Vilken bana gillar ni bäst?

Nope SM för stora hästar gick för första året i Svår klass i Tranemo. Jag red där med det året.

Den var rejält stor bana med mycket smala styrhinder och mkt utslag. Banan hade en annan sträckning då och gick ut mot stora vägen dvs infarten till anläggningen. Då var banan mkt bra, inga stenar alls och underbart väder.

Jag gillar också Tranemo banan och tycker att underlaget inte är så dåligt längre. Ett misstag många gör är just att tro att det bara är en * klass vilket den inte är.

På pappret är den det men det är faktiskt den gamla ** banan man använder.

Fast det står så fel så fel på ridsportsförbundets hemsida :eek:

SM gick ju redan -93 i svår klass, för det kommer jag så väl ihåg, där debuterade jag min 7åring(!) i sm klassen för seniorer. Monhagan och min häst var lika gamla och kom från irland samma år, kan ju tillägga att vi hade en utbrytning på samma spets :o

Men sm både i halmstad och Flyinge gick i tvådagars. Kan ju tillägga att svår fanns inte på den tiden utan msv var högsta klassen, har iof för mig att markaryd arrangerade en svår runt den tiden.

SM i halmstad gick jag omkull på näst sista hindret annars hade jag varit 5:a (!) Det värsta var att jag visades på vinjetten på sportspegeln med kommentaren -svårt får fältryttarna på sm. Piiiiinsamt!

SM i Flyinge flög jag på näsa med första hästen och fick bryta efter 14hinder, den andra skulle jag absolut starta men med en kotglidning i nacken så tvingades jag även bryta med en :cry: Mitt hittils värsta SM!

Tranemos SM banan och de andra, tex Snogeholm, Bollerup och Markaryd höll nog samma standard. Jag tyckte att Snogeholm var lättast av dem och Tranemo svårast! :D

Jag älskade Snogeholms bana!!!
Tyckte att den hade precis lagom av allt det där med öppna fält, skog, kuperat mm.
Gillade ju även banan i Revinge.
Men inser hur off jag är när några av mina favvo-banor inte "existerar" längre.
Appropå det hålls det fortfarande tävlingar i Örtofta, Trolleholm och Markaryd?
Har inte sett om de har haft några tävlingar, och ni här vet ju säkert.
Mest nyfiken...

Stävie har banan i örtofta, men både Markaryd och Trolleholm är så gott som nedlagda.

Markaryd var det bråk som gjorde det och Trolleholm (min hemma klubb) var det markbrist eftersom marken där den gamla gick på såldes. Sedan så har ju Trolleholm byggt en helt ny anläggning vid det gamla ridhuset med super utebanor och ett stooort nytt ridhus :)

Markaryd är en förlust tycker jag!

Är ganska säker på att Delling vann 91 i Halmstad (eller va det Janne J ?) eller Bollerup 92? I Halmstad var det Medelsvår iaf. Markaryd hade förresten svår klass -91. Jag har för mig att det var ca 14-15 starter, nån helt galen vägövergång bl a, William Borggren red bl a Tai Pan . Men det var inte SM där utan vanlig nationell.

Delling vann på Revingehed 92, Janne vann i Halmstad 91.

93 hade Bollerup det första SM:et i svår klass på några år och då vann Micke P som en av de sista (?) startande efter att Staffe hade lett större delen av klassen till publikens jubel eftersom han var deras enda hemmaryttare och Bernhardino dessutom gjorde comeback efter gaffelbandsskadan i Barcelona 92.

Resultaten finns att se i länken jag langade in ovan.

Kuriosan får vi däremot stå för själva! :D

-91 i Halmstad vann Jan Jönsson med Dioms Destemona. Bollerup var -93 Tror att det var Flyinge -92 och där vann Delling med stubin. Bollerup var nog första året i svår klass.

Jo jag vet att det är den gamla MsvA banan som är * nu fast å andra sidan tyckte inte jag att MsvA banan i Tranemo någonsin har varit speciellt svår heller.

jag tycker nog mer att det är en bra * bana som den är idag.
Roger tyckte inte att den höll ** klass och därför så blev banan en * när klasserna gjordes om.

Har haft världens diskussion med en stallkompis om SM:et 91.

Vilken klubb var det som anordnade SM i Halmstad 1991?
Och vad heter gården där det gick?

Tiarps gård måste det ju varit då eller var det Styringe som hade det på militärbanan :confused:

Tiarps fälttävlansklubb hette det ju innan Styringe tog över tävlingen på Tiarp. Styringe hade ju egna tävlingar där terrängen gick på gamla I16

Jag tycker mantorp är den lättaste banan som jag hittils har ridit, inga maxade hinder , mest "stock" hinder och djuplandningar inte massa konstiga färg glada saker.Vattnet är också väldigt lätt. Däremot är det väldigt lätt att rida vilse, det finns ungefär 1 miljon olika stigar att välja på..

Eh jag red ju då borde ha kommit ihåg det, men tror faktiskt att det var Ridklubben i Halmstad eftersom vi red på militärfältet och dressyr /hoppning gick på Halmstads anläggning. Samma ställe som -87 då jag blev silvermedaljör i sm för juniorer :D Det gick då i tredagars lätt klass vi var endast 2 felfria i terrängen, jag och Dag A. *skryt* Jag var ensam om att vara helt felfri både i uthållighetsprovet och i banhoppningen!

Jag tippar på Halmstads fältrittklubb eller liknande.

Ha ha! Jag har "ridit vilse" i just Mantorp så det är inte min favoritbana! Det är väldigt svårt att få ett jämt flyt där, just eftersom det är så himla knixigt. Det var ganska många år sedan (typ 5-6) jag red där och då hade de ett "katt-hinder" mitt i gropen. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut men jag kommer ihåg att hindervakterna tyckte det var hemskt kul att sitta och mjaua när man hoppade det :crazy: Jag gillar verkligen Baldersnäs (har inte ridit där själv) Annars tycker jag om gärds eftersom jag inte rider så stora klasser, stämmningen gör sitt till :) Uddens lätt var väldigt trevlig i år! För att vara lite patriot så gillar jag Bunge med :angel: Tranemo är jag inte särskilt förtjust i!

Ja....Det har ju blivit några med åren.. Segersjö, ***SM för ett par år sedan var en trevlig upplevelse. Jag var överlycklig som red runt nolla på hinder-lite tidsfel spelar ju ingen större roll...ringrostig och livrädd som jag var! Baldersnäs är också en trevlig bana. Hästarna hoppar positivt och glatt och man kan rulla på....Snogeholms bana tyckte jag också om. På "den tiden" var den att anse som rejäl. Jag red YR SM där, var det 1990??? Vi var två som var helt nolla i uthållningsprovet....Jag och Therese Lindberg på Bugs Bunny, som f ö vann det året!! Nostalgi, men visst var det roligt (kanske t o m roligare) förr!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka