Vilken dressyrgjord har ni?

Jag har bara ELT gjordar till alla mina sadlar och hästar.
Dyra är de verkligen men jag tycker att de är bättre än allt annat jag testat hittills.
Jag resonerar som så att hästarna måste ha bra och bekväm utrustning för att tycka att ridningen är roligt.
Så då är det bara för matte att öppna plånboken och ge schyssta förutsättningar.
Tror att man sparar på det i längden.

Jag har Hööks vanliga lädergjordar med resår i båda ändar.
Skulle inte använda utan resår eller i neopren eller annat konstmaterial.
Är för snål för att köpa "märkes" - hade en Stübben förut (fyndade på rea på rea på rea och fick betala någon hundring) och gillade lädret och utformningen men tyvärr fanns det kardborre som drog till sig enorma mängder hästpäls, i skyddet över spännena, så den har jag slängt.

Stubbens Equi-Soft och en Fairfax. Gillar båda, men tycker att rörelserna blir aningen friare i Equi-Soften så den används mest.

Har ELT på både dressyr och hoppsadeln. Haft tur och lyckats köpa begagnat i nyskick!:)
Gav 500:- för dressyrgjorden och 1000:- för hopp!

Var jättenöjda med min ELT och hästen gillade den men hon fick skav direkt :confused: provade då två olika storlekar men näää.
Höll sadeln på plats och verkade behaglig för henne.

Nu har vi en equipe som vi också gillar! Inte lika elastisk men ok. Kalvskinn innerst så den ligger stilla. Finns inte en kant som kan skava heller.

6C5A08D8-A4D6-486B-9A1B-575D4099D19B_zpsruggq9en.png

Jag använder mest Wintec Cair och ELT. De är bäst helt enkelt. Hästen trivs med dem. Har även en Childeric med bred magdel som är bra men jag har inte ork att putsa gjorden efter varje pass och det måste man nästan göra med läder. Så den används inte så ofta.

Skulle aldrig använda en smal gjord.

Jag har en cresent från Mattes, underbar gjord verkligen! Min häst som inte ens gillar ELT-gjorden är lite jobbig att hitta något passande till, elt är alldeles för hård i lädret på sidorna och kliar när det blir svettigt - klistopp på riturerna är lite jobbigt. Men mattesgjorden ligger fint och är den enda gjorden vi provat som inte glider fram och stör armbågen, hästen har ordentligt välvda revben och väldigt lite plats att ha sadelgjord på :)

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
956
Utrustning Vad har ni för pallar? Vi har jättehästar och kikar efter en högre modell men som fortfarande är stabil och inte kostar 3000. Ikeas...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: Time Lord
·
Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp