Vilken är den bästa fårskinnsvojlocken/schabrak?

Trocadero_lover

Trådstartare
Ska eventuellt köpa en fårskinnsvojlock, vilken är den bästa?
Den ska passa en hoppsadel, så att den är ordentligt "allround". Finns det fårskinnsschabrak?
ge tips på hemsidor m.m

Tror att dom flesta ridsportaffärer har fårskinnsvojlockar numera.
Men tex Hööks och Granngården, båda dom tycker jag är bra iaf. :)

Den bästa är den som är tunn, dvs bara har fårskinn i kanterna - utanför den yta som täcks av sadeln.

Detta förutsatt att du har en sadel som passar din häst.

Immer

Klart den gör nytta!

Om du har en sadel som passar hästen och lägger en tjock fårskinnsvojlock under - passar sadeln då fortfarande?

Jämför med att du själv har ett par skor som är jättesköna på foten med en normal socka. Hur känns de om du tar på dej en raggsocka istället innan du tar på skon? :D

Tidigare i veckan såg jag i vårt stall just ett exempel på hur en tjock fårskinnsvojlock hade orsakat en stor utgjutning mitt uppe på ryggen på en häst.

Immer

Christ eller om det kanske heter Christs? är bra märke har ej deras fårskinnsvojlock men har nosludd därifrån.Dem har även fårskinnsschabrak har jag sett.. vet ej någon hemsida men om du inte letar efetr något speciellt känt märke så finns fårskinnsvojlockar på nästan varje sida här på bukefalos länkar. Dock så blir det ju väldigt tjockt med en sån vojlock under,själv skulle jag aldirg få plats me den under min sadel.Jag har till och med sett folk med ett vanligt schabrak OCH en fårskinnsvojlock :eek:

Hon kanske vill ha det för att sadlen är lite vid?
Vill man ha underlägg, så är fårskinn det bästa! Har en pad från Christ, den är jättebra. finns vojlocker hos henrikssons ridsport!

Nja... de flesta hoppryttare har ju fårskinnspad och schabrak, jag menade en fårskinnsvojlock och schabrak det finns ju en del som rider runte med det och det blir ju betydligt tjockare!Förstår inte hur dem får plats med det :crazy:

du meade ur den synpunkten...jag menade att man behövde "luddet" under sadeln för skav/andas problem lr nåt

Jag hittade en gammal lammpäls här hemma som blev en utärkt padd-tunnare än de flesta shcabrak-så de blev kanon.

Sambon har det av just den anledningen att sadeln är ngt för stor för vår gängliga unghäst men i övrigt passar bra, dvs bommen matchar hans rygg.

min hela fårskinnsvojlock får plats under sadeln utan tryck.

men så är den massa år på nacken oxå oxh inte så tjock som ett nytt utan som ett vanligt schabrak nästan.

funkar kanon

Det var en butik från södra Sverige som hade dem. Men paddarna tycker jag finns lite överallt, och de som har paddarna borde ju kunna ta hem vojlocken. Sök på "mattes+lamull" eller liknande på google och andra sökmotrer så kanske du hittar ngt. :)

Sv: Vilken är den bästa fårskinnsvojlocken/schabrak?

Jag puttar upp den här tråden för att fråga vad folk tycker nu (2004 var ju ett tag sen...). Jag blev ordinerad av sadelmakaren att köpa en fårskinnsvojlock till lilla vit eftersom hon är ganska gammal nu... Han sa att jag ska satsa på en vojlock (finns det fårskinnsschabrak?) och ingen padd för det är inte hur sadeln ligger som är kruxet utan snarare pälskvaliteten (som vi också ska ta tag i...).

Vilka märken och modeller är bra?

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: Freazer
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 303
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025