Vilken dressyrgjord har ni?

Madeira

Trådstartare
Vilken har ni, varför har ni den och vad kostade den?

Vilken typ av gjord vill ni inte använda och varför?

Jag fick en ELT i julklapp. Jag visste inte hur mycket jag gillade den innan jag fick en. Jag behöver inte dra särskilt hårt och allt ligger still. Hästen grimaserar inte när jag ska dra gjorden.

Jag har en syntetgjord som är svängd för att ge frihet åt buken. Minns tyvärr inte märket i huvudet, men kan kolla nästa gång jag är i stallet. :)

Jag har en gjord från hööks, som inte finns kvar där. Den var på rean nu före sommaren. Kostade ca 600kr ny, och jag älskar den. Sadeln ligger still och rör sig inte. Samt hästen kan röra sig på ett helt annat sätt jämfört med min gamla neoprengjord. :D Och man kan "spänna" över spännena så man slipper att de är i vägen. :)

Kommer aldrig göra mig av den, hoppas att jag kan ha den i flera År även om jag byter sadel :love:

Har en ELT. Den är ganska dyr men värd sitt pris när man har en häst med lite sadeltvång. Sen jag började använda den har den inte visat samma reaktioner alls som med andra gjordar.

Jag vill inte använda en gjord som ligger dåligt eller är hård. Det är viktigt för mig med bra kvalité och att hästen känner sig okej med utrustningen. En bekväm häst är en glad häst

Har en formiga anatomisk gjord. Bra passform, men materialet gör att min häst får lite skav när han är känslig under pälsfällning (skimmel). Annars är jag bara nöjd med den!

Min häst har en ELT som jag fick begagnad för 800 kr. Den är toppen, sadeln ligger still utan att gjorden behöver sitta hårt.

Sambons häst har en Barefoot dressyrgjord. Den består av en anatomisk undergjord i mjuuukt läder och en elastisk gjord som ligger utanpå lädret. Den kostade 750 kronor (!) om jag hade stött på den gjorden utan att känna till den skulle jag ha trott att den låg i 2000 kronorsklassen. Det blir nog en till sådan när min ELT är slutkörd.

Jag har en smal lädergjord a la Amerigo. Min är nog ingen äkta Amerigo, men ser ut som deras. Bild
Jag har fått den av en vän i stallet när hon fick avliva sin häst och köpte ingen ny häst. Hon hade bekymmer med att alla sadlar rörde sig, men hon upplevde att de låg mest stilla med den här gjorden.
Jag tycker om den för att den tar lite plats vid armbågar.

Jag vill gärna ha en ny mjuk lädergjord med skydd över spännerna, typ santa cruz dressyrgjord.

Vill inte ha en hård och stel gjord. Inte heller någon med ludd, pga svår att hålla ren.
Kommer inte heller ha en ELT, då jag tycker att de är för dyra. Ska jag ge så mkt pengar ska det vara i läder! Mina hästar har inga bekymmer med sadeltvång heller.

Jag har en wintec cair gjord :), hästen tyckte jätte bra om den och visade tydligt att den var 100 gånger bättre än wintec pro eastic gjorden vi hade innan. Som iofs också var mycket bättre än den gamla oelastiska shettis gjorden vi hade innan det ;).

Att det blev wintec cair var typ ett ordentligt lyckokast, sista gjorden i butiken, mässa och tok mycket folk och så var den felmärkt ^_^, de hade missat en nolla i priset :rofl: fick köpa den för det priset och ja han i kassan såg lagom glad ut men var inga protester utan bara ett "ja det var ett ordentligt kap du gjorde där ;)".

Är ingen jätte nätt gjord men tryckfördelningen är jätte fin med den breda anläggningen och luftkudden, samt att gjorden är helt elastisk vilket gör att hästen kan andas ordentligt :).
Hoppas att jag kan använda denna på nästa häst också :/.

• Gilla
Reactions: Ace
Jag har letat en typ av gjord till o från i massa år till min kuse som verkar lite vanskapt haha. Hade en tydlig bild i huvudet av vad jag ville ha o helt plötsligt ser jag den på nätet. Googlar o det är en utgående modell. Googlar lite till o lyckas köpa en till slut. Så. Himla. Nöjd.

Amerigo Protector kallas den oftast. Min är som bilden nedan utan magplatta o ligger jättebra.

amerigo-protector-dressage-girth.jpg

"fick" en beg ELT av sadelprovaren.
Hade en neoprenegjord innan, inte provat den på nya sadeln. inte märkt någon jätteskillnad på elt-gjorden men det kanske jag gör om jag provar en vanlig gjord igen? eller så har jag inte en särskilt kinkig häst.

Jag har en ELT och i jämfört med den oelastiska lädergjord vi hade innan är denna toppen. C känns mer avslappnad. Funderar på en H-gjord (wow) men nu ska C opereras så vi väntar med fler prylar till honom.

Lägger till vad för gjord jag inte vill ha på hästen :), smala raka tyg gjordar med ressår i ena änden. På tok för dålig tryckfördelning, men en bred rak läder/syntet gjord kan vara ok. Bara gjorden är godkänd av hästen ;).
Är ju väldigt individuellt vad hästarna föredrar

Lägger till vad för gjord jag inte vill ha på hästen :), smala raka tyg gjordar med ressår i ena änden.
Precis en sån följde med sambons häst. Pållen är av stilen obrydd-av-det-mesta men den där gjorden skulle kunna ge vilken häst som helst sadeltvång. Eftersom hästen är stor såg gjorden ännu smalare ut, typ som om jag skulle ha haft en sytråd som skärp :yuck:

ELT. Min häst har rund och kort rygg och sadlar glider gärna fram med en vanlig gjord. Dessutom har han haft lite sadeltvång tidigare. Jag har haft min i många år och är jättenöjd!

ELT på bägge. Har även en hederlig snörgjord från Stubben åt ponnyn att byta av med (han får enormt lätt skav).

ELT gör att storhästens sadel ligger still där den ska och inte dras fram av gjorden.
Ponnyns sadel däremot åker fram trots ELT, men där behövs nog superlim för att avhjälpa det.

Jag har denna från Cheval. Köpte den av den anledningen att det var en lädergjord till överkomligt pris (drygt 600 kr) och såg ut att ha trevlig passform, vilket den har också. Den har hängt med i ett antal år nu och är fortfarande jättefräsch!

cheval_dressyr.jpg

Gjordar jag inte skulle köpa är de som är spikraka och i annat än läder. Dels för att jag vill ha lite formade gjordar som ger bättre plats för armbågen, dels för att läder är lättare att hålla snyggt längre, en bättre investering liksom :up:

Har en wintec cair. Har inte riktigt bestämt mig om jag eller hästen gillar den eller ej då jag använder den så sällan men den känns rätt klumpig :p

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
956
Utrustning Vad har ni för pallar? Vi har jättehästar och kikar efter en högre modell men som fortfarande är stabil och inte kostar 3000. Ikeas...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: Time Lord
·
Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp