Vilken bom?

western_wannabe

Trådstartare
Ni får förlåta att jag inte är så kunnig inom detta med w-sadlar ännu, men frågar man inte får man ju inget veta;)

Min fråga är kort och gott om det är lätt att se skillnad mellan olika bomtyper, och hur man i sådana fall gör det? Är i sadelköpartagen och efterssom jag hellre lägger pengarna på en äldre begagnad sadel hellre än en ny billigare är det ibland svårt att få all information om vad det är för sadel. Sadeln jag har hemma nu tror jag har en råhudsklädd träbom, men efterssom råhud kan kännas ganska "plastigt" kanske jag misstar mig och det egentligen är en ralidebom eller dylikt? Sadeln är uppåt 20 år gammal, hur vanligt var det med syntetbommar då? Tips på amerikanska sidor där man kan söka lite info och bilder om sadlar från den tiden? Googlandet har inte gett mig tillräckligt med info, troligtvis för att det är en äldre sadel...

Har även annan säkert lika korkad fråga; Sadeln har dubbel rigging, vilken är vanligast/bör man använda? Främre eller bakre? Vad är skillnaden?

Tacksam för svar/ Nybörjaren

Sv: Vilken bom?

Du bör se klar skillnad på en ralide, glasfiberklädd eller råhudsklädd bom på en ralide kan du ofta se gjutskarvar etc och om du knackar på den låter det stumt, medan både glasfiber (som får lite trådig yta) och råhud får du ett mer ihåligt ljud pga att det blir luft emellan ytskiktet och träbommen.

Ang riggningen så ska du använda den ögla som gör att din häst inte "kläms" av sadelgjorden, funkar det så kan du använda båda, genom att dra första varvet av tie-strapen genom den ena och andra varvet genom den andra, då sitter det stadigt och bra samt att belastningspunkterna blir fler på hästen.
Lycka till.
Mvh Mia

Tack för hjälpen!

Tycker att det låter ihåligt när man knackar på den, och man kan inte se några skarvar, så då borde det vara en glasfiber- eller råhudsklädd bom? Syns det några skarvar på en råhudsklädd?

Har provat både den främre och bakre riggingen och upplever att den bakre ger ett bättre läge, med den främre känns det som att gjorden åker fram i armvecket...

Tack än en gång för svar, är alltid kul att fylla upp kunskapsluckor:)

Vad jag lärt mig som regel är ju att när du lagt sadeln där den ska ligga bör tiestrap och gjord gå helt lodrätt... Riggning ska alltså vara alldeles ovanför där sadelgjords läget är.

Blir riggingen för långt bak lutar/vinklas tiestrapen framåt och medför att sadeln har en tendens att åka fram... osv...

(Denna regel gäller ju även för engelska sadlar, där sadelgjords stropparna ska löpa lodrätt nedåt, vid rätt placering av sadeln.) ;)

Sasse har helt rätt och har man sadelgjordsläget mittemellan ringarna kan man köra den dubbla varianten. Angående bommen så ser du skarvar på både glasfiber och råhud, men de blir inte raka och jämna som en gjutskarv, råhuden och glasfiber brukar läggas på i remsor tills att bommen är klar, alltså blir ytan inte lika fin och jämn som på en ralide. Vill tillägga att ralide-bommar inte alltid är lika med dåligt, även om jag själv föredrar det andra. Många av dagens bättre "budgetsadlar" runt 10.000 och uppåt har bra ralide-bommar. Det allt egentligen handlar om är att hitta en sadel som passar sin häst och sig själv. Så är man osäker på passformen är det bäst att be att få prova sadeln, själv brukar jag ha som regel att lätt kunna dra handen under hela vägen, så att den inte trycker någonstans, den får inte heller ligga för djupt fram (för stor) för då blir det tryck på manken eller för långt/hårt bak då man stör hela bakdelens rörelsemöjlighet för hästen, fast allt det visste du kanske redan. Nåväl hoppas sadeln du hittat passar bra.
Mvh Mia

Liknande trådar

T
Utrustning Vad är det som avgör för er vad som är en riktigt kvalitetssadel och vad som är en ok prisvärd sadel och vad som är en högkvalitativ...
Svar
4
· Visningar
1 549
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka