Vilka täcken ska han ha?

MaRomer

Trådstartare
Nu ska det ju bli lite kallare:/ Och just nu så går han med fleecefodrat täcke.

Men nu ska det blir neråt-6:/ Men samtidigt så blir det ju varmare mitt på dagen.

Han är helrakad. Tänkte han skulle få ha sitt utetäcke med 100gr foder +

Fleece eller Ylle..

Vad tycker ni?

Han står med samma täcke dag som natt. Och det är inget jag kan göra något åt.

Sv: Vilka täcken ska han ha?

Mitt sto ska helrakas i helgen och hon kommer gå med sitt övergångstäcke med 100grams foder ett tag till. De har även fri tillgång på hösilage/halm.

Det är kallt på nätterna men det är ju torrt iaf så det är nog inte så kallt som vi tror.

I november någon gång byter jag nog till tjockare täcke.

Tyvärr är han redan tjock nog så fri tillgång funkar inte. Han står och äter konstant hela dagen vid fri tillgång.

De 6 -som ska bli kommer vara på fm och kvällen. Det skall även bli snö blandat regn.

Svårt det här!
Tror iaf att jag lägger på honom ylle under. Han har ganska känslig rygg oxå. I värsta fall så får jag åka ut och ta av honom 1 täcke mitt på dagen.

Nackdelen med att lägga dubbla täcken är att andasfunktionen kan försämras.

Om du har ett täcke som håller honom torr så kommer han nog inte frysa.

Min nordis äter också mycket så vi har en foderhäck som de får dra ut höt i, då äter hon sakta. Häcken är numera fylld med halm så att de har något att pilla med, eftersom det var så mycket energi i årets hösilage.

Hade du inte lånat ut din fina häst?

Nackdelen med att lägga dubbla täcken är att andasfunktionen kan försämras.

Om du har ett täcke som håller honom torr så kommer han nog inte frysa.

Min nordis äter också mycket så vi har en foderhäck som de får dra ut höt i, då äter hon sakta. Häcken är numera fylld med halm så att de har något att pilla med, eftersom det var så mycket energi i årets hösilage.

Hade du inte lånat ut din fina häst?

Då jag har honom inaccorderad så styr ju inte jag över fodringarna och kan inte begära att de ska sätta in foderhäck.

Problemet är hans rygg som brukar paja så fort det blir kallare=/ Och känner inte för att behöva ha honom inne pga den:/

Jo han har varit utlånad i 6 månader men kom hem sista september:love: Så nu rider vi på som små galningar;)

Måste vara ett himlarns bestyr att stå med rakhyvel och raklödder till en häst. Själv föredrar jag att använda en klippmaskin :angel:

Jag skulle prova att ha ylle under, för fleece tycker jag inte om. Blir det för varmt så kan du ju prova med ett 150g fodrat täcke?
I vårat kallstall står visserligen de klippta hästarna med ca. 200g på nu.

kanske ett bra fleecetäcke (rek shires och horzes embrace) med en back on track ryggvärmare i om han har problem med ryggen? den värmer ju där det behövs mest.

när temperaturskillnaden är stor mellan morgon/kväll/natt och mitt på dagen tycker jag man ska täcka efter vad hästen har svårast för. vissa är väldigt köldkänsliga och blir stela så fort dom blir kalla, andra blir lätt alltför varma och mår väldigt dåligt av det. så du får se till din häst, och vad han mår bäst av.

kanske ett bra fleecetäcke (rek shires och horzes embrace) med en back on track ryggvärmare i om han har problem med ryggen? den värmer ju där det behövs mest.

när temperaturskillnaden är stor mellan morgon/kväll/natt och mitt på dagen tycker jag man ska täcka efter vad hästen har svårast för. vissa är väldigt köldkänsliga och blir stela så fort dom blir kalla, andra blir lätt alltför varma och mår väldigt dåligt av det. så du får se till din häst, och vad han mår bäst av.

Det fick bli ett hansbo fleece och shires 100gr med hals.

Jag har BOT ryggplatta till honom. Men han kan ju inte gå med den i 24 timmar......

Har sj en "rygg häst" så det gäller att alltid va steget föra & planera om den behöver täcke el vad för täcke osv...
Har nu 200g shires utetäcke & bot på natten. Funkar toppen, inge rygg öm nu!

Har sj en "rygg häst" så det gäller att alltid va steget föra & planera om den behöver täcke el vad för täcke osv...
Har nu 200g shires utetäcke & bot på natten. Funkar toppen, inge rygg öm nu!

Som sagt de byter ej täcken där han står så då får han ju stå med Bot 24/7 och det vill jag ej. Han får ha BOT de timmar jag är i stallet varje dag.

Några grader kallare för oss behöver inte betyda att hästarna tycker att det är kallare.
Du kan ju prova med fleecefodrade ett tag till och blir han kall och öm byta upp dig. Ha lite is i magen, några grader kallare är ingen garanti att hästen fryser.
Fleece+fodrat utetäcke är ju som ett fleecefodrat. Dessutom tycker jag att det ofta sitter dåligt när man har ett fleece under, det är gjort för att vara ett innetäcke.
Fryser han skulle jag prova med 200 g dygnet runt. Men det kan bli för varmt inne, beror på vad stalltemperaturen är.

Några grader kallare för oss behöver inte betyda att hästarna tycker att det är kallare.
Du kan ju prova med fleecefodrade ett tag till och blir han kall och öm byta upp dig. Ha lite is i magen, några grader kallare är ingen garanti att hästen fryser.
Fleece+fodrat utetäcke är ju som ett fleecefodrat. Dessutom tycker jag att det ofta sitter dåligt när man har ett fleece under, det är gjort för att vara ett innetäcke.
Fryser han skulle jag prova med 200 g dygnet runt. Men det kan bli för varmt inne, beror på vad stalltemperaturen är.

Nu blev det ju aldrig så kallt som det skulle bli. Men de sa att det kunde sjunka ner åt -6 grader och det är en temperatur sjunkit på 10 grader. + att det skulle bli snö. Nu blev det ju inte så men han har ändå fått gå med dessa täcken och har ej varit för varm när jag kommit till stallet. Utan bara ljummen/sval.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka