Vilken ålder bör hästen ha när man börjar med NH?

H

hon_med_skäcken

Jag har en ettåring som jag tar in varje dag och borstar. Jag tar även ut henne till paddocken och leder henne. Hon litar inte fullt på mig än och stressar upp sig väldigt lätt. Skulle man kunna börja lite smått med Nh? Eller är hon för ung?

Sv: Vilken ålder bör hästen ha när man börjar med NH?

10 sekunder, ge och ta.

Jag rekommenderar att du kollar in på tidigare trådar och på internet vad NH innebär!

LIA

Då NH bygger på hästens språk är det aldrig förtidigt att börja . Men man kan ju inte kräva att hästen ska förstå direkt , det är som att lära ett barn prata ! ;)

Du kan absolut börja redan nu, desto tidigare desto bättre..

NH är ju egentligen inte någon sorts träningsform, utan ett sätt att tänka och kommunicera med hästen.

Tänk NH varje gång du tittar på din häst, varje gång du rör vid den, hanterar den eller rider den.

För hästen är det aldrig för tidigt att börja med NH, eftersom det är dess egna kroppspråk.

Min fölunge född 2004 var på sin första Tommy Bäcklund träning (NH för unghäst/föl) som 6 veckors,mycket lärorikt för mig som ägare och resultatet blev en lugn o trygg fölunge som senare och nu är mycket lätt o hanterbar.Så Go for it!!!!!!!!!!

Nh är inte som ex dressyr elr hoppning som man tränar ibland. Det är en grundsyn på hästhållning. Hur du beter dig mot din häst i allmänhet, hämtar den i hagen, rider, leder den, lastar den.. Allt! Att få den att rygga på ett speciellt litet kommando, det är bara en liten del, allt ingår i att du och din häst har respekt för varandra, det är tillit och respekt som Nh är baserat på. En häst är aldrig för ung för "Nh", men det är viktigt att den hanteras rätt, som alltid. Lär dig så mycket du kan innan du börjar träna! Lycka till! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama