Vilken är den sämsta bok du läst?

De två böcker jag direkt kom att tänka på är Processen och ”Do androids dream of electric sheep?”. Att den sistnämnda boken kunde bli en vettig film är fan ett mirakel.

(vilken kanske förtjänar en egen utbruten tråd om filmatiseringar som inte borde gjorts, å filmatiseringar som kanske t o m är bättre än böckerna ;) )
Ja! Det är ju ett väldigt stort ämne som går att ha mycket åsikter om :angel: :D

Och jag tyckte att belgarionböckerna var skräp från början trots att jag läste samtliga :angel: till skillnad från Sagan om Elenien som jag läste om
ett antal gånger o :D Kommer dock inte läsa om för tror jag hade exploderat på kvinnosynen!

Pratar du om Läckberg? Min uppfattning är att det till stor del handlar om effektiv PR i kombination med att de är lättlästa och spännande/handlingsdrivna. Samma med Liza Marklund, Kepler, hundraåringen och en del andra. Jag tror att ganska många som uppskattar de böckerna inte läser så mycket i övrigt och inte hittar fram till andra böcker som håller högre klass eftersom de inte syns lika bra.

Jag har läst de flesta av Läckberg och Marklund men det var en del år sedan och det var just för att jag inte visste var och hur jag kunde hitta riktigt bra böcker. Läckberg och Marklund är väl okej men mitt tycke finns det så många andra deckare som är så mycket bättre men som inte marknadsförs alls lika starkt. Jag har svårt att tänka mig att det skulle undgå mig om Läckberg släppte en ny bok t ex.

En av de bästa böckerna jag läst är Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine, och jag har aldrig träffat någon annan som läst den, inte ens storläsande vänner och bekanta, förutom de som jag tipsat då. Det är himla synd.
Nej. Ledan gällde Ferrantes.

Läckberg har jag hårdare omdömen för.

Apropås Eddings. Jag har för mig att jag irriterade mig mest på tätheten och tyngden i texterna? Att det var för mkt miljöbeskrivningar hela tiden? Men tror jag läste dem för 14 år sedan så jag minns inte så exakt 🙃, och kvinnoporträtten har jag glömt helt och hållet haha.

Jag har svårt att minnas specifika titlar men tror faktiskt jag tagit mig igenom Alkemisten? Kändes som att författaren verkade tro att han var en stor förmedlare av typ hur det är att vara människor, föreställde mig hans nöjda/självgoda leende när han satt och skrev.

Gillar heller inte Murakami, har läst en del böcker av honom och tycker att de mest består av att en blyg tjej tänker på brunnar och kollar in katterna i grannskapet? Tycker även att Siri Hustvedt är mkt överskattad. Har dessutom försökt mig på Dean koonz nån gång och satan vad pajigt det var.

Annars gillar jag egentligen mainstreamfantasy i allmänhet, har tex en fäbless för wheel of time.

Och just det! Den allra allra uslaste bok jag påbörjat är ”pojken som kallades det”. Sämre än 50 shades!

Ja! Det är ju ett väldigt stort ämne som går att ha mycket åsikter om :angel: :D

Och jag tyckte att belgarionböckerna var skräp från början trots att jag läste samtliga :angel: till skillnad från Sagan om Elenien som jag läste om
ett antal gånger o :D Kommer dock inte läsa om för tror jag hade exploderat på kvinnosynen!

Sagan om Belgarion var mitt första möte med fantasy och jag blev helt tagen! Älskade dem och läste om dem flera gånger.

Ja! Det är ju ett väldigt stort ämne som går att ha mycket åsikter om :angel::D

tyckte att Elenien och Belgarion-böckerna var ganska så likvärdiga.... :angel:

Den enda bok som jag aktivt slängt (Nåja, den smögs ner i en boklåda som stod utanför ett antikvarat, eftersom jag inte kan slänga böcker...) var American Psycho. Några helt bortkastade timmar av mitt liv jag funderar om jag kan fakturera Brett Easton Ellis för...

Jag tycker att den är så skön. Rabbla vardag. Släng in lite våld. Rabbla vardag igen. Den är så torr att den blir rolig. :D

tyckte att Elenien och Belgarion-böckerna var ganska så likvärdiga.... :angel:
All hans/deras serier är ju exakta kopior v varandra. Karaktärerna kanske byten namn och hårfärg, men annars är mitt starkaste minne just att det var samma story i 3 olika förpackningar...

Edit. Näst starkaste minnet är hur jag sitter gömd bakom en plint i redskapsrummet i gymnastiksalen i högstadiet, för att läsa istället för att delta på lektionen. Och grinar högt när väpnaren dör...(vad hette han?)

Den enda bok som jag aktivt slängt (Nåja, den smögs ner i en boklåda som stod utanför ett antikvarat, eftersom jag inte kan slänga böcker...) var American Psycho. Några helt bortkastade timmar av mitt liv jag funderar om jag kan fakturera Brett Easton Ellis för...

Oj vad kul med så olika smak. Jag älskade Bret Easton Ellis när jag var runt 20. Har plöjt igenom alla hans böcker och sett alla filmatiseringar :p
Tycker denna tråd är så kul att läsa och hur olika man kan tycka.
Hypnotisören låter ju spännande :laugh:O_o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • En tråd om bäddar

Hästrelaterat

Tillbaka