Vilka stigbyglar har ni?

S

snoa_rover

Ska snart köpa en hopp ponny och undrar då vilka stigbyglar jag ska köpa? Vill inte ha vanliga med gummiringar eftersom de löser ut ganska lätt. Har kollat på Kwik-Out (finns på Hööks) men när man hoppar behöver man ju stöd av sidorna också så känns som om de ska ge efter:confused: . Några tips?:idea: Vad använder ni?

Sv: Vilka stigbyglar har ni?

Just nu har jag helt vanliga stigbyglar i mässingfärg
med Sprengers nya stigbygelplattor :p

Ska köpa ett par nya så fort jag fått ihop lite
pengar :D

Åh, funderade lite på det.. BB plattorna är ju bredare än "vanliga", sticker de inte ut från stigygeln då? Funderade också på dem.. :)

Har Sprengers Bow Balance.
Riktigt bra för mina knän.

ledade stigbyglar. beställde dom nya (som är öppna utåt) men har ej hämmtat dom ennu.

Jag har tre olika

På en av hoppsadlarna har jag Sprengers Bow Balance och på den andra hoppsadlen har jag de andra sprrenger stigbyglarna. När jag hoppar eller tävlar har jag XUP de där man sitter fast i.

Jag har på en sadeln som jag använder mest Equipe ledade med rivjärn, tycker de är super bra för jag har viss fobi för att glida ur, hatar när man har ridhusbotten under skona. Sen väger de nästan ingenting, sånt gillar jag.

På den andra har jag Sprenger kopia, de är väldigt böjbara.

På sambons hoppsadel sitter ledade från Eldorado gråa, de är stora passar gubbfötter.

Är det stor skillnad och rida med Bow balance och vanliga sprenger?

Jag kan tyvärr inte svara då jag inte använt de nya Bow balance stigbyglarna än eftersom jag är ny opererad och har ridförbud:(

Hej jag rekomenderar verkligen inte stigbyglar med gummisnoddar, dom rammlar av lite för "lätt" ibland. Jag har skaffat stigbyglar med en böj ut på ena sidan vet inte vad den heter men den funkar jätte bra har inte fastnat än iallafall.... Peppar peppar ta i träd :)

/Kikki

Hej jag rekomenderar verkligen inte stigbyglar med gummisnoddar, dom rammlar av lite för "lätt" ibland. Jag har skaffat stigbyglar med en böj ut på ena sidan vet inte vad den heter men den funkar jätte bra har inte fastnat än iallafall.... Peppar peppar ta i träd :)

/Kikki

Australienska säkerhetsstigbyglar heter dem. De var väldigt populära perioden mellan säkerhetsstigbyglarna med snodd och de böjbara :)

Använder Sprengers 4system till hoppning. Man kan inte ha de för långt ut på tårna, då kan man floppa ur i kombination med för mycket nedtramp :p
Funderar dock på att skaffa ett par Prestige Silk, eller ännu hellre ett par som är i plast och ledade. De är extremt sköna att rida i.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar