Vilken betydelse har dagis?

Sv: Vilken betydelse har dagis?

Jag tycker att ni tänker rätt som i första hand utgår från pendlingstiden när ni letar. Men all egen erfarenhet och från bekantskapskretsen säger mig att du inte kommer att vilja lämna din ettåring på ett dagis som du inte har förtroende för och som har en massa brister, inte så länge du dessutom vet att det finns ett bättre i området. Även om du inte tror att du kommer att resonera annorlunda så är mitt tips (nu eftersom du ändå skrivit en tråd och bett om åsikter) att du förbereder för en plan B. Hör med föräldrar i området, ring kommunen eller kanske ring BVC och hör om de har några tips. Sen om ni nu ändå planerar lite långsiktigt så är det en bra idé att kolla vilka skolor det finns i området, det är bara 6 år till det är dags och det är inte en särskilt lång tid. Skolor med dåligt rykte ska man definitivt undvika och det kan bli jobbig pendling under många år om det inte finns några bra i området.

jag har bekanta som gjort så, de delar en barnskötare på tre familjer och är en vecka på varje ställe. Själv skulle jag tycka att det var ett ganska jobbigt alternativ.

Det kanske ar vart att ta ett storre lan for att hamna i ett bra omrade dar ditt barn far ga pa ett bra dagis?

Blir lite nyfiken pa hur din nuvarande lgh ar planerad egentligen? Min mamma bor pa 50kvm pa Kungsholmen och hon hade latt fatt plats med en spjalsang i sitt sovrum (hon far t.o.m. plats med tva resesangar nar vi ar dar och halsar pa ;)).
Bor man i en ETTA sa kan jag forsta lite mer att man helst vill flytta sa snart som mojligt.

Har du varit pa det omtalade dagiset och sett lokalerna, pratat med personalen osv?

...fast att se till att barnet redan från början har ett eget rum kan för många vara ett sätt att rädda både sömn och parrelation.
Ett litet tillägg bara.

Jag tycker att ni tänker rätt som i första hand utgår från pendlingstiden när ni letar. Men all egen erfarenhet och från bekantskapskretsen säger mig att du inte kommer att vilja lämna din ettåring på ett dagis som du inte har förtroende för och som har en massa brister, inte så länge du dessutom vet att det finns ett bättre i området. Även om du inte tror att du kommer att resonera annorlunda så är mitt tips (nu eftersom du ändå skrivit en tråd och bett om åsikter) att du förbereder för en plan B. Hör med föräldrar i området, ring kommunen eller kanske ring BVC och hör om de har några tips. Sen om ni nu ändå planerar lite långsiktigt så är det en bra idé att kolla vilka skolor det finns i området, det är bara 6 år till det är dags och det är inte en särskilt lång tid. Skolor med dåligt rykte ska man definitivt undvika och det kan bli jobbig pendling under många år om det inte finns några bra i området.

Långsiktigt så kommer vi defintivt inte bo kvar i området, inte en chans att vi bor där tills barnet börjar skolan. Vi vill inte att barnet ska växa upp där, och vi vill själva inte alls bo där i längden. Planen är i så fall att spara pengar genom att bo i denna lägenhet i några år, för att sedan kunna flytta tillbaks till stan igen, och då kunna köpa en lite bättre lägenhet än om vi flyttar till en dyr lägenhet redan nu. Dessutom skulle vi under värsta småbarnstiden ha lite kortare restider och föräldrauppbackning när barnen är sjuka.

Kommunen har en utmärkt hemsida, så all tillgänglig barnomsorg i kommunen finns listad, inklusive kötid för varje ställe. Så tyvärr kan man vara ganska säker på utbudet av barnomsorg. Det är tyvärr ett kroniskt problem i kommunen med dålig barnomsorg, det var likadant när jag själv var liten för trettio år sen.

...fast att se till att barnet redan från början har ett eget rum kan för många vara ett sätt att rädda både sömn och parrelation.
Ett litet tillägg bara.

Precis, vi vill ju ha ett hem där alla trivs, inte ett där vi går i bitar av sömnbrist och brist på eget utrymme.

Allt går ju givetvis, men när vi inte måste och inte vill, så ser jag ingen anledning till att fortsätta bo i en tvåa när vi blir tre.

Jag skulle inte vilja ha 6-8 barn plus en nanny rumsterande i mitt hem var tredje vecka.

Hur tänker du då?

För att man kanske inte vill att ens hem ska fungera som dagis på dagarna? Hemmet kanske inte är anpassat till det, det ska ju fungera som hem till två vuxna också, och vi vill inte bo på ett dagis. Vi har inte all den utrustning, leksaker och lekvänlig miljö som ett riktigt dagis har.

Dessutom blir det dyrt.

Dessutom ser jag gärna att barnet träffar fler än två andra barn.

Dessutom bäddar det för konflikter med de andra föräldrarna.

Dessutom blir det en massa extrajobb att ha arbetsgivaransvar, som dessutom ska delas med andra familjer man knappt känner (vi kommer ju vara nyinflyttade i området, och känner i dagsläget inga föräldrar i närområdet).

Jag tycker dagis, med anpassad miljö och utbildad personal, är en alldeles utmärkt lösning om man inte själv kan vara hemma på dagarna.

Jag skulle inte vilja ha 6-8 barn plus en nanny rumsterande i mitt hem var tredje vecka.

Precis, bor man i lägenhet kommer det ju innebära att barnen kommer vara överallt, man måste planera inköp så att det finns lunch att laga osv den veckan. Ett hem är sällan ett bra dagis. Och ett hem mår sällan bra av att fungera som dagis.

Vi har dessutom husdjur, som jag inte skulle vilja utsätta för de riskerna.

Men är det verkligen helt kört inne i stan? Sökte som hastigast och fick upp tex den här http://www.hemnet.se/beskrivning/597834?r=3 Det finns ju ganska "billiga" områden innanför tullarna om det är det som passar bäst och på söder finns ju hur många dagis som helst. Verkar urjobbigt att behöva flytta dit man egentligen inte vill bo. Nåväl, jag utgår från att ni har ganska bra koll på marknaden.

Men är det verkligen helt kört inne i stan? Sökte som hastigast och fick upp tex den här http://www.hemnet.se/beskrivning/597834?r=3 Det finns ju ganska "billiga" områden innanför tullarna om det är det som passar bäst och på söder finns ju hur många dagis som helst. Verkar urjobbigt att behöva flytta dit man egentligen inte vill bo. Nåväl, jag utgår från att ni har ganska bra koll på marknaden.

Vi vill jättegärna bo på söder, det är vår favoritdel av stan, men som du själv ser på den lägenheten du länkar till så har vi inte råd. Inte en suck att den kommer gå för under tre miljoner, innerstadslägenheterna går normalt upp en miljon åtminstone. Vi har helt enkelt inte de pengarna.

Tro mig, vi har gått igenom söder med luskam, och vi har inte råd just nu. Tråkigt men sant.

Men, ja, i övrigt ser lägenheten ut som vårt drömboende, jag skulle väldigt gärna vilja bo så! Om jag bara hade pengarna...

Det område vi tittar på mest intensivt ligger precis utanför tullarna, där kan man få en trevlig trea för 3 miljoner. Och vi har tre miljoner att köpa för.

Problemet är alltså inte att vi inte har råd att bo i det område vi vill, för det kan vi. Men självklart skulle det inte vara fel med en lägenhet för en miljon mindre, som dessutom kapar restider och ligger närmre familjen. Och är större än lågenheterna här i krokarna.

Alltså, vi kan välja. Frågan är HUR vi ska välja.

Valet är inte flytta till förorten eller bo kvar i tvåan, valet är köpa dyrt här eller billigt där.

Senast ändrad:

Hur ni ska göra beror enligt mig på hur mycket pengar ni kan spara ihop under de låt säga 5-7 åren som ni bor billigare? Kommer ni att kunna spara undan så mycket pengar att ni faktiskt kan köpa den där lägenheten ni vill ha på Söder?

Om ni inte kommer att kunna spara undan så mycket pengar så är det kanske inte någon idé att köpa den billigare lägenheten för den sakens skull. Då får man istället tänka på de praktiska delarna med att ni har släkt och vänner som kan sitta barnvakt. Dock har jag märkt att det inte alltid är avståndet som avgör vilken barnvakt man väljer och hur ofta behöver man en barnvakt med jättekort varsel där det inte krävs någon planering alls?

Sen tycker jag att du resonerar lite galet när det gäller dagis. Det spelar ingen roll hur du upplevde ditt kassa dagis eller att du tyckte att skolan är viktigare. Det som spelar roll är vad ditt barn blir för person och hur den personen kommer att reagera på dagiset.

Vad jag försöker säga att dagis är inte allt. Vi väger in dagistillgången när vi tittar på lägenheter, men det är inte det enda vi går efter. Dagis är en parameter, inte den enda parametern. Det är ju en viss skillnad.

Den familj som bor nära lägenheten är den som vi troligast kommer vilja ha som barnvakt, och som har lust och möjlighet att agera sådan. Och jo, det kan nog finnas många tillfällen då man behöver en barnvakt med kort varsel, exempelvis om barnen är sjuka och bägge föräldrarna har mycket på jobbet den dagen och svårt att ställa in möten etc.

Vi kommer förmodligen inte kunna spara ihop till en lägenhet i innerstan på fem-sex år, men det gör inte så mycket. Däremot kommer vi otvivelaktigt ha mer pengar att lägga in i nästa lägenhet, och det är också värt en del. Man måste ju inte alltid ligga på sin bortre gräns när det gäller bostadslån, även om många gör det nu när räntorna är låga, så kan man bo lite billigare är det värt en del. Det skapar större utrymme för sparande och för annat.

Nja. Jag skulle nog saga att dagis ar valdigt viktigt nar barnet skall tillbringa sa pass mycket tid dar.

Jag hade nog lagt mig pa smartgransen vad ni kan betala i lan for att fa en bostad dar ni vill bo langsiktigt, eftersom ni vill ha storre redan nu. Med bra dagis OCH skolor i narheten.
Sen skulle jag ta korkort, for att underlatta ev framtida flyttningar etc.

Och jo, det gar utmarkt att ha sex med spadbarn i rummet - vi hade tva, en pa varje sida av sangen :D
Funkar bra tills de blir runt aret ungefar, sen kan det bli knivigare men da far man ta soffan istallet om det kniper (barn hamnar ju garna I sangen, mellan foraldrarna, pa natten ;-))

Jag tycker att det låter som om ni redan har bestämt er. Varför då ens fråga om dagiset? Om det bara är en parameter bland många andra och man alltid måste göra avkall på någonting, varför är det då så viktigt?

Enligt mig är det viktigt för det handlar om en annan människas utveckling. En individ som behöver massor med saker i livet för att bli en fungerande vuxen människa.

Jag ser inte hindret för att flytta heller. Mycket kan hända tills ni behöver en dagisplats. Inte bara med dagiset, utan även för er som familj och hur ni värderar saker och ting.

Som sagt, lägenheten har fördelar och nackdelar. En av nackdelarna är dagiset. Jag startade tråden här för att få lite input kring hur andra med mer erfarenhet av dagisbarn värderar just den parametern.

Vi har inte bestämt oss än.

Nja. Jag skulle nog saga att dagis ar valdigt viktigt nar barnet skall tillbringa sa pass mycket tid dar.

Jag hade nog lagt mig pa smartgransen vad ni kan betala i lan for att fa en bostad dar ni vill bo langsiktigt, eftersom ni vill ha storre redan nu. Med bra dagis OCH skolor i narheten.
Sen skulle jag ta korkort, for att underlatta ev framtida flyttningar etc.

Och jo, det gar utmarkt att ha sex med spadbarn i rummet - vi hade tva, en pa varje sida av sangen :D
Funkar bra tills de blir runt aret ungefar, sen kan det bli knivigare men da far man ta soffan istallet om det kniper (barn hamnar ju garna I sangen, mellan foraldrarna, pa natten ;-))

Jo, visst, allt går ju. Men vi vill inte leva så. Är det ok? Jag kan inte tänka mig något osexigare och mer avtändande än att titta på ett spädbarn när jag har sex. Vi vill ha lite egentid och eget space, helt enkelt. Inte bara ur barnalstringssynpunkt. Ett barn behöver ju kanske ha några egna klädesplagg och några egna saker också, och var ska de få plats?

Vi har inga som helst ambitioner att lägga oss på smärtgränsen lånemässigt, vad ska vi göra då när räntorna stiger, menar du? Eller om någon av oss blir sjuk eller arbetslös? Det är ju det dummaste man kan göra med tanke på ränteläget och bostadsmarknadens utveckling på sistone, och prognoserna för densamma.

Går det som vi vill kommer vi ändå flytta igen inom inte alltför lång tid, om vi får ett barn till så räknar vi inte med att de kommer kunna dela rum ändå tills de flyttar hemifrån. Så då blir det en fyra. Och sen när barnen flyttar hemifrån så bor vi förmodligen inte kvar i fyran utan flyttar till mindre igen. Det är så i stockholm, folk flyttar rätt ofta. Jag ser inget jätteproblem i det.

Körkort, visst - men till och med du måste väl hålla med om olämpligheten i att övningsköra höggravid/med spädbarn i bilen? Vi kommer aldrig nånsin att bo så att man måste ha bil för att kunna ta sig nånstans, goda kommunikationer är ett absolut måste. Jag kan tumma på (nästan) allt, men inte det. Två bilar är dyrt, krångligt, och rena miljöförstöringen, det är illa nog att vi har en. Alldeles oavsett körkort eller inte. De flesta av mina vänner har ingen bil alls, än mindre två. Även om bägge har körkort.

Alltså jag blir så nykfiken, var nånstans ligger den här lägenheten egentligen ?
Jag har jättesvårt att få ihop akten.

Ett område som inte är innerstaden, men stadsliknande, det finns bara två dagis inom rimligt avstånd....
I Stockholms närhet så borde det väl finnas andra dagis på kommunikations avstånd ett par hållplatser med buss eller T-bana ?

Det är inte stadsliknande alls, den ligger i ett villaområde längs en pendeltågslinje. I detta villaområde ligger ett enda gammalt hus med lägenheter i, och där ligger lägenheten.

Det finns dagis om man åker pendeltåg i tio minuter (åt fel håll för bägge) och går i tjugo minuter/tar en buss som går ern gång i halvtimmen, men då är ju hela poängen med att flytta för att korta restiderna borta. Dessutom tycker jag det kan finnas fördelar för barnet om dagiset ligger lite närmre, då kan man lära känna barn i närheten som man kan leka med på helgerna t ex, och så blir det ju inte om dagiset ligger en mil bort.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 267
Senast: LaMagia
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 398
Senast: lbb
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 603
Övr. Barn Har skrivit förut om min dotter som har problem med en av dagiskompisarna. Den andra flickan (6 år) vill gärna leka med min flicka (som...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: mino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar