Vilka släp passar in på min beskrivning..

T

traloppan

Jag behöver köpa nytt släp men velar hit o dit.. Det är så mkt pengar så man vill ju helst inte ångra sig i efterhand. Hoppas bli lite klokare genom denna tråd..

Jag hade tänkt mig ett släp runt 50 000. Boggi med sadelkammare. Jag får dra max 1460 med min bil o mitt kort. Jag vill gärna att den är rätt så låg för hästen att gå in i. Helst glasfiber o helst aluminiumgolv. Ska vara limmad gummimatta o fönster.

Jag har tittat på Boj som jag gillar, framförallt att den är så låg och så tycker jag den är snygg, gillar att det är aluminiumgolv, nära för mej till fabriken, smarta o bra detaljer.
Nackdelen är att den är så ofantligt stor o klumpig, är ganska tung inkl sadelkammare o så rätt så dyr.

En vän har en Atec, gillar att den känns så liten trotts att det är både sadel o klädkammare o är en boggi!
På minuskontot är den lite hög tycker jag, tror den är ganska dyr, tycker fönstrena är urfula o så är jag inte så förtjust i mjuk mellanvägg.

Har kikat lite på Christ och någon mer, båda dessa har plyfabotten har jag för mej, men annars ser de ganska bra ut..

Snälla berätta om era erfarenheter!!!

Sv: Vilka släp passar in på min beskrivning..

Ska du ha en ny Boj får du nog lägga på 75.000:- ungefär (minst kanske till å med..) om du ska sadelkammare.

Jo, men det går bra med ett begagnat! Jag har sett att de har begagnade med sadelkammare runt 50, oftast lite över men det beror lite på hur gamla de är! Menade inte att jag behövde ett HELT nytt släp! :)

Har själv en BOJ sadelkammare och klädkammare (08) kostar 90 000 så visst e den dyr:D

Vet att kompisen har köpt sig en beg (07) Thule Equiliner Boggi iof har den inge sadelkammare men boggi och inte så tung.

Sen finns ju alltid UME men har en och annan skräckhistoria som som tur var slutade lyckligt men kunde slutat på helt annat sätt.

Innan jag köpte min BoJ så kollade jag på en BEG Star Safir (03) boggie och sadelkammare för 40 000 tror jag de var...

Så det finns men inte alltid lätt att hitta dom.

Vad tycker du om din Boj, tycker du inte den är klumpig? De har ibland 00 som inte kostar merrän typ 53-57 eller så..

UME och Värmlandsvagnen finns inte med på min lista.. :angel:

Sen vill jag BESTÄMT ha med sadelkammare!!

Vad väger ditt släp i sej själv?

Thule vet jag inte så mkt om, har sett något - inte på så nära håll då - som sett rätt så trevligt ut, möjligen något klumpigt..

Min enda rekommendation; åk runt och titta. Live. Det ger ofta en rätt snabb utsållning, vissa som man tror är aktuella går fetbort när man ser lösningarna.

Kolla på olika modeller kläm och känn på släpen.
Men min rekommendation är att välja svenskt.
Plyfa eller aluminiumgolv i släpen spelar väl egenligen inte så stor roll.
Jag personligen skulle aldrig i hela mitt liv välja aluminium golv i min transport.

Men som sagt kolla runt bilda dig en uppfattning om släpen.

Vad tycker du om din Boj, tycker du inte den är klumpig? De har ibland 00 som inte kostar merrän typ 53-57 eller så..
Älskar den:D Det är lätt att hantera, ligger bra efter bilen och inte klumpig alls;)
Vad väger ditt släp i sej själv?:D Den väger 820 kg.

Har en kompis som oxå ska köpa släp nu och det står mellan Böckman och Cheval Liberte, Hon ska kunna köra två ponnys och sen kunna köra sin stora själv.. Så kollade runt i en Cheval Liberte (sadelk) och jag sa till henne att jag tyckte hon skulle köpa en sådan. Även om jag inte gillar när sadelkammaren sitter som den gör, då det blir liten plats framför hästen.
Men tycker Cheval Liberte ser ut att vara ett lätt släp och inte alls så dyr (ny) som boj är.

Senast ändrad av en moderator:

Oj! Varför inte UME? (själv är jag helt såld på ume).

Har hört en del skräckhistorier.. :grin: O så har jag inte gillat de jag sett - men det var ganska längesedan jag såg något sisst..

Men berätta gärna, varför gillar du UME så mkt?

Min enda rekommendation; åk runt och titta. Live. Det ger ofta en rätt snabb utsållning, vissa som man tror är aktuella går fetbort när man ser lösningarna.

Jo, det är väl det smartaste! Hm.. egentligen skulle jag ju villja ha ett typ NU men jag har bara tre tävlingar kvar i år, o så måste jag hämta hö.. o i princip så skulle jag ju kunna låna något annat släp till detta så jag kan leta i lugn o ro! :grin:

Henra! :love::love:

Bästa släpet jag någonsin haft, superbra luftkonditionering.

Ska man ha sadelkammare får man dock nog räkna med att betala 65.000 för en begagnad. Kostar uppemot 90 för ett nytt.

Har du trägolv har du en möjlighet att hålla koll på golvet på ett annat sätt så att det inte börjar bli dåligt.
Med Aluminiumgolv ser du inte om det börjar bli dåligt, då aluminium vittrar sönder om det kommer i minsta lilla kontakt med järn. Du kan titta på ett golv underifrån och det ser fint ut rätt som det är så kan golvet bara rasa ner i backen.

Har hört en del skräckhistorier.. :grin: O så har jag inte gillat de jag sett - men det var ganska längesedan jag såg något sisst..

Men berätta gärna, varför gillar du UME så mkt?

Framförallt för att det går så otroligt mjukt och stabilt efter bilen samtidigt som det rullar lätt. Jag kör ju så långa sträckor på dåliga grusvägar (och har häst som hatar när det skumpar) så jag väljer efter vilket som har bäst köregenskaper (blev ju också testvinnare). Det släpet jag har kört är en A45 från 2004 och det ligger så suveränt stabilt efter bilen! Åkkomforten för hästen blir otroligt hög om man jämför mot min Kylingekärra (men den är ju också enbart ett enkelsläp).

Sen gillar jag att det är så ljusa innuti men hade gärna haft fler och större fönster (så jag kommer att kosta på att sätta in fler). Tycker också om att det blir (på A45) en bit kvar som stöd för bogen om man tar ut mellanväggen. De har också bra invändiga mått redan som standard.

Tycker också om att det är aluminium som både ger lätt vagn och bättre hållbarhet när man är tvungen att som jag, ha vagnen ståendes ute året om. Aluminiumgolven har jag dock precis som G.S.Å kännt en del tveksamhet inför.

Jag tycker även om snabblåsen på bommarna (har aldrig dock provat något släp med dörrar).

Har även dragit en del med nya boj-vagnar (stallägaren byter sitt med jämna mellanrum) och de gillar jag också. De går också stabilt efter bilen. Men de är tyngre. Och det finns ingen modell som det blir stöd kvar för bogen när man tar ut mellanväggen. Det är också väldigt svårt att hitta Boj-släp med fronturlastning på begagnatmarknaden. Men det avgörande för mig är att hästen inte har åkt så mkt bättre i Boj-släpen än vad han gör i min Kylinge. I ume-släpet har han dock stått som ett ljus var gång vi åkt.

Jag ska också nästa år köpa nytt släp (eller ja, ett begagnat nytt släp) och då kommer det bli ett ume för min del.

Vad var det för skräckhistorier du hört?

Jag har ett Böckmann Comfort, de verkar kosta runt 75.000 nya. Jag är nöjd med mitt, men det har mjuk mellanvägg, vet inte om man kan köpa till hård. Böckmann har även billigare modeller med sadelkammare, ca 58000 nytt, så de verkar ligga i din prisklass om man hittar ett begagnat.

Har ett svart Bojsläp från 2004, har nu beställt ett Boj Classic med extra takhöjd..är helnöjd med Boj!
Gillar storleken, att det är dörrar och inte bommar, de är snygga och har bra kvalitet, har inget att klaga på faktiskt. De är ju stora och tunga så det räcker ej med B-körkort för att köra.

Jag åkte runt och kikade och satt vid nätet och jämmförde priser och sånt ett tag inna jag bestämde mej.

Det blev en Atec Daimond. jag tycker den e ur snygg att se på, den ser ljus och trevlig ut på innsidan. Bra planlösningar och funktionella lösningar som gör både transporten och i/ur lastningen lätt. Och inte minnst den e lätt att backa med!.

Men som sagt, ut och kolla. Klämm känn och fråga!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka