Vilken färg tror ni mitt föl blir?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria1980
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

maria1980

Stoföl e Akribori som är mörkt brun och mamman är brun. Hon föddes med en färg som ligger mer åt mammans håll, men med en mörk stor "prick" på ena frambenet. Nu har pricken utökat sig och blivit mycket större samt att hon fått en till fläck på bakbenet på samma sida som är mörkbrun/svart. Tror ni hon blir den färgen alltså?? Har inte varit med om att ett föl ändrar färg så dramatiskt, men kan det bli så att hon blir mörkbrun?

Sv: Vilken färg tror ni mitt föl blir?

I normalfallet så blir fölet en eller par nyanser mörkare än den de föds i. Så det är inte alls konstigt att ditt föl mörknar. Svarta hästar föds ju ofta relativt ljustgrå eller älgfärgade i fölpälsen för att vid fällningen bli svarta. Det finns ju avvikelser från det här men i de flesta fallen är det så. Det räcker att man tittar på benen på ett föl som kommer att bli brunt. Som vuxen ska ju den ha svart på benen men när det föds så är det väldigt ljust just där fram till fällningen. Ett av undantagen är skimlar som ofta föds i sin "rätta" grundfärg för sedan börja skimla av. De mörknar inte så synligt vid fällningen.

Sv: Vilken färg tror ni mitt föl blir?

Har själv en akribori avkomma som hade en mamma som var ganska brun.

Min snygging blir svart på vintern och mörkbrun på sommaren : ) Har en stjärna och en vit hov : )

Riktigt trevligt med akribori avkommor : D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 684
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 844
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Detta är en trådhopslagning gjord av moderator då färgfrågor samlas under en rubrik. Hej! Som många vet föds oftast en skimmel svart...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
74 167
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama