vilken ålder?

J

-jossan-

jag undrar vilken ålder som hästar blir könsmogna?

Går det att släppa ihop en hingst och ett sto både på 1 år..?

behöver svar snarast!

Sv: vilken ålder?

puttar...

tiotio

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte så lyckat om du inte vill riskera en betäckning. Finns gått om hingstar som visat sig vara betäckningsdugliga vid 8 månader bara här på Buke. Även ston som blivit dräktiga som ettåringar och då fölat som tvååringar finns det exempel på.
Jag sklijer mina från varandra (hingstföl och stoföl) när de tas ifrån stona.

jag har iof. inte hört om ston som blivit könsmogna så tidigt, men enstaka hingtar kan vara det. (kanske det finns ston som är så tidiga med :confused: 4 av våra ston brunstar för fullt fortfarande, trots att "den säsongen" borde vara "klar")

en gamal arbetsgivare hade ett tidigt fött hingstföl ihop med sin mamma och ett antal andra hästar (ston och val.) året därpå fölade ett av stona som inte betäckts eller träffat någon annan hingst än "fölet". kommer inte ihåg exakt (lääänge sedan) men hingsten va under året då han lyckades betäcka med resultat.

en hingst kan bli könsmogen redan vid 8 månaders ålder. kanske t o m tidigare om jag inte minns fel. så det är ingen bra idé att släppa i hop den med ett sto. ston är jag osäker på när dom blir könsmogna men det är inte bra om hingsten börjar hoppa på henne. kan skada ryggen på stoet, hingsten kan bli skadad om hon sparkar. ston kan ju bli dräktiga vid 2 års ålder, vet inte om det kan bli tidigare också om man har otur.

Brukar inte ston bli könsmogna tidigare än hingstar? Har fått för mig det (eller läst rent av kanske..) ?

Okej, tack så mkt.
för jag söker nämligen en "lekkamrat" till mitt sto till sommaren.
Och det ringde för en stund sedan en med en hingst, och jag sa då att det inte skulle funka med hingst.

Men sen så läste jag i en bok där stod det att dom inte blev könsmogna fören 2 års ålder.

så jag funderade på om jag skulle ringa tillbaka eller inte, men det är väl ingen ide då eller?

Inte om du inte vill riskera ditt stos hälsa och en eventuell dräktighet. Blir en helt annan sak om hingsten blir kastrerad innan betet.

Jag hade inte ens tagit emot en nykastrerad unghäst tror jag. Min (nu valack) hingst kastrerades i april som ettåring, hade då redan betäckt ett av ungstona och kunde inte gå med ston den sommaren. Det hjälpte inte att kastrera eftersom han redan "lärt" sig. Så jag riskerar aldrig mer att släppa ihop hingstar och ston även vid låg ålder.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 366
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar