Vilken färg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tritla•Jessica

Trådstartare
Vilken färg blir det om man avlar en svartskäck med en isabell. Isabellen har båda föräldrar i isabell. Svartskäcken har en en förälder som är svart och en förälder som är svartskäck, 9 av tio av dennas avkommor blir skäckar. Tacksam för svar! :)

Sv: Vilken färg?

Hästarna kan få svart avkomma så länge isabellen inte har två anlag för brunt.
De kan få brun avkomma om isabellen har ett eller två anlag för det.
De kan få en fux om svartskäcken bara har ett anlag för svart.

Sedan är det 50% chans att fölet får gulanlaget och då blir isabell/gulsvartgulbrun. Jag antar att svartskäcken har ett dominant anlag för skäck och då är det 50% chans för att avkomman också blir skäck.

Vet du vad det har blivit för färg på tidigare avkommor så kan man enklare anta att den har/inte har vissa anlag.

Sv: Vilken färg?

Hästarna kan få svart avkomma så länge isabellen inte har två anlag för brunt.
De kan få brun avkomma om isabellen har ett eller två anlag för det.
De kan få en fux om svartskäcken bara har ett anlag för svart.

Sedan är det 50% chans att fölet får gulanlaget och då blir isabell/gulsvartgulbrun. Jag antar att svartskäcken har ett dominant anlag för skäck och då är det 50% chans för att avkomman också blir skäck.

Vet du vad det har blivit för färg på tidigare avkommor så kan man enklare anta att den har/inte har vissa anlag.

Tack så mycket för svaret! :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Sassy
·
Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 909
Senast: Time Lord
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 734
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka