Vilken ålder vid röntgen?

Sv: Vilken ålder vid röntgen?

Fast Swat - det finns ju mer än muskler?

T ex att hunden då inte är färdigväxt i skelettet. Men även hullfaktorn. Både min V, och pappas riesen, var fruktansvärt smala (läs: magra) i den åldern. Pappas N var ett skämt få att ligga ordentligt på bordet (ingen vagga), då hon låg på den spetsiga ryggraden och vickade runt. Ingen vagga - det hade dock underlättat.

Så, även om LEDEN inte påverkas ett dugg, så blir det enormt mycket svårare för genomsnittsveterinären att ta rättvisande bilder på en hund som av en eller annan anledning inte är riktigt optimal att röntga. Och då höftledsresultatet i vissa fall har STOR inverkan på saker och ting så förstår jag att man inte vill ta risker i onödan.

Även om det är helt rätt som du säger att de flesta röntgenresultat står sig, oavsett hur många ggr man röntgar om och i vilken ålder. Likväl som 'normalhunden' säkerligen är redo att röntgas i ettårsåldern. Men jag ser lika lite anledning presentera en hund som blir svår att bedömma optimalt, som att försöka 'fuska'. (Även om V kanske fått PRECIS samma resultat som mager 12 månaders som han kommer att få när han nu röntgas - omöjligt att veta).

För mig är resultatet ur alla andra aspekter än försäkringsmässigt skitsamma. Det är min lilla fladderöra oavsett vad han får för bedömning som sagt, och uppfödaren bryr sig knappast nämnvärt tyvärr. Och i avel kommer han ju aldrig någonsin att gå. Men just för det försäkringsmässiga vill jag ge honom så rättvisa förutsättningar som möjligt, utan att överdriva åt ngt håll.

Och, ang musklernas påverkan på leden, så har du källa? Bara nyfiken, då jag själv blev ganska förskräckt när jag såg vilken skillnad på resultat val av sedering gav. Nu ska ju det i praktiken inte spela in då det ska anges när bilderna skickades in och tas med i beräkningen.

Audell själv har dessutom rek boxerägare att stärka och muskla i djupsnön över vintern och röntga sen på tanig unghund, så kanske beror på HUR 'sen'/'tanig'/etc hunden är?

Jag lyssnade på Audell för någon vecka sedan bara, ett specialföredrag om just min ras.

Jag har en liten till medelstor ras, som landar mellan 43-53 cm vanligtvis och ca 23-35 kg. Dom flesta är helt klara på höjden kring 9 mån, men dom breddar sig och mognar i kroppen fram till ca 3 års ålder.

Han har studerat rasen närmare i flera år, och kommit fram till att resultatet är hyfsat säkert vid 12 mån ålder, men helt säkert vid 2 års ålder.
Och att rasens mycket hårda lekar rätt så ofta kan påverka resultatet, då dom leker efter metoden att krocka i full fart och brottas hårt medan dom växer etc, vilket gör resultatet mer osäkert.
Han rekommenderade oss att vänta till mellan 18-24 mån faktiskt, om inget tecken fanns på smärta eller fel såklart. Och att det går bra vid 1 år också såklart, men att det är mycket mer vanligt med slappa leder då exempelvis.

(Min näst yngsta är just nu ca 17 mån, och kommer att röntgas i vinter. Hon växte klart på höjden väldigt tidigt, och mognade fort också vilket gör att hon har rätt så lite kvar nu och då känns det okej.)

Jag röntgar så fort som möjligt efter 12 mån ålder. Fuji var 12 mån och 2 dagar när han röntgades (A/ua)

Någon speciell anledning?
:)

Hade fått för mig att det vanligaste på RR är 18 månader..

Jo, hon är väldigt liten, tyvärr för jag har blivit väldigt intresserad av utställning (sorry OT) ;)

RR kan enl SKK röntgas efter 12mån för officiellt resultat sen kanske det är många som väljer att vänta då det är många inom rasen som är väldigt stora och färdigvuxna då de är äldre.

KL
Funderade du inte lite kring MH också? Då kanske vi kan komma fram till något vettigt tillsammans:)
Har som sagt också en RR tik, snart 13 mån som jag givetvis kommer gå MH med och ev MT så småningom.
Jag vet, nästan helt hundra, att hon "inte kommer få något bra resultat" om vi gör det nu då hon kan vara reserverad mot främmande människor. Inte aggressiv eller rädd, hon tycker bara att du behöver inte hälsa på mej eller ta på mej för du är äcklig (bla utställningsdomare). Vi jobbar på det väldigt mycket och det blir bättre men det är en lång väg kvar tills jag är helt nöjd.

Borde vi gå det nu då det faktiskt är avelsarbetet som ska utvärderas, inte mitt arbete, eller bör jag vänta ett tag för hennes skull? Vad tycker du/ni?

Får jag lägga mig i MH-diskussionen? =)

Det verkar väldigt vanligt faktiskt att hunden vid provtillfället beter sig på ett helt annat sätt än man 'befarade'. Sett det själv med 2 st, och även sett det gång på gång i bekantskapskretsen. Givetvis kan din hund vara reserverad på MHt med, men lika gärna utmärkt lagom framåt och balanserad.

Viktor t ex som är en 'jag älskar aaalla' och FÖR förtjust i människor (blir överdrivet glad, hoppig etc) var utmärkt balanserad på sitt MH. Jag bara stod och gapade. Men han skötte sig så perfekt att hade jag inte varit säker på jag hade rätt hund så hade jag trott det var någon annan.

Var flera andra moment han överraskade mig stort, och var en helt annan hund än 'hemma' - alla gångerna positivt.

Och, om man ponerar att din ÄR reserverad på MHt, så de 'får' ju vara det. Förutom visitationsdelen då, så vill inte hunden ta kontakt så är det ju inte mer än det. Så hon borde ju inte fara illa av det som du befarar?

MH är jag för att göra så tidigt man får, just för de ska visa hur hunden är så mycket det går och i mindre mån vad hunden lärt sig. Så, jag skulle - OM den nu är reserverad på testet med - ändå se det som värdefullt för framtiden att veta att 'den kullen' eller 'X st ur den kullen' var ganska reserverade i den åldern.

Självklart! Alla åsikter och tankar välkomna!

Berätta lite mer om hur Viktor reagerade och hur han "borde" reagerat enligt dej i olika situationer. Nyfiken!!

Någon speciell anledning?

Hade fått för mig att det vanligaste på RR är 18 månader..

Man får ju som sagt röntga när som helst efter 12 mån så jag ser ingen anledning till att vänta helt enkelt. Mina hundar är ju dock inte jättedoggiga eller klumpiga av sig så att de behöver "sätta sig" i benstommen.

Ang. MH så borde ni verkligen ha anmält er till det där BPH som SKK har sysslat med att utvärdera ett tag nu.
Annars så tycker jag att man gott kan vänta tills spökåldern är över. Runt 15-18 månader är en ganska bra ålder att MH:a en RR.

Oj, nu ska vi se.

Generellt så var han rakt av mer balanserad än jag trott. Viktor ÄLSKAR människor, alla människor, urskiljningslöst. Han är FÖR förtjust i folk helt enkelt, och blir gärna (om man inte platssätter honom och TVINGAR honom att sansa sig och lugna sig) uppvarvad, tramsig, hoppig och 'för mycket' helt enkelt.

Så jag förväntade mig ju att han skulle överfalla provledaren med hoppar och pussar och propellersvans. En solklar femma i protokollet ('tar överdriven kontakt'). Han tog utmärkt balanserad kontakt, fick en 4a (= perfekt). Tillgänglig, intresserad men balanserad och lugn. Jag stod mest och gapade. Han var lugn och balanserad hela testet igenom, jag hade förväntat mig det skulle koka över och bli för kul och 'bara bus' av det hela (han är lätt att få uppjagad/övertaggad)

Hela testet igenom var han dessutom grymt mycket lydigare än hemma. Provledaren konstaterade det att 'han är enormt lydig din hund'. Och jag tyckte 'eh va nä?'. Fast den dagen VAR han det. Hela tiden. Det var han INTE hemma. Han sökte också stöd hos mig när han var osäker, något jag inte trott han skulle och han inte visat hemma. Iofs blir han ytterst sällan rädd hemma, men de få ggr han blivit det har han tagit till sjappen, och lämnat mig i sticket. Så, jag förväntade mig han skulle vara för självständig och om han blev rädd glatt lämna mig med det läskiga där ;)

Det gjorde han inte. Dels sökte han som sagt stöd hos mig när han tyckte det var läskigt, men han tyckte även att det mesta helt enkelt inte var så läskigt. OCH, han 'stod upp' för mig inför spökena. Som testledaren sa 'där fick vi fram lite reaktion och aggressivitet, när han upplevde det som att du var hotad'. För han såg helt klart spökena som ett hot mot mig. I början så pendlade han lite i uppmärksamhet och agerande, men när de kom närmare så hotade de hans matte, och trots att han nog inte själv var heeelt säker på att han skulle klara av det hela (mycket rest ragg) så ställde han sig med fyra tassar brett isär och planterade i backen, rakt framför mig och talade om för alla spöken högt och tydligt att kom de närmare hans matte, då jävlar. (Samtidigt som han nog bad böner att de INTE skulle syna honom *s* Han var MYCKET nöjd med sig själv när han 'fick' spökena att stanna :angel:)

Sen förvånade han igen vid avståndsleken, han är mkt lekglad och lättlekt, och som sagt - människokär. Men den däringa konstiga gubben kunde väl leka själv om han tyckte det var roligt. Viktor snodde trasan och kom till mig och ville leka, och när jag inte ville lekte han glatt själv med sin trasa ute på planen..

Så, inga 'superstora' grejer, men genomgående så överraskade han mig positivt och jag fick se sidor av honom som jag inte trodde/visste fanns. Naturligtvis är han precis samma hund som innan (på gott och ont..host), men min syn på 'Hur Viktor är' ändrades och jag blev överraskad.

Pappas tik var en fegis. Sket knäck om man fällde upp ett paraply. Dessutom gick hon testet med mig och älskade husse i publiken. Jag såg någonstans i mina 'värsta farhågor' hur hon skulle sjappa vid Dumpe och sen inte kunna avreagera, och säga upp sig vid skramlet. Hon väjde lite för Dumpe men gick omedelbart och själv fram, tittade bara på skramlet och det var eg bara spökena hon var lite tveksam om jag 'dög' som backup och var en sväng till publiken för att kolla så husse var där.

En kompis har en mkt reserverad sak. Inte rädd iofs, bara reserverad. Högfärdigt reserverad typ. Hon hade genomgående treor där i början, var inte alls så avståndstagande som hon brukade mot främmande, och följde utan tveksamhet med testledaren osv. 'Passiv' men tolererade det utan minsta knot eller undandragande. Lekte till och med i avstånsleken (eller vad det kallas *trött*)

Tillägg: Viktor var drygt ett år vid testet. Om jag minns rätt gjorde han det i sept, och blev 1 år i juli. Jag kom dock inte med på ngt tidigare test. Kan kolla exakt hur gammal han var om du vill. Pappas tik var precis 1 år fyllda.

Senast ändrad:

Zoya: Jag tänkte verkligen anmäla mig till det men antog att min var för ung vid testtillfället. Det var iaf så jag tolkade texten men jag kan ha fel.

Alexandra_W: Intressant! Nu blir jag ännu mer sugen på att gå.. SNART!
Hemmaklubben har ett nu i slutet på oktober, kanske ska kolla ifall det fortfarande går att anmäla sig..

lite knappis.
Själv röntgar jag helst vid dryga 18 månader, nu sist var jag hos Audell, han sederar med Plegacil, som enligt tidigare redovisning i HS ger en anings bättre resultat.

Många Amstaff ägare från hela landet åker dit o röntgar sina hundar.
Vad gäller andra ledtester så använder sig en del av PenHipp, verkar bara utföras i Linköping än så länge o visar inte exakt samma saker som röntgen, kan göras i mycket låg ålder.

Ang MH/MT o RR, inte kan man väl göra MT med en icke bruksras? Eller?

Jo, hon är väldigt liten, tyvärr för jag har blivit väldigt intresserad av utställning (sorry OT) ;)

RR kan enl SKK röntgas efter 12mån för officiellt resultat sen kanske det är många som väljer att vänta då det är många inom rasen som är väldigt stora och färdigvuxna då de är äldre.

KL
Funderade du inte lite kring MH också? Då kanske vi kan komma fram till något vettigt tillsammans:)
Har som sagt också en RR tik, snart 13 mån som jag givetvis kommer gå MH med och ev MT så småningom.
Jag vet, nästan helt hundra, att hon "inte kommer få något bra resultat" om vi gör det nu då hon kan vara reserverad mot främmande människor. Inte aggressiv eller rädd, hon tycker bara att du behöver inte hälsa på mej eller ta på mej för du är äcklig (bla utställningsdomare). Vi jobbar på det väldigt mycket och det blir bättre men det är en lång väg kvar tills jag är helt nöjd.

Borde vi gå det nu då det faktiskt är avelsarbetet som ska utvärderas, inte mitt arbete, eller bör jag vänta ett tag för hennes skull? Vad tycker du/ni?

Man ska kanske tänka på att RR mognar väldigt sent. Så gör du MH för tidigt kanske du får ett annat resultat bara för att hon fortfarande är "bebis".
Men jag antar att man har rätt så bra koll på hur pass mogen ens egna har hunnit bli :)

Jag vill inte göra MH för tidigt.. Men jag är inte helt på det klara med när det kan tänkas bli lagom.. :p

Jag hoppas på att Camaro kommer få bra resultat på MH, tycker att hon är väldigt stabil. Men man vet ju aldrig.. ;)

Man får ju som sagt röntga när som helst efter 12 mån så jag ser ingen anledning till att vänta helt enkelt. Mina hundar är ju dock inte jättedoggiga eller klumpiga av sig så att de behöver "sätta sig" i benstommen.

Ang. MH så borde ni verkligen ha anmält er till det där BPH som SKK har sysslat med att utvärdera ett tag nu.
Annars så tycker jag att man gott kan vänta tills spökåldern är över. Runt 15-18 månader är en ganska bra ålder att MH:a en RR.

Okej :)

Jag anmälde mig faktiskt till det nya testet men det fanns så få tider kvar och ingen passade. Så tyvärr blev det inget där.

lite knappis.
Själv röntgar jag helst vid dryga 18 månader, nu sist var jag hos Audell, han sederar med Plegacil, som enligt tidigare redovisning i HS ger en anings bättre resultat.

Många Amstaff ägare från hela landet åker dit o röntgar sina hundar.
Vad gäller andra ledtester så använder sig en del av PenHipp, verkar bara utföras i Linköping än så länge o visar inte exakt samma saker som röntgen, kan göras i mycket låg ålder.

Är MT det som kallas korning?
Trodde jag också bara var för bruksraser.

Var finns denna Audell, stockholm?

Vad är det där PenHipp?

Men räknas PenHipp hos SKK?
Min ras måste vara röntgad om ev avel ska vara på tal och då ska det väl vara den vanliga röntgen?

Självklart är det så. Var trött när jag svarade igårkäll :o

Kommer precis från klubben där jag tog upp till diskussion huruvida mina instruktörer tyckte jag skulle gå MH:t nu eller vänta. Kom egentligen inte fram till något där heller mer än att man känner sin hund bäst och vet när den är mogen för det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 477
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 478
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 446
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka