Vilken färg kan han vara?

Sv: Vilken färg kan han vara?

Lär ska finnas enfärgade tan på bedlington. I det hundspel jag spelar (dogdayzz) finns iaf solid tan på bedlisar. Och så här är nedärvningen på dessa: Lever, Tan (Cream), Sand (White) - det inom parentes är dock färgen som hunden ser ut att ha irl. Så lever är den mörka och sand den ljusaste med tan därimellan. Vi ställer väl oss dock tveksamma till det där, med tanke på att kompisen (som har bedlington irl) hade en sand hund förut som var allt annat än vit utåtsätt, hon var inte tan heller och inte lever då heller (man ser ju färgen när de är valpar).

Vet inte hur pass verklighetstrogen genetik det spelet kör med men här är några genuppsättningar över olika hundar med olika färger (bedlington):
Blue and tan
atat Bb cece DD EE GG hh kk mm PP RR SS tt ww XX EE EE NN ll lclc EE eded tt TtTt LL TsTp

Blue
atat BB cece DD EE GG hh Kk mm PP RR SS tt ww XX EE EE NN ll lclc EE eded tt TtTt LL TsTp

Liver
atat bb cecp DD Ee GG hh KK mm PP RR SS tt ww XX EE EE NN ll lclc EE eded tt TtTt ll TpTd

Sand
atat bb cpcp DD ee GG hh KK mm PP RR SS tt ww XX EE EE NN ll lclc EE eded tt TtTt ll TpTp

(vissa koder mot slutet kan vara spelrelaterat, typ sånt som reglerar höjd och svans och sånt, jag vet inte). Sen fattas ju tan, liver tan och kanske någon till. Men värt att notera är att om tan verkligen finns som färg så är den nog inte önskvärd i Sverige. (Så som med pudlarna, amerikanska pudlar verkar kunna ha vilken solid färg som helst och vara okej att ställa ut ändå).

Senast ändrad:

Fast tan är ju röd, om sand skulle vara enfärgat tan skulle det finnas med svart nos också, men både sand och lever ska ha brun näsa. Fast det är ju möjligt att det finns, en gul labbe ska ha svart nos men de finns i allra högsta grad med brun nos också.

Men som du säger, de sandfärgade är ju inte ett dugg vita, med den genuppsättningen ska de ha samma färg som samojed och andra blekta röda :crazy:

Vilken färg hade din kompis hund som valp? Man ser ju lätt skillnad på en röd och en brun jycke.

Jag väntar på svar om skillnaden mellan lever och sand men jag tänkte ev. maila rasklubben också, de om några borde ju ha koll ;)

Pudel finns i alla möjliga och omöjliga färger även i Sverige, tex fläckigt, brindle, sobel osv och alla med tan. De går att regga och ställa i Sverige men man blir nollad pga färgen

Jag har ingen aning om vad Ping kan vara, har inte ens ett födelsedatum, än mindre föräldrarnas färger :( Hon ska vara pudel/papillon så det är möjligt att hon har något från pudeln. Jag rotade lite i hennes färg när jag fick hem henne, men till slut trodde jag att det var pga att hon var undernärd som pälsen var dålig och gråaktig.

Med knasig päls menar jag att Pings päls är "onormalt" tunn, tovig och luddig.

Här är hon som föder upp blått, hon skriver om pälskvaliten. Vad jag har förstått tror hon att det är den riktiga blåa, alltså inte silver eller något annat. http://www.guldtackans.biz/page204.html

Nyklippt Ping! Knappast några tvivel om att hon är "blå". Så här ljus har hon aldrig varit innan utan det blir mer för varje klippning
254236_168309823232268_100001597550688_448130_1933438_n.jpg

Liknande trådar

L
Övr. Hund En liten kluring:confused:Jag har en 9 månaders tik som uppfödaren säger att mamman är vit schäfer(herdehund) som tjuvbetäcktes med en...
Svar
9
· Visningar
962
Senast: liljekonvall
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 690
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Det skulle vara intressant om någon här kunde se vilken färg pappan måste ha till dessa kisseungar. Vi tog hand om Lucy; mamman, åt...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Heulwen
·
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Islandssmurfen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama