Vilken färg på huset?

Heulwen

Trådstartare
Dags att måla om huset. Lutar åt dessa två nyanser. Persikotonat eller milt grön. Vad tycker ni?
Screenshot_20200811-115316_Gallery.webp
 
Eventuellt denna lite mattare persikoton:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200811-122306_Visualizer.webp
    Screenshot_20200811-122306_Visualizer.webp
    41,2 KB · Visningar: 154
Jag tror flera färger skulle kunna passa, gult som det är nu, grönt eller blått, men i en dämpad ton. Persikofärgat eller citrongul-grönt är inte snyggt på hus. Jag tycker också som @Sar här att en mera mättad färg kunde vara trevligt men framförallt behöver färgtonen vara dämpad, tänk jordfärger (inte så precist men det ger kanske en bild av vad jag menar).
 
Att välja enbart utifrån kulör tycker jag är jättesvårt, färg ser så olika ut i olika ljus och på olika underlag. Det typiska är att man väljer ut en kulör som i affären ser jättefin ut för att sedan när man börjar måla inte alls passar. Jag blandar i stort sett all färg själv men jag utgår från olika pigment hellre än enbart från kulör. Jordfärgerna är de enklaste, i olja ger nästa samtliga vackra färger.
 
Av dessa två absolut persikofärgat!

Inte grått bara! Så tråkig färg på ett trähus!
Det verkar gå mode i att måla om till grått. På vissa hus kan det funka helt ok. Men att måla ett sådant här hus grått nej det förstår jag inte. Har en inte så långt härifrån som målat ett stort fint hus, fantastiska fönster från gult till grått. Det är inte alls samma känsla med det huset längre :down:
 
Dags att måla om huset. Lutar åt dessa två nyanser. Persikotonat eller milt grön. Vad tycker ni?Visa bifogad fil 55584
Detta är väl datorgenererade färgprover? På bilderna är de inte särskilt vackra tycker jag, men de kan se helt annorlunda ut i verkligheten så om du gillar dem - provmåla och se hur de känns. Har ni någon lokal färgbutik som kan hjälpa er i valet? Vår lokala butik har register över hus som är målade med färg köpt hos dem så om man är intresserad av en specifik nyans kan de tipsa om var man kan se hus som har den färgen.
 
Jag tycker inte att någon av de visade nyanserna är särskilt fina. :o Alldeles för ljust och pastelligt, det blir skrikigt och skär i ögonen tycker jag. Jag är inne på samma spår som ett par andra, en något mörkare grön med lite brytning mot grått? Det blir vilsamt för ögat utan att vara så extremneutralt som grått blir.
 
Av dessa två så absolut persikofärgat, men en mattare. Grönt tycker är en svår färg på hus, det blir sällan fint mot grönskan.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 681
Senast: vilde
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
96
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 423
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag satt vid datorn och lutade mig bakåt. Plötsligt blev jag jätteyr. Jag fick panik och rusade upp. Tänkte att jag behövde ta mig ut ur...
2
Svar
22
· Visningar
2 061
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp