Vilka stigbyglar?

Loretta713

Trådstartare
Jag ska köpa nya stigbyglar och väljer mellan två stycken just nu och skulle vilja ha eran hjälp!
Det står mellan tech Stirrups Venice light (nåt mer men kommer inte ihåg hela😅) och sprenger stigbyglarna. Det skiljer nån tusen lapp i mellan dom men om ni tänker bort de, vilka är bäst enligt er?
Har även en gammal knä skada som kommer tillbaka då och då, vilka är bäst då? Håller även på med hoppning om det gör någon skillnad!
Ha en bra dag!

Beror på vilka Sprenger stigbyglar du är ute efter, finns några olika modeller att välja på.

Själv använder jag Sprenger Bow Balance för att skona mina knän och för mig funkar de utmärkt.

Sprenger helt klart. Har själv känningar i knäna har haft sprengers ledade länge och nu övergått till sprengers bow balance.

Känner direkt av i knäna om jag rider i vanliga stigbyglar.

Vet att många lovordar Sprenger om man tex har knäproblem. Själv hade jag fortfarande ont av Sprenger men allt försvann när jag bytte till Freejumps. Antar det är individuellt.

Jag har haft Sprenger i flera år (..eller årtionden 🙄) och det har funkat bra med min artros.

Nu har jag Ophena eftersom de är säkrare och jag har inte fått ont av dem heller :) annars är jag som @Diabetikern som får ont av vanliga stigbyglar mer eller mindre direkt.

Vet att många lovordar Sprenger om man tex har knäproblem. Själv hade jag fortfarande ont av Sprenger men allt försvann när jag bytte till Freejumps. Antar det är individuellt.

Jag har tvärtom fått ont i knäna av mina freejumps. Har aldrig fått ont i knäna i hela mitt liv innan med mina sprenger.
Dock så finns det inga stigbyglar i hela världen som är så bekväma som freejumps så jag får skala ner till att använda dom bara när jag hoppar. Kommer aldrig i hela livet hoppa i något annat än freejump hädanefter 😁

Jag har tvärtom fått ont i knäna av mina freejumps. Har aldrig fått ont i knäna i hela mitt liv innan med mina sprenger.
Dock så finns det inga stigbyglar i hela världen som är så bekväma som freejumps så jag får skala ner till att använda dom bara när jag hoppar. Kommer aldrig i hela livet hoppa i något annat än freejump hädanefter 😁

Precis, det verkar vara väldigt individuellt hur det hjälper eller inte. Man får prova sig fram helt enkelt. Håller med om att Freejumps är väldigt bekväma att hoppa i. Undrar om det beror på plattan eller vad. :D

Själv har jag ett par Acavallo stigbyglar och ÄLSKAR dom. Har själv problem med knäna och stigbyglarna är väldigt lätt, gjorda av aluminium. Ganska bred platta men man känner sig inte fastlåst som många kan tycka om freejump. Kanske värt att kolla in. Dem kostar ca 1700 kr så billigare än. Tech stirrups och ser likadana ut.

Vad skulle du säga skiljer sig mellan freejumps och sprenger?
Är nyfiken så jag sneglat lite på freejumps också. Rider med Sprenger Bow Balance i nuläget när jag kan. 😇

Är nyfiken så jag sneglat lite på freejumps också. Rider med Sprenger Bow Balance i nuläget när jag kan. 😇
Alltså springer har ju en mindre platta och kanterna är ju mjuka så dom säger ju att det inte ska påverka lederna lika mycket alltså minde knäont. Freejump är väll lite hårdare då och större. Springer har inte heller piggar som t.ex spik osv för att få ett bra grepp utan bara en gummimatta. Det beror ju på vad man föredrar helt enkelt.

Alltså springer har ju en mindre platta och kanterna är ju mjuka så dom säger ju att det inte ska påverka lederna lika mycket alltså minde knäont. Freejump är väll lite hårdare då och större. Springer har inte heller piggar som t.ex spik osv för att få ett bra grepp utan bara en gummimatta. Det beror ju på vad man föredrar helt enkelt.
Har ridit med stigbyglar med bred platta (ej freejumps) men ej ledade och mina knän gillar inte dom, så nyfiken på hur freejumps är i jämförelse.
Tycker mina bow balance har bra grepp för fötterna.

Tyckte att sprenger ville vinkla mina fötter mer utåt liksom. Plattan är mindre och inte lika bekväm. Freejump har lite bredare platta och de här små plopparna samt håller foten mer rakt, inbjuder till nedtramp. Bättre svikt för mig i freejump än sprenger.

Tyckte att sprenger ville vinkla mina fötter mer utåt liksom. Plattan är mindre och inte lika bekväm. Freejump har lite bredare platta och de här små plopparna samt håller foten mer rakt, inbjuder till nedtramp. Bättre svikt för mig i freejump än sprenger.
Vilka Sprenger stigbyglar hade du, finns ju en uppsjö av olika modeller har jag märkt. 😅

Intressant hur olika man kan tycka. Jag tycker inte alls om att rida med varken Sprenger bow Balance eller Freejump, skulle aldrig i livet lägga pengar på några av dem (igen). Så av de du nämner hade jag valt Tech Stirrups.
Annars har jag Acavallo och trivs väldigt bra med dem på alla sätt. Snygga, stilrena, de ger mig "rätt stadga" eller hur man ska förklara det, inga problem med knäna osv (ffa sprenger är ett outhärdligt lidande för mina knän)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 727
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 304
Senast: Lejd
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 941
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka