lät lite lyxigare :)
 
Torsk låter som ett bra val till de tillbehören! Blir (i princip) alltid gott :p Men om nu du, mot all förmodan, inte får fatt i färsk torsk vill jag slå ett slag för havskatt. Smakar mer och lite mer textur i köttet, men lika lättillagat.
 
Lägg gärna upp receptet på hela rätten här sen :) Jag har precis börjat äta fisk efter 20 år som vego, så jag behöver inspiration :o

Lovar att göra det om det blir gott :D Har iallafall förberett foliepaketen nu valde att gå helt efter ett recept eftersom jag inte gjort det förut. Är iallafall torsk, schalottenlök, rödlök, vitlök, örtsalt, hackad dill, smör och så lite vitt vin över. Stod i receptet att man kunde förbereda och ha i kylen så det var bra då vi har litet kök och jobbigt att göra flera saker samtidigt. .

Är ett ark bakplåtspapper som man blötte lite på ena sidan och lade ovanpå folieark och penslade med olivolja på mitten. Drog ut en del ben ur fisken så jag får väl säga åt mina gäster att vara lite försiktiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp