vilken dag i brunsten är ett sto motagligt för hingt

Rotterö

Trådstartare
Hur har hästen det med sin befruktning.
Vilken dag är hästen motaglit för hingst .
Slutet eller mittet eller i början. En tanke bara .
Brunstar stot tiktigt fast hon diar sitt föl.
Någon sa att den brunsten inte räknas.
Jag ska köra i väg mitt sto nästa brunst. :banana:

Det är jätte svårt att säga... det beror helt hur stoet är. Jag har 2 ston som brunstar väldigt länge och när de har varit betäckta naturligt är hingsten som mest intresserad mitt i brunsten. Jag tycker det är en indikation att hingsten vet bäst!!

Ett sto brunstar bara 2 dagar och då gäller det att man är snabb så man inte missar :smirk:

Den första brunsten efter fölning är en reningsbrunst och är därför inte så lämplig att betäcka i. Det går att få stoet dräktigt då men det är inte det optimala.

Sen är det ganska stor spridning på när stona kommer i brunst andra gången efter fölning. Man brukar kalla det 30dygns brunst men bara mina 3 ston har en spridning från dygn 25 - 33. Det gäller att man passar stoet.

Lill / Stall Nöbbeled ( ingen expert bara egna iaktagelser )

Jag kanske var lite otydlig. Fölisen är 11 mån.
han går med henne fortfarande och diar. Är brunsten riktig då. Någon sa att hon måste vara av vand först.
Vi delar nog på dom i kväll . Har fått ett hingst hem för 3 veckor till betet. För att han skall vara avvänjd då .
Då ska hon i väg för betäckning vid den brunsten.
Fölisen har blivit hingst och betäcker morsan inte bra.
Hon visar sparkar mm. Började brunsta påskdagen riktigt , Går fortfarande och lyfter svansen fast skvätter inte nu .
är det någon fara för henne nu då .
Hade dom inne i går halva dagen, Nu ska jag rida . I kväll åker han 3 km längre bort. Till 2 jämnåriga kompisar.

Så bra att du delar dom innan betet, som jag rekommenderade, det fanns alltså jämnåriga hästar bara 3 km bort...
Stoet kan mycket väl bli dräktigt om han betäckt henne, så se till att stuteriet kollar henne ordentligt med ultraljud när de får henne till sig.

Ja visst är det bra.
De fick en massa problem när jag frågade. De fick köra i väg en häst i dag . De har inte plats i stalet.
2ston 2 hingstar + min hingst
De ska i väg med stona på betäckning ons.
Vilket är bäst att gå dit med honom eller ta honom på transport. Vilket som han är inte van vid något.
Vi har promenerat bara med mamma. Transport bara med mamma.
Han är en liten bortskämd fölis. fasst snäll.
Fasst det ändrades ganska fort när han blev könsmogen.

Jag tror inte det har hänt nogot ordentligt. Hon sparkar bort honom , springer bort runt. Ordentligt säger hon i från
han diar fortfarande

Jag säger som CK, ta ett ultraljud på stoet så att ni vet att hon inte är dräktig med åringen.
Att han fortfarande diar spelar INGEN roll. Brunstar hon och han betäcker så är det risk för dräktighet.
Visst är det riktiga brunster även om stona har avkommor som diar. Den som sagt annat till dig har fel. Tänk bara på alla avelston som betäcks med föl vid sidan! De diar ju.
:)

Lycka till med ditt sto. :)

Men du skrev ju att han betäcker morsan. Med det menar i alla fall jag att han betäcker, du kanske menar nåt annat? :confused:

Jag vad heter det då .
Han gör försök, klättrar på henne med stor hård snopp.
Försöker. Han får inte för hon sparkar undan honom. Springer undan . Biter honom.
Men nu har vi skillt dom. Han har körts i väg 3km
Hon står ensam just nu. Får vara inne i morgon. Jag själv kan inte kolla henne för jag måste åka bort.
jag får rida henne på kvällen.
Får se när de andra hästarna kan komma ner till henne.

Att hon sparkar undan honom 'då du sett det' kan betyda att hon inte är brunstig längre, och hon kan likaväl vara dräktig för det.. du har väl inte sett dom alla dygnen från brunstens början till slut!??

Den 'lille' kan mkt väl ha lyckats under stoets högbrunst, så jag föreslår ett ultraljud innan du transporterar stoet till hingststation.. det går att spruta bort ett oönskat foster!

Generellt så brukar ston brunsta 5-7 dagar, det finns naturligtvis undantag (mer eller mindre) sedan brunstar dom om efter 21 dgr.räknat från sista brunstens första dag. Har stoet en sådan här brunst ungefär så är ägget moget näst sista brunst dagen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur