Vilken bakjäst?

janna

Trådstartare
Spelar det ngn roll om man ger jäst för söta degar eller för matbröd? Skulle inhandla idag till en av mina ponnyer och såg att det finns ju dessa 2 sorter.... Tanken slog mig aldrig innan.... Så, vilken ska man ge?

Sv: Vilken bakjäst?

Finns många trådar om detta.
Det spelar inte så stor roll vilken av de 2 sorterna du väljer, själv brukar jag ta den för söta degar, för mina hästar är så söta:rofl:

Jag tar oxå den för söta degar, provade den andra men den var kladdig och luktade så äckligt (den andra luktar ju visserligen inte heller så gott :crazy:) men den med röd text var trevligare att hållas med!

Gav nu ikväll till 2 pållar, den med blå text (för matbröd) Den ena pållen åt allt, var lite fundersam men den slank i :) Den andra pållan fick jag truga med mera betfor:smirk: Pålla nr 1 är den som är liite risig i magen så det var ju tur att hon verkade gilla den :)

På tal om risiga magar... Har ngn varit med om att någon häst blir dålig i magen av betfor? :confused: Det enda jag ändrat i mina hästars foderstater är att jag börjat ge betfor för typ en vecka sedan, och det var i samma veva som en av hästarna blev dålig i magen. Och nu när jag tänker på det så var det likadant förra vintern... Har aldrig satt det i samband med betforen... :eek: det slog mig nu att det kanske är den? Hon har fått 1 dl blöt betfor/dag hittills.....

Hoppas att hon blir bättre av bakjästen. Och tur att hon åt den utan betfor!:D

Det händer ofta att hästar blir lösa i magen av betfor. Vi hade ett sto som inte tålde betfor. Var det i tex. Hippo så gick det bra men inte att ge det rent.

Aha...:idea: Då är det säkert av betforen som hon är lös i magen. Som sagt, tur att hon åt jästen utan att man behövde blanda i betfor :D Hoppas att det ger sig rätt fort nu när jag slutat ge det, och hoppas att det är det som var boven i dramat :)

Spelar det ngn roll om man ger jäst för söta degar eller för matbröd? Skulle inhandla idag till en av mina ponnyer och såg att det finns ju dessa 2 sorter.... Tanken slog mig aldrig innan.... Så, vilken ska man ge?

Det här med jäst, varför ger man det, helt missat! :confused:

i vilken dos ger man bakjäst ? är det samma till små som stora pållar ?

Jag är lite osäker på om man kan ge det hela tiden. Jag letade i gamla trådar om det för ett tag sedan och hittade nog inte riktigt svar på det. Bara att man kan ge det periodvis. Jag har gett det till mina två ponnyer i .....det måste bli flera månader. Jag började med det i våras. Anledningen var att den ena hade haft fång. Den andra ponnyn har ibland varit dålig i magen och han har blivit mycket bättre nu. Tidigare gav jag dem foderjäst i ganska långa perioder på året. Jag tänker fortsätta att ge dem det ett tag till.

oki :) tack för svar. då ska jag pröva med en kvarts pkt /dan ;) den hästen som behöver är en större kraftig D-ponny (för fång men inte akut) samt en shettis (för sina sommarexem) kan ju vara värt att pröva ;)

Jag fick dosen 3-4 pkt om dagen till min storhäst på 165cm i mkh till att börja med, man behöver ingen lång upptrappning alls och sen efter typ en vecka skulle jag trappa ner igen till ca 1-2 pkt/dag :)

Så shettisar kanske bara ska ha 1/4 pkt om dagen men större hästar kan gott få mera ;)

oki :) tack för svar. då ska jag pröva med en kvarts pkt /dan ;) den hästen som behöver är en större kraftig D-ponny (för fång men inte akut) samt en shettis (för sina sommarexem) kan ju vara värt att pröva ;)

Jag glömde att skriva hur stora ponnyerna är. Den lille är en ganska kraftig B-ponny den andra är en newforest ponny lite kraftigt byggd, stor C-ponny.

då blir det nog väl med 1 kvarts pkt. till shettisen och kanske 1/2 pkt till D-ponnyn ? hon har definitivt haft en tarmstörning då det va kortison kurer som utlöste fånget (mot bronkit) i våras, hon har ätit foder jäst sedan fånget upptäcktes (lindrig roteration) på röntgen, annars bara en ytte pytte liten rörelsestörning som inte ens vet. trodde va fång :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka