Vilka ska betäcka?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cut3Leo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 10 994
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka ska betäcka?!

Funderar på Etrusco, Corlensky G, Carland, Indoctro eller Emilion. Hjälp jag kan inte betämma mig.
Till sto e: Corlando- Racing Ace- Goldstern.
Fölet kommer att säljas .

Cut3Leo skrev:
Hej! Eftersom vi nu funderar på samma hingst så skulle jag vilja se ditt sto på bild!:D Kan det gå för sig.;)
Berätta mer varför du väljer honom.. har du sett honom live?
Jag har dåligt med bilder på mitt sto, men i den här tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=635297&highlight=Magitza
har jag några iaf.
Fast jag börjar tveka på om Sandakan är rätt för mitt sto faktiskt, har kikat allt mer på Rosevelt som nyss blev godkänd och funderar på om inte han är ett minst lika bra alternativ - framförallt med tanke på ridbarheten då. Men jag vet inte om jag vågar lägga honom på mitt "tax-benta" sto ;) då han själv inte är överdrivet långbent.
Dessutom blev jag lite avskräckt av det Sara-Ida skrev då det inte är första gången jag hör det i samband med Sandro Hit och framförallt då Sandakan. Just samling har ju så stor betydelse för ridbarheten och för en dressyrhäst är ridbarheten det absolut viktigaste, i mitt tycke...

Tur att det är nån månad kvar tills det är dags att bestämma sig iaf! :D

-Vilka av er ska betäcka i år?
Vi ska :D
-Med vem?
Okeaons :d troligen, det är han som är bokad iaf :angel:
-På vem?
Moonlight, Zinsky**-Jaguar-Kaliber
-varför?
Varför vi betäcker: hon har haft ett föl innan (99) som är väldigt trevligt... vill ha ett föl till... Tror hon skulle trivas med det nu när hon inte blir så mkt riden
Varför Okeanos: Tjaa.. det har varit mycket velande, men vi ville ha en hingst med bra allround... Tycker han passar stoet bra...!
Briar&Okeanos ägare verkade tycka att hon hade intressant stam iaf :D

kajsa-kopia skrev:
Jag har också ett sto på 13 år efter Turban Rose-Dawson-Polarstern men hon är inte så stor eller kraftig. Hon är 160 cm, ganska ädel. Lite tittig, men hoppar fint, enormt snäll och gó.
Ska ev. betäcka i år alt nästa år, men vet inte mycket om vad som skulle passa henne. Jag vill ha både hopp- och gångartsförärvning, det finns ju några hingstar med högt index på båda, som t ex Briar (Biggles). Avkomman får gärna bli lite större än stoet.
Ska på hingstvisningar men var inte på bruksprovet, där fanns förstås en del intressant?
Någon som har erfarenhet/förslag??

Corlensky G kanske:love:

Jag ska om vet. tycker att stoet är ok

-Med vem?
Jadu, den som det visste. Förslag emottages tacksamt ;)

-På vem?
Sto e. Krocket-Kew Gardens-Hurricane

Jaså! Ja faktiskt jag med.:D Men det Sara-Ida skrev kan ju stämma .... MEN.. man får inte glömma att Donnerhall ger otroligt hög ridbarhet och man vet inte vilka gener som kommer fram! Man har ju inte heller någon aning om Rosevelt... jag menar.. vad som helst kan ju komma fram. Om Sandro hit är en mkt berömd hingst så undrar man ju varför... stamtavla? eller prestation?

Men rosevelt va inte dum! Jag funderar på honom skarpt nu eller Jazz time som min mor föll för helt!
Ditt sto såg ju inte ut att ha några större exteriöra avvikelser... mkt flott.:) Det kan nog bli bra.
Det där med Sandakan.. det som mest oroar mig är hans långa överlinje och branta bog! Jag tycker det var mkt synligt trots att det bara står ngt brant bog! Där var ju Rosevelt sneppet snyggare....
Ja tur att det är någon månad kvar.:D
Hihi säg till när du har bestämt dig:bump:

maria85 skrev:
Jag har dåligt med bilder på mitt sto, men i den här tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=635297&highlight=Magitza
har jag några iaf.
Fast jag börjar tveka på om Sandakan är rätt för mitt sto faktiskt, har kikat allt mer på Rosevelt som nyss blev godkänd och funderar på om inte han är ett minst lika bra alternativ - framförallt med tanke på ridbarheten då. Men jag vet inte om jag vågar lägga honom på mitt "tax-benta" sto ;) då han själv inte är överdrivet långbent.
Dessutom blev jag lite avskräckt av det Sara-Ida skrev då det inte är första gången jag hör det i samband med Sandro Hit och framförallt då Sandakan. Just samling har ju så stor betydelse för ridbarheten och för en dressyrhäst är ridbarheten det absolut viktigaste, i mitt tycke...

Tur att det är nån månad kvar tills det är dags att bestämma sig iaf! :D

jag har Robin z -KEW GARDENS -HURRICANE

Vad heter din hästs mamma? Min märr är u: Contre Coeur**

maria-mp skrev:
Vad vill du ha folet till?
Vet inte ännu om jag kommer att behålla ett eventuellt föl själv eller sälja men oavsett vilket så är det en hopp/allroundhäst jag vill avla fram :)

Ah, du har ju mkt fullblod, sa det ar ju nastan bara valja o vraka bland hopphingstarna! Jag tycker du ska kolla vilken du tycker e snyggast, och sen tanka om den passar henne. Med den stammen kanns det som det, tycker jag.

Cut3Leo skrev:
Hej alla bukisar! Nu e det snart vår! Alla föl kommer också:bump: .
Men nu till frågan:
-Med vem?
-På vem?-varför?

For Pleasure och Maloubet
For Pleasure till fullblods sto och Maloubet till Quidam de Revel sto
For Pleasure för att de har tydligen bra balans och hoppar bra.:bump: Maloubet för han har så hög ridbarhet (har fått testa själv när jag tränade för Peder förra året) och hans sto stam är mkt bra. Stoet är lite lågställd och dålig mun.

maria-mp skrev:
Ah, du har ju mkt fullblod, sa det ar ju nastan bara valja o vraka bland hopphingstarna! Jag tycker du ska kolla vilken du tycker e snyggast, och sen tanka om den passar henne. Med den stammen kanns det som det, tycker jag.
Ja, får kolla runt lite efter jag rådfrågat vet. om han tycker det är lämpligt att betäcka ;)

-Med vem?
-På vem?
-varför?

Vi har tre ston som ska betäckas iår

1. Sto e. Robin Z - xx funderar på Magini till henne för att förbättre hennes gångarter + att jag vill passa på att använda honom innan han försvinner.

2. Sto e. Ramiro Z - Tolbert, här har jag många funderingar än så länge.. kanske försöka på Maloubet, tyckte även att Coriall skulle kunna passa henne.. Många kandidater finns det och jag har svårt att bestämma mig iår.

3. Sto e. Inferno - Zeddam. Har inte börjat fundera på hingstvalet till henne ännu.. någon som har ideér? Tar tacksam emot dem.

Ska betäcka mitt eng. fullblod med Sharp Matt oxå eng. fullblod.
ska ha avkomman till westernridning, fast de båda är fd galoppörer.

Har 2 ston i år var av ett trakhener samt ett fullblodssto.Fullblodet är född på flyinge med en mamma som har en mkt fin irlänskstam.Tyvärr blev hon avlivad efter en olycka.Denna dottern som jag fått förmånen att låna har fantastiska 9-10 i hoppning.
Har funderingar på Spender S,Carland,Caganacho eller Lenes nya godkända hingst efter Emilion, kommer ej på namnet.Fullblodet har redan lovande avkommor från Robbin Z,Angard,Cardento samt Emmerton hos sin ägare.Tänkte prova något annat...
Trakhene stoet är hoppstammat men har en enorm gång.Hon har avkommor efter Sack f 00 skitsnygg, svart med hög ridbarhet och härlig gång,ca:166 cm .Non stop R Kanon- trevlig, känslig och snygg med fin fina bakben vid hoppning. Är 3 år och nu ca 163 cm,fux m bläs o 2 strump bak.Ohorn (e Ahorn)sto br två halv str bak
jätte härlig modell ganska kort i kroppen låååååånga ben samt högrest,saknar lite längre hals på henne.Hon är född 05 och är hör och häpna ca159 cm i rumpen Den blir stor men ädel som tur är......

jag har ett fjordsto( e: Knast halsnaes 173 ue: Dalar 154) som jag funderar på att betäcka men jag kan inte riktigt bestämma mig, jag har ingen aning vilken hingst jag skulle betäcka med.

Babblade på så jag glömde säga att trakhene stoet skall jag lägga på m dressyr i år faktiskt...Tittat på Rosevelt, mitt sto behöver lite "samlings gener då hon bara tar 7 milarsteg.Även Jazz Time är intressant, luft vill vi ha.Är väldigt noga i mitt val även vid val av hopphingst.Strävar efter:
*God extriör där hingsten kan balansera upp svagheter hos stoet
*God ridbarhet reglerbar och lyhörd med en BRA mun
*Goda gångarter, på hopphäst är galoppen viktigare än traven
såklart.
*Stofamilj hos hingsten är jätte viktig tycker jag,vad den har lämnat
*Härstamningen generellt, vad för blod som passar med vad är jätte intressant.Jag går gärna tillbaka i led hos det hingstarna för att hitta en röd tråd.Kanske låter jobbigt men tycker att det är kul.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 075
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?