Vilken ålder är svårast?

aramis

Trådstartare
För det första så vill jag bara säga att jag är inte helt 100 på att den här tråden ligger på rätt ställe. Hittade dock inget annat ställe som jag ansåg skulle vara bättre heller så jag lägger den här eftersom mina funderingar handlar om unghästar och dess hantering bland annat. :)

Jag har under en tid lekt lite med tanken att skaffa en unghäst framöver. Helst skulle jag vilja skaffa en nu parallelt med min äldre pensionär hemma. Men där är stallet tyvärr byggt för endast två hästar och dom två platserna är fulla.

Min syster har hästar några km ifrån mig och ev. kanske jag kunde ha en med hennes där. Hon har två avelsston och fölunge (och i och med det i alla fall lite kunskap om unghästar. Även om den är begränsad då detta också är hennes första föl.)

Så till min största fundering, om jag nu bestämmer mig för att köpa en unghäst. Vilken ålder ska man satsa på? 1,2,3 eller 4-6 ????
Alla har ju sina fördelar säkert (och nackdelar). För mig som ny på unghästar vore det intressant att höra era synpunkter.

Min nuvarande erfarenhet är mestadels från äldre väluppfostrade hästar. Men så har jag ju syrran att få hjälp utav och jag känner mig inte helt bakom flötet med unghästar heller ;)

Nå, fram med era erfarenheter och funderingar :idea:

Sv: Vilken ålder är svårast?

Svåraste åldern är väl "tonåren" som brukar infalla vid c:a 5 år. Då blir den duktiga och samarbetsvilliga hästen "dum". ;)
Unghästar är som dagisbarn, busiga och glada, glömmer i sin iver bort regler ibland, tuggar och smakar, provar, utforskar, testar.
Jag älskar unghästar! :love: Man får ju en väldigt speciell kontakt med sin unghäst om man själv tycker att det är kul och hästen tycker det är kul.
Det är lika svårt att fostra en unghäst som ett barn, man vill ju inte kuva den men samtidigt finns ju vissa regler som måste gälla i unghästens umgänge med människan (inte bita, inte gå "över" en m.m.) det gäller att ställa rimliga krav och hela tiden arbeta med glädje. Dessutom har man mycket "gratis" om man har en sund äldre häst som hjälper till att fostra den unga.
*oj, vad långt det blev*

Äh, så långt blev det väl inte;)... Min erfarenhet är ungefär som du skriver. Sen beror det lite på individen. Vissa är tuffare/hårdare och vissa är mjukare.

Personligen tycker jag att den värsta åldern brukar infalla vid 4 års ålder ungefär, då har de fått upp styrkan och självförtroendet rätt rejält även under ryttare. Brukar kunna överraska rätt ordentligt med "roliga" hyss:angel:

Jag tycker det är väldigt kul med unghästar så om jag vore som du så hade jag satsat på en ettåring alt en mkt välhanterad 2-åring, så hinner du lära känna din häst ordentligt innan det är dags för uppsittning och vidare utbildning. Man kan ju alltid ta hjälp utifrån med de "värsta" bitarna när det är dags.
Tycker det är mkt svårare att ta över en 4-6 åring som dels är inne i en svår period och dels vet man inte vad de har varit med om tidigare eller hur de reagera på oväntade saker i olika miljöer.

*svarar bägge*

Okey, så runt 5 är trotsåldern. Om man säger från 1-4 då; vilka skillnader är att tänka på där.

Jag tänker så här: (Rätta mig gärna och komentera)
1år- vid så ung ålder borde hästen vara rätt oförstörd. Ser man till att ge rätt foderstat, vård/uppfostran och skötsel så borde man ha en bra chans att få en hållbar fin häst.

2år-Vilken inverkan har det hurvida hästen gått på bra uträknad foderstat eller inte? Kan en häst vara "förstörd" med fel foderstat i så ung ålder??

3år-Här har ju de flesta börjat med div aktiviteter och det kan ju både vara bra och dåligt.

Sen är det ju det här med utseendet.... En del ser ju lustiga ut där de växt mer med bakdelen som då är mycket högre än framdelen osv. Vid vilken ålder rättar det ut sig?

Ja, det har jag också tänkt. Att det skulle kännas bra för mig att först få lite tid att "bara" pyssla och lära känna hästen först. Som du säger skaffar man sig en 3åring så får man ju kasta sig på allt med inridning mm på en gång Det känns lite väl, speciellt då på en häst man inte känner.

Ta hjälp med bitar i inridning och hantering räknar jag med oavsett.

Då hade jag rek en ettåring! De är härliga:love: Man får vara med från början, se hur de växer och utvecklas från fula till fulsnygga till snygga:)

Man får ett speciellt band till dem. Har två 2,5 åringar hemma nu, båda inköpta som åringar. De här två killarna är verkligen "mina killar" och de är stora personligheter båda två. De lär sig fort och det är så tacksamt att få vara med och se hur de lär sig och utvecklas. Jag tar hjälp till de svåra bitarna eftersom jag inte tycker att mina reflexer och min balans är tillräckligt bra efter så lång tids riduppehåll plus att fegheten som tycks komma i takt med åldern börjar ge sig till känna:o

Jag tycker det låter rätt och riktigt!

Har kikat mer inriktat på åringar nu och så dyker det upp andra små frågor. Hoppas det är okey att ventilera dom här med er?!

Hur viktigt är det att dom fått en rätt balanserad foderstat från början? Finns det risk att fölet fått fel foder (tex kalkbrist eller dyl.) som gör att dess hållbarhet i långa loppet minskat?

Om jag hittar den perfekta hästen, men uppfödarna säger att Äh analyser hit och dit, du ser väll att fölet har bra hull och mår bra! Hur ska jag ställa mig till det?

Sen är det det här med välhanterad..... Ett diffust uttryck. Men det ger sig väll när man åker och kikar på några stycken och ser hur dom är till sättet osv. Vad är minimum för er för att hästen ska vara "välhanterad" för en 06:a respektive en 05:a???

Hej
Jag köpte min som åring. Hon var inte speciellt hanterad. Kunde ledas i grimma, lyfta hovar det var nog allt. Men det tyckte jag räcker för en 1 åring.

Jag tycker att man ska lita till sitt öga - är åringen i gott hull, pigg och social så behöver man inte några analyser av foderstaten vid köp. Däremot hade jag kollat in hur stallmiljön är, hur övrig hästar ser ut i hull etc samt hur hagarna ser ut.

En åring ska vara van vid grimma, att ledas, kunna stå i egen box och vara ensam kortare stunder därinne. Den ska kunna lyfta på hovarna och tåla rykt o beröring. Ett stort plus om den har åkt transport men det är inget jag fäster stor vikt vid.
En åring ska vara social och framåt. Att den hanterats regelbundet är guld värt för den nye ägaren tycker jag.

Foderstat frågar jag förstås vad den fått tidigare och det är den foderstat som åringen får fortsätta med i några veckor i a f efter köp. Sen kan man ju succesivt själv komma fram till en bra foderstat, analysera grovfoder m m.

Ja, jag hoppas så klart att den som blir den tilltänkte nu redan har en analyserad foderstat. Men sen vet jag med mig att även om så inte vore fallet så skulle jag nog inte kunna avstå köp pga bara det. Det är att ta i tycker jag med!
Hur som helst så kommer det vara analyserat grovfoder hemma så jag får väll gå mest på ögat i alla fall :)

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 375
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka