Vilken fågel?

gul_zebra

Trådstartare
Min mamma har fått för sig att blåmesar är talgoxar, och det hon trodde var blåmesar är helblåa... Anledningen är att hennes katt för måååånga år sen fått tag på en helt blå liten fågel. Enligt mamma var det ingen tamfågel och ingen av oss har sett nån sån efteråt heller.

Vad kan det vara?

Sv: Vilken fågel?

Inget ont om din mamma, men med tanke på hennes knappa kunskap om fåglar skulle jag inte tro på hennes ord om att det inte var en tamfågel. Det låter väldigt exotiskt med en helt blå fågel, om den nu faktiskt var helt blå. Med tanke på att det var många år sen så antar jag att det inte finns några detaljer runt hur fågeln såg ut..., men det finns ju en del fåglar som har till viss del blått i sin fjäderdräkt. En helt blå fågel finns inte i Sverige (åtminstone inte i samma strl som en blåmes).

Mjadu, jag kan inte direkt påstå att jag tror henne :angel: Men, det är det enda jag har att gå på - och jag lyckas inte komma på någon tamfågel i den storleken som är helt blå heller så tja, det är svårt att luska ut vad det är...

Vad finns det för blåa tamfåglar egentligen? Det enda jag kommer på är typ undulater och fjärilsfinkar men båda är ju i helt fel storlek, hon har dessutom haft såna så de skulle hon känna igen :p

Kanariefåglar är ju i typ rätt storlek, men finns det blåa kanarier? Jag har aldrig sett någon men jag är ingen kanariemänniska heller.

Jag kan inte heller komma på någon helt blå tamfågel, men tamfåglar är inte min starka sida heller så ;)

Om det inte varit en tamfågel skulle det kunna vara en "utlänning" som kommit helt fel, hur osannolikt det än är. Det finns åtminstone en del blå fåglar i Europa ;)

Men nej jag har ingen aning vad din mamma kan ha sett för någon.

Om hon missbedömt storleken så kanske det var en turkosfågel (som jag såg man kan ha som burfågel) :p

Turkosfagel%20%5BCyanerpes%20cyaneus%5D1.jpg

Undulat är det inte, då hade hon känt igen den direkt efter att ha haft flertalet undulater :)

Kan det vara en Nötväcka?
notvacka2_bk.jpg

Det är en liten blå-Grå fågel med en ganska lång smal näbb. (En av de få som även klättrar upp-och-ner från trädstammarna.)

Senast ändrad av en moderator:

Ladusvala är ju även måttligt blå. Det är ju iofs en vanlig fågel, men den brukar ju inte vistas på marken direkt ;)

Om man tänker lite långsökt så kanske svalan hade störtat, rätt ner i din mammas trädgård (eller var nu än katten fanns den) eller så hade en rovfågel tappat den?

Långsökt som sagt ;)

Ska höra med mamma om det kan vara nåt sånt :)

Tappad av rovfågel vore lite otroligt dock, under alla 15 år boende där har jag sett en enda rovfågel där - duvhök i det fallet. Men å andra sidan har jag aldrig sett nån blå fågel heller så man vet ju aldrig :D

Und yes, det var i trädgården. Lilla Morris, katten, var innekatt som fick gå ute i löplina vid fint väder så de enda fåglar han fick tag på var just i trädgården :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sol
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV