Vilken färg?

Sv: Vilken färg?

Blåsmoke. Agoutimönstret i ansiktet är spökmarkeringar, och det cremefärgade i ansiktet hör ihop med det blå. Även blåtabbyn i början av tråden är cremefärgad pga agoutiteckningen, inte som padda.

På den andra kan jag vara beredd att hålla med dig, men den första tycker jag är betydligt mer åt padda än aguoti...

På den bilden som är tagen från sidan, där tycker jag man ser ganska tydkligt det röda anlaget, eller cremefärgen. Men jag är ingen expert på någotvis, det är bara min åsikt.

Edit: Jag såg inte att det var en till bild på den... Den där hade jag velat se på riktigt för att vara säker på, min skärm ger inte nyanserna tillräckligt bra. En sköldpadda ska ha fält, större eller mindre, med röd/creme. Att det är rödnyanserat i tex de mörka eller ljusa partierna räcker inte. I färgbestämningen av agoutisköldpaddor händer det att domare blir oense, och många katter är felreggade...

På den första bilden såg det ut som en blåtabby, men efter att ha tittat på den andra bilden också så säger jag solklart blåsköldpaddstabby! De cremefärgade fälten går igenom hela mönstret, inte bara i de ljusare fälten.

Om mamman var solid svartsköldpadda (dvs inte "randig") så måste pappan vara varit mönstrad av något slag, dvs tigré, tabby eller spotted. En helsvart katt kan ej har varit far till katten.

Tack igen!! Det är ju nog en liten herreman..:angel: Är inte riktigt säker på vilken katt ni andra talar om??

Jag pratar ju om två katter? En blåsmoke (Plymens) och en blåtabby (TSs) som uppenbarligen kan vara padda om man ser helkroppsbilden på den.

Jag skulle absolut säga att plymens katt är agouti, inte solid. Den har tydliga agoutitecken i ansiktet (och på resten av kroppen), inte bara spökmarkeringar. En blåsmoke skulle tex haft en helblå nos, ej tegelfärgad. Ev är han också silver (kan vara svårt att se silver på blå katter). Om katten är vit i pälsbotten så är den silver, om inte så är den inte det. På den övre bilden ser katten lite för varm ut i färgen för att vara silver, tycker jag, men på den nedre ser den mer silvrig ut.

Alltså: Blåtabby eller blåsilvertabby.

När man viker upp pälsen och så är den närmast huden mycket ljusare(nästan vit) än på längderna. Menade du det??

*kl*

intressant att läsa om färger då jag är väldigt dålig på sånt...

lägger in en bild på min kille för att höra vad hans färg heter???

wiggoligger2red.jpg

Wiggo5redmindre.jpg

*kl*

Vi har hand om en liten kattkille som ser ut att vara svart med vita tecken ut på håll. Men om man viker undan hans päls är det bara ythåren som är svarta, han är vit under, därför ser han ibland skallig ut på vissa ställen.
Han har även ränder som man kan se om man tittar noga, syns bäst på den här bilden:
rogue8.jpg

Heter den något speciellt?

Är han vit i hårbotten är han svartsmoke. Då brukar man även se spökmönster på katten.

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte köpa 7 stolar (se nedan) och klä om, kanske stoppa om lite också. Har ni några tips eller smakråd? :) Lägenheten i övrigt...
Svar
16
· Visningar
2 451
Senast: svea
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: cili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 979
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 603
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar