vilken färg blir det?

M

Marri

hej!Jag har ett varmblodssto som jag tänkte ta föl på nästa år...Men nu till frågan: hon är fux,har strimmbläs m snopp och 2 vita kotor bak. hingsten är kolsvart med bläs å snopp och en vit strumpa höger bak.vilken färg blir fölet?min gissning blir att den blir mörkaktig m nått vitt på något ben å bläs...Vad tror ni?

kram :bump:

Bara för att båda föräldrarna har tecken så är det ju ingen garanti att fölet får det. Den kan lika gärna bli helt enfärgad...
Vad är det för hingst hon ska betäckas med?

50% fux
25% svart
25% brun

så blir det om man gör korsningsschema utifrån föräldrarnas färger. orkar dock inte skriva ut schemat här tyvärr..
källa: Bo Furgrens "hästens färger"

tecken kan man dock ej aldrig förutspå..

Njae...det där är inte helt säkert sant. De sannolikheter du skrivit gäller om hingsten (som är svart) har ETT anlag för svart, dvs Ee, och fuxen har ett anlag för aguti (som "gör svarta hästar bruna").

Om vi inte vet vad hingsten och stoet tidigare gett för avkomma, går det inte att veta om hingsten har ett eller två anlag för svart, eller om stoet har ett, två eller inget anlag för brunt.

Har hingsten någonsin fått fuxavkomma, har han bara ett anlag för svart, dvs Ee. Har han inte fått det, KAN han vara EE (men måste inte vara det), och kan då inte få fuxar alls.

Har stoet någonsin fått brun avkomma med svart hingst, så är hon Aa eller AA. Aa innebär att hon kan få både brun och svart avkomma med svart hingst - AA innebär att hon BARA kan få brun (eller ev. fuxfärgad) avkomma med svart hingst.

De olika möjligheterna är:

EEaa + eeaa => ger enbart svart avkomma

EEaa + eeAa => ger 50% svart och 50% brun avkomma

EEaa + eeAA => ger enbart brun avkomma

Eeaa + eeaa => ger 50% svart och 50% fuxfärgad avkomma

Eeaa + eeAa => ger 50% fux, 25% brun och 25% svart

Eeaa + eeAA => ger 50% fux och 50% brun avkomma

hmm.. okai.. tack för rättningen.. är inte 100% hemma i boken ännu.. :crazy:

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Avel Igår kväll hände det som inte får hända, vårt föl föddes, dött... :cry: Ett underbart sött stoföl, väldigt jämna tecken, nästan på...
Svar
16
· Visningar
5 184
Senast: Ela
·
Avel Ska betäcka mitt sto om allt går som det ska i vår. Men har big beslutsångerst. Då jag för det första inte kan ett ord finska, och inte...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 224
Senast: chm
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka