Vilken bana gillar ni bäst?

T

trip

Ja, för att få igång oss här inne lite så ger jag mig nu på detta.
Vilken ban gillar ni bäst?
Och varför?

Passar ju mig utmärkt att få igång en sån här tråd då jag inte har tävlat på några år och jag antar att en hel del banor har tillkommit och/eller ändrats sen dess.

Mina dåvarande favoriter var...

Bla. Sydslättensbana i Genarp, mina pållar gillade denna bana, vet ej riktigt varför.
Gärds, som på den tiden i alla fall var svår. Men den höll ju hur mycket regn som helst(känns som om det alltid regnade när jag var där...).
Och så gillar jag banan i Vinslöv och Dagstorpsbana.
Vinslöv kändes rejäl och proffsig och Dagstorp uppfattade vi som ganska lätt.

Hur ser ni andra på banorna i vårt avlånga land?
(behöver ju nog inte tillägga att jag är skåning,va) :)

Alla dom banor du nämner är banor jag hatar :D

Sydslätten är ju hur omodern som helst och den har ju varit likadan i 100 år.
Vinslöv trickig och knixig och orytmisk
Gärds likaså, den är bara bra upp till * nivå sedan blir det katastrof som den ser ut idag.
Dagstorp är väl förhoppningsvis bättre nu men var katastrof förr.

Jag gillar banor med mycket ytor och framåt galopp som tex
Falkenberg
Tiarp
Segersjö
Valla (förra året)
Baldersnäs hade en ny toppenbana förra året.
Hermanstorp

tja det var mina favoritbanor :)

jag ( och mina hästar) tycker om

gärds
skaraborgs bana
trossnäss bana :p

Tyvärr är min favorit bana en som inte längre finns.
Nämligen Duseborg.
Andra favoriter är:
- Gärds, bara för att det är upptakten, allt börjar med Gärds...
- Tranemo, en av Sveriges kompletta banor. Debutant till svår klass.
- Ågesta, för att det var min allra första fälttävlansstart..
- Örebro (ÖTR) Borta bra men hemma bäst... (Men tävlar inte för den klubben)

Gillar Skatteberga och Falkenberg.
Baldersnäs gillade jag, men red den inte.
Bara besiktigat den med ögat, så det räknas ju knappast... :bump:

Tranemo den kompletta banan :confused:

Dom har ju bara klasser till * och inte svår,sedan är ju underlaget under all kritik. Jag tror knappt jag känner någon som tycker den är bra, men smaken är ju olika

eftersom alla hästar och ponnyer jag tävlat gått kalas på Hofors bana så gillar jag den, speciellt nu sen den blivit lite förnyad.
mantorp tyckte jag var en trevlig bana sist jag var där vilket bör vara ca 3 år sen så det är mkt möjligt att det ändrats..
hermanstorp är en fin bana. Synd att det är så långt dit.
fast jag ska ändå inte tävla mer så egentligen spelar det ingen roll :p

Och underlaget kan väl bero på allt regn de har råkat ut för inför tävlingarna de senaste åren? Fast du som bor i närheten kanske har varit där och tränat sommartid och då kanske den är stenhård, det vet dessvärre inte jag.

dels tänkte jag på det djupa underlaget men det beror ju som sagt på regnet men jag tänkte mest på alla stenar som ligger överallt och vid något tillfälle red man över en stenig plöjd åker :confused:

Jag gillar Baldersnäs, Sydslätten , för att den är lite kuperad, bra träning för unghästar, Segersjö. Duseborg var fint. Valla trevlig att rida, men synd att man bygger på så dålig mark, likaså Tranemo, hårt eller jätte-mjukt. Gärds har bästa underlaget, så man får ta att det svänger lite. Jag gillade faktiskt Vinslöv fast det var krokigt, banbyggaren gjorde ett bra jobb. Avslutningsvis är Strömsholm fint att rida. Skogsbanor som Trossnäs och Boxholm är tyvärr föråldrade även om själva tävlingarna är trevliga...

för ponny då??
Antar att du menar SM, men Tranemo hade ju SM 95, så här såg resultatlistan ut:
1. Regina Lamprecht-Flash 65,80 straffpoäng
2. Linda Algotsson-Lafayett 66,40
3. Anna Wessman-Galloways 68,00
4. Staffan Lidbeck-Bernhardino 68,70
5. Jenny Lindberg-Emma 70,20
6. Viktoria Carlerbäck-Kansas 72,80

Polisen är tillbaka! ;)

Det är lustigt, det är bara 9 år sedan men det känns som en helt annan tid. Bara två ryttare är fortfarande aktiva på den nivån och när man ser hästnamnen känns det som stenåldern.
Bernhardino!

Japp, det känns lite stenåldersaktigt...men det var ju också min tid-alltså måste jag vara lastgammal :D

Haha, många av hästarna som är i toppen idag var ju knappt ens födda när man härjade runt som mest, även om jag aldrig har åkt land och rike runt för att tävla.

Men hur är det som sägs??
Att man blir vis av tiden, eller??? ;)

Vilken bana gillar ni bäst?
Gärds:+ komplett från lätt till svår (vissa av oss gillar den!), bra underlag, nära till allting,jättebra vattenhinder, varierande hinder - kunde varit mer kuperat
Sydslätten: +kuperat (dock snäva svängar och "runt, runt"), varierade hinder - långt till allt, dressyrbanornas läge, vattenhinder pyttigt
Dagstorp: + nära till allt, bra dressyrbanor - spårigt i skogen, jobbig vid regn, vattenhinder pyttigt
Tågarp: + nära till allt - resten, fruktansvärt tråkig bana, vattenhinder tråkigt
Skatteberga: + bra underlag, vettiga hinder, ok bana, - anläggningen känns "slarvig"
Hermanstorp: + bra bana, ok hinder, kul vatten, - långa avstånd, trång framridning dressyr,
Vinslöv: + kul bana, nära till allt, - lite platt.., kan vara riktigt halt där
Dessa har jag inte varit på i år men vad jag minns så;
Falkenberg: + stor fin, härligt läge
Tranemo: + minns den som bra

Man är väl lite hemmablind... ser kanske mer positivt på sin egen bana när man känner till alternativen. Är man bara iväg och rider tävling får man ju se det någon annan valt.
Efter många tävlingar så blir det ju annan syn på det hela.

Jag tycker dock att det flesta * är bra arrangörer. Vad gäller 90/100 så är det däremot inte lika kul...
Iallafall här i Skåne har vi haft 2 riktigt dåliga arrangerade tävlingar i år
Jag tycker det är viktigt också, inte bara att "banan är bra". :D

Men var det på den tiden SM gick i Medelsvår ?? För när Hans Delling vann på stenåldern så gick ju SM i Medelsvår.

95 då red jag debutant och lätt klass och skulle inte kunna tänka mig att rida något så livsfarligt som Medelsvår

Den svårklassbanan kan inte vart svår :crazy: Dom har ju inte direkt några sådana hinder och idag duger bara svårighetsgraden till * klass. Jag red där första gången 97 eller 98 och det såg i stort sett likadant ut då som nu.

Nu menar jag inte att klanka ner på dom som red SM det året genom att säga att det var en lätt match utan jag bara undrade hur dom fick ihop till en svårklassbana :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka