Vilka skor nu

vinkelina

Trådstartare
heppan har gått barfota hela sommaren och de har gått fint. Nu har de dock grusat upp alla vågar runt stallet och hon ömmar om man rider i terrängen (väntat två veckor på att gruset skall lägga sig, men inte)

Så blir att slå på skor nu då, tanken var att låta henne gå barfota tills de behövs vinterskor

Dock vet jag inte vilka skor jag skall lägga på. Bor i höjd med Umeå, så kan bli både snö ovh halka i början på oktober....så då känns sommarskor dumt. Men lägger man vinterskor nu utan brodd får man aldrig i broddar sedan med tanke på sand och lera som kommer in

Om du mest skor för broddens skull på vintern, så går det ju att använda Easyboot med brodd eller liknande skor när man rider. Vi har en uppsättning för sommar och en för vinter.

sommarskor med hål för både trakt och tå brodd?
är det sånt grovt vasst grus för traktorvägar så förstår jag att hästen ömmar :/.

sommarskor med hål för både trakt och tå brodd?
är det sånt grovt vasst grus för traktorvägar så förstår jag att hästen ömmar :/.

Ah, finns de sådana oxå? Måste kolla upp det.

Är typ krossgrus de kört ut,cm stora vassa stenar. På ridplan och dikeskanterna går hon utan problem

Jag stod för samma problem förra veckan (Skellefteå) och tog självklart sommarskor, brukar inte vara något problem att ha det här oktober ut.

Säger också skor med hål för brodd. Jag rider terräng ibland och broddar då inför träningen, finns finurliga små verktyg att peta ur smuts och gänga på nytt med. Det går på någon minut och har alltid fungerat jättebra, trots massa packad sand och annat i broddhålen :)

Vi lade om samma skor, blir det halt kan min Hovis komma och lägga om med hålade skor på kort varsel.

Nästa skoning i början på november blir full vintrerskoning.

Prata med hovis och han föreslog skor med broddhål i trackerna... Så får testa de....lägger man som sommarskor blir de garanterat halt om tre veckor och nya skor behövs

Har alltid skor med broddhål i trakten. Trodde faktiskt ingen skodde med något annat :p

Det finns skor med ogängade broddhål i trakterna, kan det vara såna som menas?
Min hovslagare gängar upp hålen vid behov annars är de ogängade. Hålen finns men är oanvändbara för brodd.

Våra skos med skor som har hål i trakten, det brukar inte vara några problem att skruva i brodden efter en rensning av gruset i hålen. Oftast använder jag en spik eller söm och petar ur gruset med, blåser rent och sedan är det bara att skruva i brodden.

Har alltid skor med broddhål i trakten. Trodde faktiskt ingen skodde med något annat :p

Nä vanliga sommarskor har då inga broddhål? Inte i de 20+ åren jag haft hästar iaf. Nu har min Equilibrium skor, de har heller inga broddhål. Är väl mest om man tävlar terräng eller hoppning på gräs att det skos med broddhål.

Broddhål i trakten är något jag ber om vid övergången höst/vinter. Sätter små gummipluppar i hålen, det funkar bra. Sitter oftast på plats tills jag ev behöver brodda. :)

Nä vanliga sommarskor har då inga broddhål? Inte i de 20+ åren jag haft hästar iaf. Nu har min Equilibrium skor, de har heller inga broddhål. Är väl mest om man tävlar terräng eller hoppning på gräs att det skos med broddhål.

Broddhål i trakten är något jag ber om vid övergången höst/vinter. Sätter små gummipluppar i hålen, det funkar bra. Sitter oftast på plats tills jag ev behöver brodda. :)

Som sagt så har jag aldrig haft något annat än skor med broddhål i trakten. Haft ett gäng olika hovslagare under åren och alla har skott så.
Jag rensar med söm, fräschar upp hålen lite med gängtapp och så i med brodd, tar max tio minuter.

Som sagt så har jag aldrig haft något annat än skor med broddhål i trakten. Haft ett gäng olika hovslagare under åren och alla har skott så.
Jag rensar med söm, fräschar upp hålen lite med gängtapp och så i med brodd, tar max tio minuter.

Men du tävlar/tävlade väl hoppning? Om de vet vad hästen används till så skos den ju därefter.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 431
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka