Vilka skor nu

Våra skos med skor som har hål i trakten, det brukar inte vara några problem att skruva i brodden efter en rensning av gruset i hålen. Oftast använder jag en spik eller söm och petar ur gruset med, blåser rent och sedan är det bara att skruva i brodden.

Tycker du verkligen att det är så lätt?
Jisses! Jag tycker att det verkligen är ett skitgöra på alla sätt. Jag har riktigt bra verktyg att peta ut skit ur hålen men nog sjuttsingen ska det ta både tid och ork. Sedan måste man dessutom köra med gängtapp trots att det redan finns gängor och det är ett helvete det med.
Jag har också testat alla sorts hålfyllnad för att slippa detta; bomull, liggunderlagsproppar, blindbrodd, och de där smarta gängutfyllnaderna som har insexsnyckelhål. INGET fungerar!
Bomull och ploppar flyger ur första traven (då har jag haft personer som kan detta, sätta i bomullen), blindbrodd slits ut efter en tur och gängytfyllnaden slits hålet så mycket att nyckeln inte går i.

Det har nog aldrig flutit på så bra som du beskriver. Jag är riktigt avundsjuk.

Vi har alltid broddhål i trakten - året om. Men det kan vara bra att säga till hovslagaren att skruva i brodd i hålen när hen riktar skon - annars finns det risk att hålet slås lätt ovalt och då är det i princip omöjligt att få i en brodd efter.

Jisses! Jag tycker att det verkligen är ett skitgöra på alla sätt. Jag har riktigt bra verktyg att peta ut skit ur hålen men nog sjuttsingen ska det ta både tid och ork. Sedan måste man dessutom köra med gängtapp trots att det redan finns gängor och det är ett helvete det med.
Jag har också testat alla sorts hålfyllnad för att slippa detta; bomull, liggunderlagsproppar, blindbrodd, och de där smarta gängutfyllnaderna som har insexsnyckelhål. INGET fungerar!
Bomull och ploppar flyger ur första traven (då har jag haft personer som kan detta, sätta i bomullen), blindbrodd slits ut efter en tur och gängytfyllnaden slits hålet så mycket att nyckeln inte går i.

Den enda gången jag använde gängtappen, så sabbade jag ett hål. :(

För mig tar det sällan mer än tio minuter att brodda alla fyra hovar. Rensar med söm, gängar alltid och så i med brodden

Min gammelman hade alltid broddhål i sina skor, året runt. Men så hade han brodd som "klack" i bakskorna pga en skada där. Så antingen isbrodd eller svetsad klack i bakskorna, året runt.

Broddar ytterst sällan men har alltid broddhål i skorna. Visst måste man gröpa ur hålen och gänga (samt hoppas på att det inte är en stor sten in kilad i hålet ;)) men det är sällan att det tar mer än max 5 min per sko. Använder bara ngn ifyllnad för snabb broddning när jag ska iväg med hästen, dvs rensar ur kvällen innan och pregar i blöt bomull så att det är snabbt att brodda på morgonen innan man lastar.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 431
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka