Vilka undersökningar?

Krati

Trådstartare
Ok. Nu måste jag åka och kolla upp min häst innan min oro äter upp mig.
Han har alltid varit lättskrämd men inte som det är nu. Han gör riktiga lappkast och det känns som att det spelar ingen roll vad som är i vägen när han kastar sig.
Han är ständigt på tårna och en galopptur som vi tagit innan min graviditet känns lååångt borta :( jag är alltså inte gravid längre, bebis är född och han har blivit riden under tiden jag inte kunnat rida.

Nu funderar jag på vad man ska kolla upp på honom. Jag tänker, hältutredning, känna över ryggen, tänderna samt synen.
Något mer? Magsår kanske?

Senast ändrad:
Nog med grovfoder, nog med aktiv utevistelse, mineralbalansen (magnesium), mental aktivering. Där hade jag börjat. Men nästa steg är väl att ta ut vet.

Nog med grovfoder, nog med aktiv utevistelse, mineralbalansen (magnesium), mental aktivering. Där hade jag börjat. Men nästa steg är väl att ta ut vet.

Han får minst 10 kg hösilage om dagen, är ute minst 12 timmar. Magnesium vet jag inte, har inte analys på höet (jag vet jag vet att Man Bör ha det!). Rids inte lika mycket som innan men det är inget han reagerat på annorlunda innan när han gått lite.
Har haft honom sen han var 2 år och detta är inte likt honom.

Det är inte du som bestämmer hur undersökningarna ska fortskrida, om du vill att de ska gå via försäkringen. Det är veterinären som ordinerar undersökningar och behandlingar i samråd med hästägaren.

Börja med att boka en utredning, beskriv problemen och låt veterinären sköta sitt jobb. Tandkontroll och hälsokontroll anser jag man bör göra minst en gång om året.

Han får minst 10 kg hösilage om dagen, är ute minst 12 timmar. Magnesium vet jag inte, har inte analys på höet (jag vet jag vet att Man Bör ha det!). Rids inte lika mycket som innan men det är inget han reagerat på annorlunda innan när han gått lite.
Har haft honom sen han var 2 år och detta är inte likt honom.
Ja 10 kg med 40%TS är ju inte mycket för en större häst. ca 4 kg torrhö

Ja 10 kg med 40%TS är ju inte mycket för en större häst. ca 4 kg torrhö

Fast det är inte 40% ts, det är jättetorrt. Mer som Hö fast i storbal.
Jag skulle nog påstå att jag ger för mycket än för lite Hö. Det är alltid Hö kvar i hagen eller boxen vid utsläpp eller nästa fodring.

Som någon redan sagt, så boka in en kontroll och låt vidare undersökningar styras av vad man hittar eller inte hittar.

Jag har haft en som blev sjukt tittig och spooky när han hade ont, men det var ju bara boka tid för att "hästen beter sig apart i ridningen", och sen hann vi ju till böjprov innan det stod ganska klart hur man skulle gå vidare och med vilka undersökningar. Och att man te x helt kunde strunta i att undersöka synen osv

Jag har också en häst som blir spooky av smärta, som tex när han var halt på alla 4 så man inte fattade att han hade ont. Han var då spooky både vid ridning och vid hantering.
Extra magnesium tycker jag annars har en lugnande effekt på honom, för den vanliga graden av hans spookiness.

Fast det är inte 40% ts, det är jättetorrt. Mer som Hö fast i storbal.
Jag skulle nog påstå att jag ger för mycket än för lite Hö. Det är alltid Hö kvar i hagen eller boxen vid utsläpp eller nästa fodring.

Fundera i olika banor men fundera också på om detta är rimligt ändå. Jag har en fjordhäst som går på 8,5 kg vanligt hö. Det borde vara runt 10-12 kg torr hösilage. Låter väldigt lite för en stor häst. Min är i rätt hull dessutom.
Givetvis har det med näringsinnehåll också men det låter otroligt lite.

Fundera i olika banor men fundera också på om detta är rimligt ändå. Jag har en fjordhäst som går på 8,5 kg vanligt hö. Det borde vara runt 10-12 kg torr hösilage. Låter väldigt lite för en stor häst. Min är i rätt hull dessutom.
Givetvis har det med näringsinnehåll också men det låter otroligt lite.

Alltså, jag kan garantera att det inte är för lite grovfoder. Jag skrev ju faktiskt minst(!) 10 kg. Vägde en säck jag packade igår, den vägde 6 kg, så det är nog närmare 18 kg han får :o
Jag är extremt noga med att dom får ordentligt med grovfoder, brukar börja stödfodra dom på sommaren ganska tidigt bara för att se till att dom ska få i sig ordentligt.

Tycker dock att det är viktigt att det tas upp, det finns så många som ger sina hästar på tok för lite. Men jag är inte en av dom ;)

Sen är han en islandshäst, inte en storhäst :)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Hur mycket ska jag känna bebisen i vecka 20 och hur mycket måste jag ”hålla koll”? Jag har sedan ungefär en vecka känt bebisen dagligen...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 484
Senast: gulakatten
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 867
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix