Vilken färg får kattungarna?

Hellocake

Trådstartare
Hejsan!

Jag funderar på att para mina två katter innan jag kastrerad dom. Jag undrar nu för roligt, vilken färg kattungarna kanske får.

Hanen: vit, långhårig (riktigt långhårig) norsk skogkatt. Bruna ögon.

Honan: mest vit, men har lite crémefläckar, långhårig. Blåa ögon.

Vad tror ni? :)

Hejsan!

Jag funderar på att para mina två katter innan jag kastrerad dom. Jag undrar nu för roligt, vilken färg kattungarna kanske får.

Man måste veta vad hanen har för färg under det vita. Glöm inte att testa för HCM och GSD IV, så du inte föder upp sjuka kattungar.
Eller ännu hellre kastrera båda utan kull, det finns så många huskatter i Sverige idag, behövs inga fler.

Man måste veta vad hanen har för färg under det vita. Glöm inte att testa för HCM och GSD IV, så du inte föder upp sjuka kattungar.
Eller ännu hellre kastrera båda utan kull, det finns så många huskatter i Sverige idag, behövs inga fler.

Ja det förstås. Hans mamma är helvit och har röd färg under. Pappan är svartsmoke. I min hanes kull var dom 6st. Två helvita, två röda och två svartsmoke :)

Behöver man testa även fast mor och far är friska?

Ja det förstås. Hans mamma är helvit och har röd färg under. Pappan är svartsmoke. I min hanes kull var dom 6st. Två helvita, två röda och två svartsmoke :)

Behöver man testa även fast mor och far är friska?

Absolut när det gäller HCM, den kan komma sent i livet och drabbar alla katter oavsett bakgrund. GSD IV är jag mindre insatt i då vi inte har den på min ras. Så du bör scanna båda föräldrardjuren och helst fortsätta testa livet ut även efter kastreringen om nån av avkommorna går vidare i avel så du kan berätta det för köparen.
Hjärtscanning kostar drygt 1000-1500/katt. GSD IV vet jag inte. Beroende på vad som finns bakom mamman så kanske även ett test för PKD bör göras. Samt BAER-test förstås, precis som Sassy skriver.
Om hanens föräldrar är röd resp svartsmoke, så är han själv röd eller creme under det vita. Ev även silver.
Då blir det bara röda (ev creme) ungar, alla troligen vitfläckade och 50% helvita. Ev silver på det då om hanen är silver.

Hejsan!

Nej,gör det INTE. katt-Blandrasavel är lika illa om inte än värre än hund-blandrasavel! Finns för mycket bondkatter! Tyvärr! vill du ha kattungar och norska skogkatt är renrasig dvs har stamtavla och är reggad så avla honom med en renrasig hona med stamtavla och reggad. självklart ska båda vara testade ovh vet-undersökta!

Hejsan!

Jag undrar vad uppfödaren till din hankatt som gav dig förtroendet att få köpa katt anser om det hela..?

Honan har stamtavla. Det är min vän som jag köpt katten av och hon bryr sig faktiskt inte. Självklart så har dom gjort tester.

Honan har stamtavla. Det är min vän som jag köpt katten av och hon bryr sig faktiskt inte. Självklart så har dom gjort tester.
Vad är planen med parningen då? Ska ni spara någon unge? Har du hittat nya ägare till potentiella ungar - även om det blir tex 7st? Har ni pengar undanlagda om något går fel? (femsiffrigt belopp är att föredra) Har ni kunskap att flaska upp en hel kull om det nu går fel? Är kullen värd risken att eventuellt förlora sin honkatt över?

Alltså, är det en renrasig parning eller en blandning? Du skriver först att hanen är skogkatt, sen att honan har stamtavla? Det är ytterst ovanligt att blandraser är testade, är DINA testade?
Tänk på att du är ansvarig för dolda fel i 3 år efter försäljningen av kattungarna. Ett snitt på jourtid kan gå på över 20.000 kr, se till att ha dom pengarna tillgängliga. Du måste också ha möjlighet att kunna flaskmata ungarna varannan timme om det skulle bli nått knas med honan eller hennes mjölktillgång.

Alltså, är det en renrasig parning eller en blandning? Du skriver först att hanen är skogkatt, sen att honan har stamtavla? Det är ytterst ovanligt att blandraser är testade, är DINA testade?
Tänk på att du är ansvarig för dolda fel i 3 år efter försäljningen av kattungarna. Ett snitt på jourtid kan gå på över 20.000 kr, se till att ha dom pengarna tillgängliga. Du måste också ha möjlighet att kunna flaskmata ungarna varannan timme om det skulle bli nått knas med honan eller hennes mjölktillgång.

Jag menade att hanens mor har stamtavla. Jag ställde en fråga som ni uppenbarligen inte vill svara på. Jag bryr mig faktiskt inte om vad ni tycker och tänker. Blir uppriktigt ledsen som ni håller på! Jag har både haft raskatter och huskatter, jag föredrar huskatter som många andra.

Jag kommer se till att hanen och honan är testade. Jag har fött upp katter förut så jag är ingen nybörjare. Jag har flaskmatat förut.

Vad är planen med parningen då? Ska ni spara någon unge? Har du hittat nya ägare till potentiella ungar - även om det blir tex 7st? Har ni pengar undanlagda om något går fel? (femsiffrigt belopp är att föredra) Har ni kunskap att flaska upp en hel kull om det nu går fel? Är kullen värd risken att eventuellt förlora sin honkatt över?

Ja, jag har hittat ägare. Jag är inte fattig. Jag har kunskap om flaskmatning. Sluta vara så himla negativ! Ditt liv måste verkligen inte vara på topp om du bara ser allt det negativa. Jag behöver inga svar ifrån er som "ska veta bäst". Tack och hejdå.

Jag menade att hanens mor har stamtavla. Jag ställde en fråga som ni uppenbarligen inte vill svara på. Jag bryr mig faktiskt inte om vad ni tycker och tänker. Blir uppriktigt ledsen som ni håller på! Jag har både haft raskatter och huskatter, jag föredrar huskatter som många andra.

Jag kommer se till att hanen och honan är testade. Jag har fött upp katter förut så jag är ingen nybörjare. Jag har flaskmatat förut.

Öh, jag har ju svarat? Sen är det så att vi är många som brinner för katter här och gör man det, vet man om hur huskatternas situation ser ut. Är det då så konstigt att vi anser att det är fel att föda fram fler huskatter när det redan nu finns över 100.000 hemlösa bara i Sverige?

Ja, jag har hittat ägare. Jag är inte fattig. Jag har kunskap om flaskmatning. Sluta vara så himla negativ! Ditt liv måste verkligen inte vara på topp om du bara ser allt det negativa. Jag behöver inga svar ifrån er som "ska veta bäst". Tack och hejdå.
Det är realiteten av avel. Det KAN gå så otroligt fel och har man chansen redan innan man parat att dra i handbromsen och tänka till den där extra gången, så bör man ju göra det. Det har inte så mycket med pengar att göra heller, även den fattige gör vad den behöver göra i en akutsituation. Men förberedelser tillsammans med kunskap är A och O.

Så om du fullföljer parningen utan att göra som du blivit rådd till i tråden - kan du ha gett upphov till en hel kull döva kattungar. Oavsett om du föder upp huskatter eller raskatter så är det ju en tragi för sig. Att sen hitta bra hem till dessa är nästan övermäktigt för vem som helst. Om du nu ska fullfölja parningen så bör du kanske välja en annan hane för att minska risken för döva ungar. Enligt djurskyddslagen får man ju inte avla på djur man vet kan ge kända defekter. Dövhet är en sådan defekt. Så.. Per defination, om planen fullföljs kan du bryta mot djurskyddslagen.

Först frågar du om de behöver testas, sedan säger du att de "givetvis redan är testade", sedan säger du att du ska fixa det som behövs.
Hur ligger det till egentligen?

Först frågar du om de behöver testas, sedan säger du att de "givetvis redan är testade", sedan säger du att du ska fixa det som behövs.
Hur ligger det till egentligen?
Föräldrarna till mina katter är testade. Sedan skrev jag att jag ska testa mina. Kommer inte kika in här något mer :)

@Hellocake, vet du varför folk är så negativa? Det är för att de älskar katter och önskar att alla katter får bästa, tänkbara förutsättningar till ett långt och lyckligt liv.

Om du har erfarenhet av kattuppfödning osv kan ingen här veta förrän du skriver det. De flesta som frågar om eventuella färger på kattungar och liknande har ingen erfarenhet av katter och tänker inte längre än "jag har en söt katt, jag vill att hon blir mamma till en söt kattunge!". Om vi inte får någon som helst information från dig som tyder på att du inte är en av dem, hur ska vi i forumet då veta det?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
919
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
964
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar