Apropå Liftaren så grämer jag mig fortfarande att jag missade handduken den 25 maj just sayin 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja! Det är ju ett väldigt stort ämne som går att ha mycket åsikter om(vilken kanske förtjänar en egen utbruten tråd om filmatiseringar som inte borde gjorts, å filmatiseringar som kanske t o m är bättre än böckerna)
Nej. Ledan gällde Ferrantes.Pratar du om Läckberg? Min uppfattning är att det till stor del handlar om effektiv PR i kombination med att de är lättlästa och spännande/handlingsdrivna. Samma med Liza Marklund, Kepler, hundraåringen och en del andra. Jag tror att ganska många som uppskattar de böckerna inte läser så mycket i övrigt och inte hittar fram till andra böcker som håller högre klass eftersom de inte syns lika bra.
Jag har läst de flesta av Läckberg och Marklund men det var en del år sedan och det var just för att jag inte visste var och hur jag kunde hitta riktigt bra böcker. Läckberg och Marklund är väl okej men mitt tycke finns det så många andra deckare som är så mycket bättre men som inte marknadsförs alls lika starkt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle undgå mig om Läckberg släppte en ny bok t ex.
En av de bästa böckerna jag läst är Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine, och jag har aldrig träffat någon annan som läst den, inte ens storläsande vänner och bekanta, förutom de som jag tipsat då. Det är himla synd.
Nej. Ledan gällde Ferrantes.
Läckberg har jag hårdare omdömen för.
Ja! Det är ju ett väldigt stort ämne som går att ha mycket åsikter om![]()
Och jag tyckte att belgarionböckerna var skräp från början trots att jag läste samtligatill skillnad från Sagan om Elenien som jag läste om
ett antal gånger oKommer dock inte läsa om för tror jag hade exploderat på kvinnosynen!
tyckte att Elenien och Belgarion-böckerna var ganska så likvärdiga....Ja! Det är ju ett väldigt stort ämne som går att ha mycket åsikter om
Och jag tyckte att belgarionböckerna var skräp från början trots att jag läste samtligatill skillnad från Sagan om Elenien som jag läste om
ett antal gånger oKommer dock inte läsa om för tror jag hade exploderat på kvinnosynen!
Den enda bok som jag aktivt slängt (Nåja, den smögs ner i en boklåda som stod utanför ett antikvarat, eftersom jag inte kan slänga böcker...) var American Psycho. Några helt bortkastade timmar av mitt liv jag funderar om jag kan fakturera Brett Easton Ellis för...
Nejnej! Tre böcker är lagom långt tex, så bara det talar för spjuthök redan från starttyckte att Elenien och Belgarion-böckerna var ganska så likvärdiga....![]()
Sagan om Belgarion var mitt första möte med fantasy och jag blev helt tagen! Älskade dem och läste om dem flera gånger.
All hans/deras serier är ju exakta kopior v varandra. Karaktärerna kanske byten namn och hårfärg, men annars är mitt starkaste minne just att det var samma story i 3 olika förpackningar...tyckte att Elenien och Belgarion-böckerna var ganska så likvärdiga....![]()
Finns ju 6 böcker om Spjuthök!Nejnej! Tre böcker är lagom långt tex, så bara det talar för spjuthök redan från start![]()
De två böcker jag direkt kom att tänka på är Processen och ”Do androids dream of electric sheep?”.
Den enda bok som jag aktivt slängt (Nåja, den smögs ner i en boklåda som stod utanför ett antikvarat, eftersom jag inte kan slänga böcker...) var American Psycho. Några helt bortkastade timmar av mitt liv jag funderar om jag kan fakturera Brett Easton Ellis för...
Åh, jag som älskar ProcessenVad gillade du inte med den?
Ja men uppdelade på två serier juFinns ju 6 böcker om Spjuthök!
Det där är en hel grej i mitt liv. Mitt närmare privata umgänge BESTÅR av fantasy- och science fictionfantaster. Alltså mer eller mindre yrkesverksamma inom området, på olika sätt och i den mån det är möjligt. Och så då jag. Som bara inte fattar grejen.Allt som får folk att bli gripna av fantasy förstås positivt!
Fast jag neggar Eddings ändå.![]()