Vilken chack liten tjej!

Sv: Vilken chack liten tjej!

Hon är verkligen duktid för sin ålder.
Det som inte är så bra tror jag beror på det, som t.ex. att inte ha rätt tajming och sluta ge komando när hästen gör rätt. Men tänk om jag hade kunnat det där när jag var i den åldern...

jag tycker hon haller hasten for kort samt det du namnde ovan men hon ar onekligen duktig.

Ja hon är duktig.
Visst håller hon hästen för kort dessutom skulle min NH-instruktör dö om jag höll repet så!
Visst är det en snäll häst men om man lär sig rätt och alltid gör på det sättet så blir det inga problem den dagen man måste handskas med en inte lika lugn häst.

Hon gor lite smasaker jag skulle gjort annorlunda
:smirk: naturligtvis Sammet, du som är så duktig och utbildad.

Och sen att ni två sitter och diskutera hur mycket bättre ni är än en 9 åringen....fy på er. :mad:

Men CS då, inte så stickig.
Inte är det väl fel att diskutera det man ser på en film, även om tjejen som finns där är ung. Fr a som både Sammet och Lotus framhåller åldern.

Kan det inte vara intressant förresten? Koppling NH kontra ålder på människan.
Vilka krav kan vi ställa på en 3-åring, 5-åring, 10-åring? Hur mycket NH kan man förvänta sig att dom ska (kunna) ha i sig?

LIA

Försökte skriva på ett sådant sätt att jag inte ville racka ned på hennes prestation, men tydligen så misslyckades jag. Det är syn att folk ska tro att man alltid vill vara bäst så fort man säger att något är fel eller inte utförs helt korrekt.

Att jag nämner vad som är fel är ju för att lära mig något. Jag önskar ju att jag varit sådär duktig när jag var i den åldern. Fatta vad man skulle ha kommit långt nu i sådana fall. Hon har ju hela livet kvar och kommer sannerligen bli hur duktig som helst. Tänk er att få lära sig den synen på hästrelationer redan från början.

:)

Sv: Re: Vilken chack liten tjej!

:smirk: naturligtvis Sammet, du som är så duktig och utbildad.

Och sen att ni två sitter och diskutera hur mycket bättre ni är än en 9 åringen....fy på er. :mad:

Hade du nu bemodat dig med tat lasa Hela den meningen sa skrev jag men anda, dvs, jag tycker hon ar duktig.

Du kanske ska sluta tjura over allt jag skriver? Det kan inte vara bra for dig att avra pa daligt humor sa fort du laser mina poster.

Jag har sagt det forr och jag sager det igen.
Jag kritiserar filmer, tom mina egna har jag skrivit vad jag ser for fel.
Att jag gor det innebar inte att jag har en tro om att jag ar perfekt. Det innebar att jag Ser fel.

Sorry men jag ar inte en person som lever under den norrlandska andan att man inte ska synas eller saga sin mening aven om den sticker ut.

Jag skrev aldrig att hon inte var duktig.

Om du inte kan annat an att skriva negativt sa fort du laser nagot jag skriver, varfor bemodar du dig med att lasa mina tradar och inlagg?

Det maste vara valdigt jobbigt for dig att vara sa upprord hela tiden...

Senast ändrad:
Re: Sv: Vilken chack liten tjej!

Det är syn att folk ska tro att man alltid vill vara bäst så fort man säger att något är fel eller inte utförs helt korrekt.
Förmodligen för att så ofta är det folk som peka ut andras fel. Ett barn som är så ung som hon och som har kommet så långt som använder ett annat teknik än andra betyder inte att det är fel. Jag skulle ser mer stöd för barn som verkligen försöker göra det rätt och att försöker skapa ett förhållande som de hade istället för den var fel och den var fel.

CS// Defender...of the little ones!

[/quote]
Att jag nämner vad som är fel är ju för att lära mig något. Jag önskar ju att jag varit sådär duktig när jag var i den åldern. Fatta vad man skulle ha kommit långt nu i sådana fall. Hon har ju hela livet kvar och kommer sannerligen bli hur duktig som helst. Tänk er att få lära sig den synen på hästrelationer redan från början.

:)[/QUOTE] Jag fattar fullständigt vad vi skulle kunna göra nu om vi hade samma träning när vi var yngre.:d

Självklart behandlar man barn anorlunda än vuxna. De behöver hör vad som är rätt, vad de gör bra och få hjälp att ändra på det som kan göras bättre.

Denna tjej har kommit långt och är det sedan även hon som lärt hästen så är det hatten av.

JA, visst är det lite svindlande att tänka sig vad man skulle kunna idag om man kommit till insikt och fått lära sig detta lite tidigare. :smirk:

Re: Sv: Re: Vilken chack liten tjej!

Hade du nu bemodat dig med tat lasa Hela den meningen sa skrev jag men anda, dvs, jag tycker hon ar duktig.
Låt oss ser...först frågade du hennes ålder sen sa du hon gjorde saker som var fel i dina ögon sen sist skrev du, ändå. Om du tycker hon var dukdig var inte bara säger så istället att först peka ut hon var inte up till dina "standards".

Du kanske ska sluta tjura over allt jag skriver? Det kan inte vara bra for dig att avra pa daligt humor sa fort du laser mina poster.
:confused: Dålig humor? ehhh aldrig.:D Jag svara dina inlägg som du svara på andras, även mina. Med attityd och arrogans.;)

Jag har sagt det forr och jag sager det igen.
Jag kritiserar filmer, tom mina egna har jag skrivit vad jag ser for fel.
Att jag gor det innebar inte att jag har en tro om att jag ar perfekt.
men det är bilden många får det är inte bara jag.

Det innebar att jag Ser fel.
:confused: Ser du dina egna fel eller andras? Till mig det verka att du ser andras fel HELATIDEN.

Sorry men jag ar inte en person som lever under den norrlandska andan att man inte ska synas eller saga sin mening aven om den sticker ut.
Bra, då har vi ingen problem.

Jag skrev aldrig att hon inte var duktig.
Nej det gjorde du inte men du kunna inte bara säger det. Du måste lägga till att nåt var fel, som vanlig.

Om du inte kan annat an att skriva negativt sa fort du laser nagot jag skriver, varfor bemodar du dig med att lasa mina tradar och inlagg?
Varför kan du inte följer samma regla om andras inlägg? Varför läsar jag dina inlägg? 1) dina inlägg nästan finns i varje ämne som jag titta i. 2)för det är alltid spännade att läser vad du ska skriver nästa. :rofl:

Det maste vara valdigt jobbigt for dig att vara sa upprord hela tiden...
Varför skulle du tro jag är upprörd när jag svara?:confused:
:rofl:

*kl*

Jag donar inte NH.. men jag måste säga.. jag ÄLSKAR tösens attityd!

Herregud, tänk om fler kids kunde visa så mkt hjärta.. :love:

:rofl: :rofl:

Samma här :D

Dom som är duktiga har det från Moder Jord.....andra läser böcker och klarar sig hyfsat ändå :D Men det syns vilka som har det i blodet och ödmjukhet inför allt levande skadar ju aldrig :bow:

Fast hästen ser ju liiite tjurig o "trött" ut

Senast ändrad:

Samma här :D

Dom som är duktiga har det från Moder Jord.....andra läser böcker och klarar sig hyfsat ändå :D Men det syns vilka som har det i blodet och ödmjukhet inför allt levande skadar ju aldrig :bow:

Fast hästen ser ju liiite tjurig o "trött" ut

*S* Tycker hästen ser ganska "jeje, jag Fattar nu.. hitta på något nytt?" :D

*sucka* dags för mig att läsa fler böcker >.< ;)

Hej Sammet!

Lite OT, men vad betyder chack?
Är det "käck" du tänker på?

På tal om prickar, går det inte att ändra tecken på ditt engelska tangentbord, som man kan göra med våra?

LIA

Ah ja käck.
När man ska skriva åäö som a och o så blir den övriga stavningen lite fel.

Jo, man ska kunna göra så att det går att skriva åäö men det var nog så förvirrande att skriva på ett engelskt tangentbord. Sedan vet jag inte var åäö hamnar på det tangentbordet och till sist så var dte inte mitt tangentbord så jag ville inte pilla runt i onödan.
Ifall det skulle skapa problem för tangentbordets ägare.

Datorn är inte från sverige så jag visste inte riktigt vad jag kunde göra. Kunde inte koppla in ett annat tangentbpr dheller eftersom det var en laptop.
Det är inte en dator jag kommer använda särskillt mycket så jag bemödade mig inte med att riskera att krångla till det för Henrik på hans dator. :D

Sv: Re: Sv: Re: Vilken chack liten tjej!

Bara för att jag skriver kritiskt till Er... innebär inte att jag skriver samma till videons ägare...

Låt mig citera hennes första mailsvar till mig, ett svar på ett mail jag skickade precis efter att jag sett hennes video:

"Hi there, Thank you so much for your beautifull comment words like that only come from beautiful people like yourself, its people like you who make this world a wonderful place to live in for some of us more fortunate people, I realy love your videos keep up your wonderful work - its great, but one thing has realy caught my eye, I have been wanting to learn more about NHE for a long time but have been unable to find info / course / instructional guids and concepts, maybe you can help.
Kindest Regards Shane"

Här är delar av svar nr 3 jag fick av hennes:

"Sammet thank you so much again for all your kind words of encouragement and all your help.
Kindest Regards
Shane"

Om du inte tror mig är du välkommen att fråga Shane.

Sedan kommer vi till faktumet att det finns olika kritiker.
Det finns destruktiv och konstruktiv kritik.
Eftersom jag satt på en dator utan åäö så var jag måttligt road att skriva ett långt svar.
Jag skrev helt enkelt att hon var duktig, jag skulle gjort annat men hon var duktig ända. Ingen föds perfekt.

Till Shane skrev jag däremot ett längre brev, delvis för att det var på engelska och jag slapp åäö. Jag skrev att jag var imponerad av hur duktig hennes dotter var och att jag hoppades att hon skulle fortsätta i samma anda. Hon kommer att gå långt.

Därefter fick jag ett mailsvar från Shane och sedan skickade jag tillbaka till henne. osv...

Bara för att jag inte skriver konstruktiv kritik i långa ordalag här innebär inte att jag inte gör det till personen ifråga.

Sedan är det här ett forum och jag blir slarvig med hur jag ger kritiken, ofta blir den destruktiv istället för konstruktiv eftersom jag har mellan 5 och 10 olika inlägg/pm att svara på.

Kritik i sig är inte dåligt.
Utan kriktik kan ingen utveckling ske.
Kalla mig hård men jämfört med TopModells kritiker är jag ödmjuk...
Det finns de som är värre än mig.

Jag frågade inte hur gammal hon var för att jag ville ställa frågan, jag ställde en fråga för att få mina tankar bekräftade.
Jag gissade rätt med.

Skall man se på hur jag gett kritik på just denna video skrev jag först att tjejen var käck (chack, blev felstavat), dvs positiv kreativ kritik, därefter skrev jag att (vad om man ger kritik till en elev) hon kunde göra bättre, dvs konstruktiv kritik och avrundade med positiv kritik igen.
Kritiken på denna video är konstruktiv.

Jag ställer inte standarden på detta forum. Jag ställer standarden i mitt eget liv, men inte här.
Det i sig innebär inte att jag inte får ge kritik.

Jag ger inte aroganta svar på ödmjuka mnniskors frågor och kommentarer, såvida jag ibland nu inte har en mycket dålig dag med smärta, då kan jag erkänna att jag är lite extra retlig och hård.
Vad jag däremot är "arrogant" mot som du kallar det, är när människor inte respekterar djur utan anser att lösningar som är plågsamma eller rakt emot djurets natur är en bra lösning.
Jag är emot "snabba lösningar som bygger på att knyckla ihop en häst (psykiskt eller fysiskt) så den inte kan säga emot.

Ni är välkomna att ha den bild ni vill av mig. Jag är inte ute efter någons medgivande eller beundran.

Svaret på huruvida jag ser andras fel eller mina så är det en cirkel.
För att lära mig mer om mina egna fel kan jag studera andras för att inte göra samma fel. För att lära andra vad de gör fel måste jag kunna se mina egna fel.
Jag är inte den mest ödmjuka personen du möter på buke. Men jag är inte heller den aroganta person du tycks målat upp för dig själv.
Det är något mina elever kan intyga. Jag kritiserar aldrig en elev, jag ger den först bra kritik och sedan "dålig", dvs vad hon/han gör "fel" och vad hon/han bör tänka på för att inte göra de "felen".
Om jag bara gav henne/honom bra kritik (dvs det här gjorde du rätt) hur ska hon/han veta vad för fel hon/han gjorde?
Kritik där jag säger "såhär skulle jag gjort" eller rent av "det här gjorde du fel" är inte dålig, den behövs för att utveckla samhället.
Annars skulle vi alla bli stöpta i en form.

Därmed inte sagt att bara min version är den rätta. Jag diskuterar för min version, för om jag inte trodde på den, varför skulle jag då göra som jag gör?
Jag har gjort saker jag inte trott på när jag var yngre, innan jag själv hittade vem jag var. Och jag kan säga att jag inte rekommenderar det.
Vad jag anser att man generellt kan säga att är "fel" är att slå en häst som säger emot.
Enda orsaken som finns för att attackera en häst är om den själv attackerar mig.
Det är en av få saker jag anser ska genomsyra Allas hästhantering. Men återigen är det mina tankar.

Ibland behövs det också att man lämnar utrymme för de positiva kommentarerna, och de negativa.

Om jag bara skriver att allt är bra, utan en negativ kommentar, så hoppas jag på att få se kommentarerna som säger vad som är negativt.

Att lägga till vad som är fel, innebär inte att jag inte kan se vad som är bra. Eller att jag ser vad som är bra.
Ibland behövs de kritiska ögonen eftersom de icke kritiska redan sett vad som är bra.
Då är det onödigt att påpeka det som andra redan påpekat. Upprepning i all sin ära men i vissa fall behövs det inte.
Nej det gjorde du inte men du kunna inte bara säger det. Du måste lägga till att nåt var fel, som vanlig.

Hon är otroligt duktig!
Visst det är visa småskaer man skulle kunna påpeka men hon är ju
bara ett barn och tänk vad det där kan utvecklas till om hon fortsätter i samma bana:) :d

Såna här småtjejer och småpojkar behövs. tänk vad mycket nytta de kan göra i framtiden! vem vet om fler lär sig sånt här i tidig ålder så kanske vi får ett finare hästliv med stopp på våld på tävlingsbanor m.m! Jätte duktig tjej :D

Ja det vore super!

*drar med brosdottern ut i stallet för lite träning i hästhantering:D *

Liknande trådar

Hundträning I helgen hade vi en liten kullträff hemma hos mig med två av Theos kullsyskon och mamma. Det blev mkt vallning och spårträning då alla...
2
Svar
33
· Visningar
2 849
Senast: Kildegrei
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 691
Senast: lil-sis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 093
Senast: mandalaki
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka