Eftersom hästar behöver tuggmöjlighet större delen av dygnet tycker jag att de bör ha tillgång till halm, om man inte ger fri tillgång på hö. Då har de att göra, både för mage, tänder och mental sysselsättning. Annars skulle jag behöva ösa in massor av hö, och med de värdena vi har på hö kan hon inte få mer än 6 kg / dygn utan att bli tjock / överpigg. Så det vore inte så bra.
Mockningen tycker jag är mitt bekymmer - huvudsaken är att hästen trivs. Jag tycker att ett bra alternativ som vi har provat, har varit kalk i botten, spån ovanpå och halm överst. Det blir ganska lättmockat: spånet suger upp det mesta av det blöta, kluttarna plockar man bort lätt och den rena halmen är lätt att flytta med en grep för att komma åt lagret undertill. Nu kör vi bara halm och det funkar bra ändå - men ju mer halm destu trevligare bädd och mockning.
Sedan använder jag inte gärna bädd - det är ju ett helsike att mocka ut när det väl är dags, även om det är skönt under tiden. Min häst gräver dessutom lite i boxen, bäddar åt sig i en hörna och skrapar under krubban vid matdags - så det är svårt att hålla den orörd, och då börjar det lukta och bli ofräscht med bädd.