Vilka skydd rekommenderar ni?

K

Kellygirl

I veckan ska dottern hoppträna för instuktör för första gången med den nya b-ponnyn, spännande. Vi har provat några gånger själv och vi är verkligen nöjda. Nu till min fråga: Vilken utrustning måste vi ha på hästen, och då tänker jag på skydd etc, för att den inte ska skada sig. Vad rekommenderar ni som är mer kunniga än jag.:bow:

Sv: Vilka skydd rekommenderar ni?

håller med föregående...
vill även tillägga låga bak stryk kappor =) de skulle ja haft..

som dom andra sagt senskydd. alternativt att man lindar frambenen med vanliga bomullspaddar och lindar med elastisk linda. det ger bättre stöd mot senan. :idea:

ja men då gäller de o linda så att lindan inte kan gå upp..för då blir de trassligt.
senskydd är bättre för ev slag mot senan.

Jag håller med om senskydd fram och ev låga strykkappor bak.

Däremot så tycker jag det är rent olämpligt att linda om man inte är riktigt duktig på det. Speciellt vid hoppning!

Lycka till med nya ponnyn!

/C

alternativt att man lindar frambenen med vanliga bomullspaddar och lindar med elastisk linda
Att linda ben är något för proffs och inte något för ett barn som rider B-ponny. Kan göra mer skada än nytta. Lindor skyddar även lite väl bra över skenbenen och kan göra hästar oförsiktiga över hinder vilket i sig är ytterligare ett sätt att öka på skaderisken för både häst och ryttare.
Vanliga hederliga senskydd fram är att rekommendera och strykkappor bak OM hästen verkligen har behov av dem.

Funderar på en fråga till? När vi går till ridhuset vilket tar ca 15 min så måste jag ha broddar fram. Kan jag ha kvar dem när dottern hoppar eller sak jag ta av dem innan och sätta på dem efter?

Jag tycker att du kan ha kvar dem i skorna, OM hästen drar upp frambenen rejält kan en magplatta bli nödvändig för att skydda magen mot brodden.

jag tycker du kan ha kvar broddarna, men om ponnyn drar upp benen för mycket kan en magplata vara en bra investering. Jag själv använder senskydd och bkstrykkappor till mitt arabsto.

kanske kan du ha ett par boots på pållen fram så den inte trampar sig eftersom den var broddad?

om hästen har boots på sej. så känner den inte när den river, den lär sig inte att lyfta på benen, därför ska man inte hoppa me boots..

man behöver bara hoppa me boots om hästen har gräsbroddar

C F skrev:
man behöver bara hoppa me boots om hästen har gräsbroddar
Okej? Så gräsbrodd skulle vara värre än vinterbrodd?

Jag skulle ha senskydd fram. Skydd bak beroende på om hästen slår sig eller inte. Boots fram om hästen är broddad.

Men tänk på att det är en B-ponny!
Stackars ponnyns ben kommer ju inte synas under alla skydd ni tycker den ska ha ;) Det är dessutom väldigt svårt att hitta så små skydd som behövs och på så små ben kan de ibland mer störa än hjälpa.
Tycker det räcker med senskydd fram till att börja med och märker ni att den behöver något annat så skaffa det då. På Hööks finns senskydd i B-ponnystorlek.

Isbodd är så små så det ska nog inte vara någon fara att rida med dem.

Min fick ett balltramp som fortfarande inte läkt helt av sina vanliga isbroddar.. så vill man vara helt säker så kan det vara smart att ha boots när hästen är broddad!

Håller med Nyrelski...
"Bara" senskydd räcker gott och väl! Sen får man väl som sagt se om mer skydd behövs. Men man behöver ju inte packa på en massa utan att man ingentligen behöver dom?

Tigertofflan skrev:
Okej? Så gräsbrodd skulle vara värre än vinterbrodd?

Jag skulle ha senskydd fram. Skydd bak beroende på om hästen slår sig eller inte. Boots fram om hästen är broddad.

Gräsbroddar är störrre än vinterbroddar!!

Håller med de flesta andra. Bara senskydd fram.
Våra b-ponnyer som vi tävlar upp till de högsta klasserna i hoppning har alltid bara senskydd fram. Året runt. När det är snöperiod står, tränas o rids de med broddar dygnet runt även i transporten. Under tre år har vi möjligen haft ett balltramp ngn gång. Men de har aldrig varit halta.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: MML
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30