Vilka skydd?

Alexandra_W

Trådstartare
Senast det gav sig var nästan 10 år sen, och då provade jag både det ena och det andra men fastnade för NEW airoflow (tror jag de hette?). Skyddade bra, luftiga, torkade fort och hela kitet. Dock fick jag (på tre olika hästar) aldrig bakskydden att sitta bra, de gled och gav skav.

Men nu gör ju var och vartannat märke "terrängskydd" och det finns en uppsjö.
Så, vilka rekommenderas, vilka rekommenderas inte osv?

(naturligtvis är passform individuell men det finns ju fler saker som påverkar.)

Tipsar om premier equine. Beställer man från england blir dom inte speciellt dyra :)
Tycker dom är ventilerande och sitter vra trots att min häst ben är för smala för dom (får sitta omlott men sitter kvar). Tyvärr kan han inte ha mindre heller då han har så långa ben :banghead::p

Hmm. Hade ju helst sett några som fanns i Sverige så man kunde prova. Finns ju måttabeller men jag är (vis av erfarenheten) troligen Sveriges sämsta på att mäta ;)

Jag med. Jag köpte S. Var jätteosäker men Anna Hassö rekommenderade S till min (fast hon aldrig sett hästen hehe). Så jag chansade och det passade! Nu är ju min häst grov i kroppen men ganska smala ben (så full funkar inte så ofta) och ganska korta ben dessutom :laugh:

Jag med. Jag köpte S. Var jätteosäker men Anna Hassö rekommenderade S till min (fast hon aldrig sett hästen hehe). Så jag chansade och det passade! Nu är ju min häst grov i kroppen men ganska smala ben (så full funkar inte så ofta) och ganska korta ben dessutom :laugh:

Jag har ju lite svårt veta med min. Har provat ett par vanliga damasker (Shires) i cob som jag hade sen förra hästen. På tok för små. Sen har jag provat ett par vanliga senskydd (HorseGuard) i storlek full som jag tyckte var liiiite för stora men cob hade blivit för litet.

Hon är ju bara 160-ish, men är inte nättaste modellen av ben direkt. Samtidigt inte den mest långbenta heller.

De är ju snygga och såg trevliga ut iaf PE. Antar ni menar de air cooled med små blå "nätrutor"?

PE är lite stora i storleken. Vi är många som har dem så finns säkert någon du kan låna av och prova.

Min pålle är 155 cm hög och har ca full i omkrets men för korta ben för de flesta fullskydd... Har ett par Tekna senskydd i cob/M sen tidigare som sitter bra så jag chansade och beställde motsvarande terrängskydd från England. De sitter bra på bredden, är precis på gränsen till för långa men verkar funka där med :). Har inte hunnit testa skydden så mycket än men än har de i alla all inte snurrat....

Materialet är super tycker jag, samma som i sadlarna (tror jag iaf). Ser ut som läder men är bara att spola av :love:

Min pålle är 155 cm hög och har ca full i omkrets men för korta ben för de flesta fullskydd... Har ett par Tekna senskydd i cob/M sen tidigare som sitter bra så jag chansade och beställde motsvarande terrängskydd från England. De sitter bra på bredden, är precis på gränsen till för långa men verkar funka där med :). Har inte hunnit testa skydden så mycket än men än har de i alla all inte snurrat....

Materialet är super tycker jag, samma som i sadlarna (tror jag iaf). Ser ut som läder men är bara att spola av :love:
Men har de nån skena som skyddar senan?

Nu lyckades jag få in bild :). Från sidan sett är det som är längst upp på skyddet mot framknät mjukt, sen är det en fastare platta över senan där det också är en skena insydd.

(Iom att det är alldeles mjukt/sladdrigt längst upp verkar de funka på pålle även om de eg. kanske är något långa. Satte även om dem något längre ner efter att bilden togs)

20160302_150526_zps2in3bcxp.jpg

20160302_150542_zps2od8ahrp.jpg

Senast ändrad:
Min med superkorta skenor kan ha Trizone och WoofWear. Allt annat vi provat är helt enkelt antingen för långt eller för smalt runt om. PE satt bra på stallgången men snurrade så skenan tryckte massor.

Tips på vettiga bakbensskydd som inte snurrar runt som propellrar så fort man kliver i en vattenpöl och som INTE är höga? Det lilla djuret får tuppjuck av höga bakbensskydd.
Har normalt bara vanliga senskydd fram och strykkappor bak vid banhoppning och inga skydd alls vid övrig träning.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama